En laaang rapport fra de rejsende

Vietnam's flag
Asia » Vietnam » South Central Coast » Quảng Nam » Hoi An
June 11th 2006
Published: June 11th 2006

Saa er det tid til lidt nyt fra Vietnam (det gaelder om at faa det skrevet ned inden alle de nye indtryk tager over)

Der er kun gaaet lidt over een uge siden vi sidst sendte en rapport hjem, men det foeles som meget laengere tid siden!

Vi tog til Hue for at deltage i den aarlige festival, der til dels kan sammenlignes med Aarhus festuge; smaa scener rundt i hele byen og masser af liv i gaden. Vi saa kun lidt musik og dans, da det ikke var vildt prangende men meget underholdende. I stedet brugte vi meget tid paa at gaa rundt i gaderne og nyde feststemningen med de mange lokale og tilrejste vietnamesere. En af aftenerne endte vi selv som en attraktion, da vi havde sat os paa en fortovskant for at hoere nogle drenge der sad og spillede paa klaver udenfor en haverestaurent. Der stod flere vietnamesere rundt om klaveret men straks (til trods for at der ogsaa var flere andre hvide turister i byen) var vi de mest interessante. Omgivet af en koedrand af gloende vietnamesere fik vi foelsen af hvordan det er at vaere aber i et bur! Det var maegtig sjovt, ret graenseoverskridende, isaer da nogle begyndte at filme os helt aabentlyst, men vi fik os nogle sjove snakke og udnyttede at vi kunne glo ligemeget igen!
Hue er en meget historisk by, baade i forbindelse med Vietnamkrigen (hvor byen var en af de haardest ramte) men ogsaa fordi den tidligere har fungeret som politisk hovedstad og er en gammel kejserby. Det saa vi spor af da vi var paa en guided moterbiketur rundt i byen og omegnen. Meget spaendende men ogsaa meget varmt saa vi sluttede dagen af med at tage paa stranden, hvor vi udover at bade noed laekre muslinger og oel sammen med guiderne.
Vi har endnu ikke koert vores egne moterbikes men poenser paa at faa lidt introduktion til dem. Tilgengaeld har vi koert en del paa cykel, hvilket er en oplevelse i sig selv, da trafikken (der stadig naesten kun bestaar af scootere og cykler) eren helt anden end i DK -hornet er den eneste vej frem....lidt surt da cyklerne ingen horn har....

Vi er nu i Hoi An, hvor vi har vaeret i ca 3 dage nu (det er snart blevet til et standard svar, blandt flere, til et af de mange gentagende spoergsmaal vi faar)
Det er en rigtig laekker by, oprindeligt en japansk og kinesisk opdelt by, hvilket byens arkitektur baerer praeg af -rigtig flot. Her er stille og roligt (saadan da, her er stadig en livlig dytten) og en smule mere svalt. Byen er som tidligere skrevet kendt for sine mange skraeddere, og her er ogsaa et utal af skraeddere og ivrigt saelgende kvinder, der hver isaer forsoeger at faa os ind i deres shop. Vi er allerde blevet ekviperet med to kjoler hver, men det er (tilsyneladende!) ikke nok, da vi i dag begge har bestilt en jakke og en top hver.... Det er enormt billigt men kvaliteten er nu ogsaa meget svingende tilgengaeld passer det lige til os!
Udover at blive fristet til at bruge alle vores penge, tilbringer vi tiden paa den naerliggende strand og spiller kort med de lokale!

Som I nok kan laese udfra denne rapport er vi blevet betydelig gladere for Vietnam indenfor den sidste uges tid. Naturen er meget flottere her end i Thailand. Det var en rigtig flot bustur fra Hue til Hoi An, et mix af forskellige landskabscenarier; bjerge, laguner og goldt oerkenlignende landskaber. Ogsaa arkitekturen er en anden. Husene er meget smalle men til gengaeld dybe og hoeje og saa malet i alverdens pang farver.

Ogsaa det vietnamesiske folk er vi blevet gladere for. De er anderledes fra thailaenderne, men saa laenge man bare laver pis med dem naar de vil saelge ting er de ret sjove -og det har resulteret i flere hyggelige snakke og kortspil.

Nu maa i hellere ud og se os omkring efter noget aftensmad.

Tot: 0.071s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0496s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb