Hanoista

Asia » Vietnam » Red River Delta » Hanoi
October 15th 2006
Published: October 15th 2006

Terve taas...tai ainakin melkein. Mita nyt ehka pienta vatsavaivaa valilla.

Matka on edennyt Vietnamin puolelle Hanoihin. Vientianesta mentiin suunnitelmien mukaan Savannakhetiin, missa vietettiin muutama yo. Savannakhetista oli ajateltu jatkaa matkaa turistibussilla Vietnamiin, mutta meidan tuurilla kyseinen bussi oli peruttu silta paivaa, kun meidan oli viisumin takia ihan pakko poistua maasta. Jouduttiin siis tyytymaan paikallisbussiin, jota opaskirjassa kutsuttiin "karja-autoksi". Odotettiin siis alkuun pahempaa, kuin mita se sitten lopulta olikaan. Olihan siella tosiaan hieman ahtaat tilat ja jonkin verran tavaraa, mutta vuohet sentaan lastattiin bussin katolle matkustamon sijaan. Bussimatka rajakaupunkiin kesti sellaiset seitseman tuntia, minka jalkeen oli hypattava moottoripyoran kyytiin kaikkien kamojen kanssa. Matka rajalle oli onneksi lyhyt, ja selvittiin siita pelkalla kauhulla ja sydamen tykytyksilla.

Vietnamin puolella noustiin sitten minibussin kyytiin, jotta paastaisiin parin tunnin matkan paassa olevaan isompaan kaupunkiin. Kyseinen kyyti on taatusti taman matkan hermojakiristavin kokemus. Ei vaarallisuutensa tms. vuoksi vaan siksi, etta meilta kiskottiin siita torkea ylihinta ja sitten viela kierrettiin tunti tolkulla keraamassa lisaa matkustajia ennen matkaan paasya. Lopuksi taidettiin viela salakuljettaa ties mita matkan varrelta mukaan poimittua kamaa.

Minibussi vei meidat Dong Ha nimiseen kaupunkiin, missa oli ajateltu olla yksi yo ennen Hanoihin matkaamista. Perille paastya paatettiin kuitenkin, etta otetaan samantien eka mahdollinen yobussi Hanoihin ja mennaan perille asti samalla raivolla. Yobussi oli kylla yllattavan mukava, vaikka ehka hieman pelottava ajoittain. Vietnamissa ajellaan aivan jarjettomalla nopeudella, vaarallisesti ohitellen ja torvea taukoamatta toitottaen.

Hanoissa ollaan oltu nyt muutama paiva. Eilen kaytiin etnologisessa museossa ja vesi-puppet teatterissa. Menomatkalla museolle taksikuski veloitti taas vaihteeksi torkeata ylihintaa, mika sai hetkeksi meikalaisen veren kiehumaan. Sellaista se vaan ajoittain on tama matkaajan elama. Thaimaassa ja Laosissa valtyttiin taman kaltaisilta kokemuksilta, joten kuvani vietnamilaisista ei nain alkuun ole ehka paras mahdollinen, kun naapureihin verrataan.

Tanaan on kierrelty vanhaakaupunkia ristiin rastiin. Valilla ollaan oltu kartalla ja aika usein jokseenkin eksyksissa, mutta aina on lopulta loydetty takaisin hotellille. Hanoissa eri alan kaupat ovat keskittyneet omille alueilleen. Tanaan on ainakin kuljettu karkkikauppa-, lelu-, pyyhe-, nappi-, hihamerkki-, huonekalu- ja kutsukorttikatuja pitkin. Majatalomme puolestaan sijaitsee lukkokadulla (Faijalle terveisia!).

Huomenna lahdetaan kahden yon ja kolmen paivan mittaiselle retkelle Halong Bay -lahdelle. Siella on odotettavissa kauniita maisemia ja romanttista venematkaa... Matkan myyja muisti korostaa matkan romanttisuutta moneen kertaan. Juuri sita mita Katja ja mina halutaan =)

Kaikkia varmastikin kiinnostavana yksityiskohtana mainittakoon viela, etta Hanoissa hanoista tulee vetta jokseenkin aina tarvittaessa. Tahan mennessa olemme joutuneet vasta kahdesti pyytamaan majatalomme henkilokuntaa laittamaan vesipumpun paalle...

Etnologian museon piha-alueet Etnologian museon piha-alueet
Etnologian museon piha-alueet

ovat suosittuja kuvauspaikkoja haaparien keskuudessa

15th October 2006

Kukkuu!
Kivan rusketuksen ootte molemmat saaneet hankittua :o)
18th October 2006

Rusketusta joo...
Vaan nakisitpa meidan kauniin variset saaret...eivat ole nahneet auringon valoa sitten vuoden 1985!

Tot: 0.208s; Tpl: 0.012s; cc: 18; qc: 87; dbt: 0.1721s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb