THAILAND & CAMBODIA


Advertisement
Asia
November 10th 2009
Published: December 6th 2009
Edit Blog Post

Halla! Det var ganske kontrastfylt a komme ned til strendene i Thailand etter Nepal kan man si. Tilbake i Bangkok sa er det obligatorisk a komme seg til Kao San Road som er backpackerens gate nr. 1! og som er utgangspunktet for reisen videre i Sor-Ost Asia. Her handler man f. eks kler, smykker, boker, transport etc. Hadde en natt her for a gjore de nodvendigste innkjopene(det er jo sa billig!) Valget stod mellom oyene Ko Samet eller Ko Chang som neste stoppested, og valget falt pa Ko Chang fordi jg har vert pa Ko Samet tidligere. Pa guesthouset i Kao San Road patraff jeg en tysker og to svensker som skulle til samme oy. Bussturen tok 7 timer + ferje-1 time, men jg og han derre tyskeren fant ut at vi ville til en oy som ligger 1t imes ferjetur syd for Ko Chang igjen sa svenskene hoppet av pa en strendene pa Ko chang mens vi forsatte videre til neste oy som forovrig berer navnet Ko Mak. Fikk en bungalow nede pa beachen for 50 kr. dognet, slettes ikke dyrt.... Pa oya var det veldig laid-back stemnig og ganske stille og rolig, en reggeabar var det som var samlingspunktet og den ble jo besokt.. Ellers var det slarraffenliv pa beachen som gjaldt.
Sa bar ferden opp til Ko Cang igjen og her hadde jeg 2 netter for avreise til Cambodia. Ikke sa mye som skjedde her, som vanlig ble stranden hyppig benyttet! Forovrig traff jeg to norske jenter som jeg hang litt med her.. Sa var det avreise til Cambodia med minibuss. Ved kryssingen av landegrensene her sa er det en omstendelig prosess kan man si! Vi stoppet 1 km for grensa for a ordne med visum, det tok sin tid og sa ble vi kjort noen hundre meter for deretter a ga de siste hundrede meterne for a stemples ut av Thailand. Sa matte vi ga noen hudre meter til for a stemples inn i Cambodia. Ting tar tid! Fra grensa til Siem Reap ble vi flyttet over i taxier. En j.... hyggelig kanadier som var med i minibussen visste om et bra guesthouse til 30 kr dognet! og vi ble enige prove det, men det ble ikke helt sann. Vi skulle kjore i 3 taxier sammen, men det ble en person for mye og jeg ble bedt om a vente til neste taxi dukket opp. Jeg og kanadieren ble enige om a motes i Siem Reap , regnet med at taxien dukket og kjorte etter de andre, men den gang ei. Det gikk en halvtime for taxien dukket opp og jeg regnet med at jeg skulle dele den med andre som skulle samme vei men jeg ble alene i taxien ihertfall et lite stykke.. Etter a ha kjort noen kilometer stoppet sjaforen for plukke opp passasjerer, antagelig bestemoren sin og 3 andre sikkert familie det ogsa og de ble stuet inn i baksetet med en masse bagasje i tillegg. Sa na la 15 mil foran meg med kakling av en annen verden.. Det var sa trangt der bak at det var like for en av de havna pa girkula...! Og kanaidieren kunne jeg na bare glemme. I Siem Reap er det Ankor Wat som er hovedatraksjonen sa det ble en tur dit, ganske imponerende disse byggverkene som bare er av stein! Ellers har ikke byen sa mye a by pa. Ferden gikk sa videre til Sihanoukville som ligger ved kysten. Forste del av turen foregikk i bat pa en ganske stor insjo(Tonle Sap) ned til Pnom Penh, turen tok 5 timer og deretter buss i 4 timer ned til kysten. Det blir mye transport og her nede gar ikke akkurat transporten etter tidsskjemaet for a si det sann! I Sihanoukville er strendene som er hovedatraksjonen sa de ble jo brukt! Ellers var det ganske stille og fredelig her, ikke sa mye a finne pa. Ordnet ogsa visum til Vietnam her, noe som ma ordnes for innreise til landet. I Pnom Penh ble transport til Vietnam ordnet. Hovedstaden innbydde ikke pa noe interesset for meg, sa det ble med en natt. Ganske mange amerikanere bor her, traff noen ute pa byn og spurte de hvorfor de bor her. Fordi det er billig var svaret jeg fikk! Sant nok at det er billig her. 1 pils ute pa byn: 6 kr, 20 marlboro: 6 kr. Men likevel - ikke akkurat drommeplassen..


Additional photos below
Photos: 8, Displayed: 8


Advertisement



6th December 2009

Hei hyggelig å lese bloggen, høres litt stressete ut men bra det går greit, fine bilder ikke akkurat luksus nedover langs elva, god tur videre.

Tot: 0.072s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 22; dbt: 0.0524s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb