Kort update...eller bare en update

Vietnam's flag
Asia » Vietnam » Northwest » Lao Cai » Sapa
June 23rd 2006
Published: June 23rd 2006

Mong pigeMong pigeMong pige

En af vores utallige venner med Annes solbriller!
Her foelger en ganske kort (hmm den blev selvfoelig laengere end forventet) update af de sidste par uger her i Vietnam.

Efter en skraekklig varm og svedig bustur fra Hoi An ankom vi tidlig morgen til Hanoi og naaede kun at skifte bluse inden vi blev hentet af en ny bus og drog paa vores foerste rigtige gruppetur til Halong Bay. Det var en ganske hyggelig tur, hvor vi virkelig fik slappet af. Vi foelte os som en spoejs blanding af fine moviestars og store blege turister naar vi laa og slangede os paa soldaekket paa vores naesten krydstogtslignende baad. Vi sejlede i ca 2 dage rundt mellem de mange smaa oer, der var ganske nydelige men ikke noget videre interessant syn. Tilgengaeld fik vi rig mulighed for at hoppe i det dejligt svalende vand - baade fra flere af de mange smaa strande og fra baaden. Ellers var det en rigtig turisttur, det var ganske hyggeligt at vaere en gruppe paa tur og havde skam ogsaa nogle hyggelige aftner med et hollandsk og et engelsk par, men vi kom til at vaerdsaette at vi begge gange vi har vaeret paa trek kun har vaeret os to, det giver en
Svaer balancegang paa kanten af rismarker!Svaer balancegang paa kanten af rismarker!Svaer balancegang paa kanten af rismarker!

Marie fanget i en svaer situation, vores guide Quin i baggrunden derimod storkede derudaf!
bedre kontakt til lokal befolkningen at vaere faa. Vi fik dog ogsaa en hyggelig snak med de lokale fisker i en af de "flydende" fiskerbyer omkring Halong Bay og ironisk nok var det da det kun var os to der var paa kajaktur med kaptajnen mens resten af besaetningen var paa trekking. Da det trak op til uvejr blev vi budt paa frokost og dertilhoerende risvin af fiskerne og noed et laekkert maaltid og en ganske morsom snak, til trods for de intet engelsk kunne. Vi laerte dog skaal paa vietnamesisk og Anne blev forsoegt gift med en af fiskerne.

Friske og udhvilet vendte vi tilbage til Hanoi, dog blot for nogle timer for at tage nattoget videre til Sapa. Her har vi netop faerdig gjort et syv dags trek i den flotteste natur vi hidtil har set! Vi vandrede i bjergene i 1200-1600 meters hoejde mellem tusindvis af flotte risterasser. Udover den skoenne natur var ogsaa temperaturen noget der faldt i vores smag da den var noget ligende en dansk sommerdag og endda naesten saa vi froes om natten!
Selve trekket boed paa lidt varieret vandring, ikke sindsygt haardt da vi holdte en del pauser undervejs, dog med enkelte haarde opstigninger. Dog blev vores trek tillagt en ekstra svaerhedsgrad da vi hver aften sov hos en forskellig lokal familie, der hver gang boed paa laekker mad og den obligatoriske risvin eller talkingwater, som de kalder det. Da det er svaert at takke nej til private skaal med vaerterne blev det betydeligt haardere at klare vandreturene som dagene gik -til trods for de lokale og guiden mente der ingen toemmermaend fulgte med talkingwater. Men vi overlevede turen og havde nogle sjove aftner! ...vi ved godt hvem vi skal besoege hvis vi engang kommer tilbage til Sapa.

Vi ankom til Hanoi i morges kl 5, godt brugte og temlig oemme i maverne. Her har vi tre dage tilbage inden vi flyver tilbage til Bangkok, saa er Vietnam allerede slut -ganske uforstaeligt!
Vi har valgt at skubbe vores afrejse fra Bangkok til Delhi en uge, saaledes at vi faar ca 10 dage i Thailand naar vi vender tilbage, da vi har hoert fra flere at der er alt for varmt (ca 50 grader) og at regnen skyller ned i Indien.

Det var vist alt for nu, vi vil smutte i seng og nyde at vi intet risvin skal have indenbors denne aften!

Tot: 0.04s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 23; dbt: 0.0239s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb