NEPAL

Nepal's flag
Asia » Nepal » Kathmandu
November 3rd 2009
Published: November 11th 2009

Heei! Ankom Kathmandu pa ettermiddagen i stralende sol😊 Hadde en overnatting i Bangkok forst. Geir Olav hadde ordnet sjafor til a hente meg pa flyplassen, sa det var service det! Sa bar til kontoret der han jobber og hilste pa diverse kollegaer av han, deriblant en norsk kollega(Arve). Allerede pa veien fra flyplassen og inn til byn sa skjonte jeg at her var det et ekstremt kaos av trafikk, det var rett og slett kaos. Alle tutet, absolutt alle og de skulle frem uansett.(det kan pa en mate ikke forklares) Makan! Etter endt arbeidsdag for Geir Olav sa kjorte vi til leiligheten hans som ligger i Patan, en forstad til Kathmandu men den er i praksis i ett med Katahmandu.
Leiligheten var topp med 3 balkonger, hage og takterrasse! Sa her var det ikke noe a klage pa nei!
Forste kvelden ble det avslapping med en middag i Patan. For a komme dit sa tok vi taxi(som forovrig koster nesten ingentin) og det skulle vise seg a bli den mest ekstreme bilturen vi har vert pa! Sjaforen kjorte som en gris og tutet hele tiden, gjennom trange gater og veier som er i elendig forfatning. At ikke unger, damer, bestemodre, bikkjer, honer etc. ikke blei kjort ned, er et guds under! Men vi kom oss frem helberget.

Kathmandu ligger pa ca. 1320moh. med over 2mill innbyggere og man ser deler av det snodekte Himalaya nede fra byn. Pa denne tiden er det hoysesong for trekking(fjellturer), rafting og andre aktiviter pga at det klart og stabilt ver.

Mens Geir Olav jobbet ble det a utforske byn om dagen litt pa egenhand. Andre dagen tok jeg taxi til Durban Squere som er et tempelomrade med flotte bygninger a se pa. I samme omrade ligger en gate med navn Freak Street der hippiene holdt til pa 60-70 tallet, det var ikke sa mye igjen av dette na. Utpa kvelden ble en tur bort til Arve for a se hvordan han bodde , sa ble det ut for a spise og drikke.
Turistsentrumet i Kathmandu heter Thamel. Der holder alle firmaer til som driver med trekking, rafting etc. + hundrevis av andre butikker, barer, spisesteder etc. Det ble noen turer dit for a sjekke livet!
Det er kun Lordag som er fridag her nede sa fredag reiste vi ut for a treffe Arve og en svensk kollega for a spise pizza og sjekke ut noen barer!
Pa en av barene sa traff vi engelske Ruth(som Geir Olav kjenner fra Norge) og skotske Anthony. Barene stenger rundt midnatt og det syns vi jo var tidlig😊, sa Ruth ante rad og kontaktet en bekjent og vi ble loset inn i en garasje og opp noen etasjer og vips sa var vi pa en privatfest!.

Pa fridagen hadde Geir Olav ordnet sjafor fra jobben sin. Sammen med Ruth og Anthony gikk turen til Bhaktapur og Nagarkot. Disse to stedene ligger ca. 1 mil og 3 mil ost for Kathmandu, men det tok en del tid a komme dit pga. veiene ikke akkurat er bra!. Bhaktapur star pa UNESCO sin liste over verneverdige byer pga sine vakre templer. Det var veldig stille der sa det var spesielt a ga rundt i byen.
Videre gikk sa turen opp til Nagarkot som ligger pa 2200moh der du hadde en fantastisk utsikt over Himalaya med Mount Everest som "top of the rock". Etter litt fotosession og nyting av utsikten bar det tilbake til Kathmandu.

Forovrig er det losbikkjer overalt i Kathmandu, tusner pa tusner og de er hellig! F.eks sa star kuer a gresser i rundkjoringer der trafikken er helt kaos, det blir vel ikke akkurat drikkbar melk av sant! Strom er det ogsa mangel pa sa det er stromrasjonering i byn.

Resten av uka gikk med tasse litt rundt i Kathmandu og Patan for a se forskjellige steder pa dagtid mens Geir Olav jobbet.
Har hatt en kjempebra uke her oppe og takk til Geir Olav som vert og guide😊)

Tot: 0.329s; Tpl: 0.029s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.1544s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb