Vietnam 21. december 2007

Asia » Vietnam » Mekong River Delta
December 21st 2007
Published: December 23rd 2007

Vietnam 21.12.07
Vækkeuret ringede kl. 7. Vi fik lidt morgenmad og så var det af sted igen. Med en lille båd sejlede vi ud til Mekong’s største flyende marked. Det handler udelukkende og frugt og grønt. Både opkøber fra bønder og sælger så til andre både der med et større udvalg af frugter sejler til mindre byer i Mekong for at sælge på markederne. Både der sælger hænger en frugt/grøntsag op på en stang, så alle kan se hvad de har. Vi kom om bord på en båd der solgte ananas. Imponerende at stå på toppen af båden og se ud over markedet. Videre sejlede vi ad små kanaler og så flodlivet. Så var det bussen igen og til en krokodille-farm. De opdrætter krokodiller og eksporterer dem til primært Kina. Det var spændende at få en indsigt i krokodillernes liv. Farmen havde også salg af bonsai-træer og kæmpe fisk (7.500 kr. stk!).

Efter frokost i en lille by kørte vi videre mod Chau Doc hvor vi skulle overnatte. Da vi kom til Chau Doc sejlede vi straks ud til en flydende landsby, hvor hvert hus under overfladen havde en fiskefarm. I hver farm er der 80 tons fisk! (når de er fuldvoksne efter 8 måneder). Châu fortalte at de er indbringende, men også risikabelt - en forurening kan dræbe alle fisk. Vi besøgte også en Cham-landsby. Cham-folket kommer oprindeligt fra Java og er muslimer. Vi købte meget smukke tørklæder for 20-30 kr. Børnene var et kapitel for sig - talte engelsk, cham og vietnamesisk - og de talte godt engelsk.

Efter at være installeret på hotellet tog Mette, jeg og de fire mindste med cykel rickshaws til Victoria hotel, hvor de fire små fik en pool-tur og vi fik en gin-tonic. Fantastisk smukt hotel - og priser derefter. Cykel rickshaw’ene havde ventet på os og vi kørte tilbage i mørket. Der er en hyggelig stemning og mange råber”hallo” og smiler til specielt ungerne. Vi har en meget positiv oplevelse af vietnameserne. Enten er de ligeglade eller også smiler de - vi har ikke haft dårlige oplevelser. De forsøger heller ikke konstant at sælge en masse eller vise rundt. Dem der prøver mere end én gang er knallert- og cykel-taxier og de giver hurtigt op.

Ved 7 tiden tog Châu os med til en lokal restaurant - det blev turens foreløbige kulinariske højdepunkt. Prisen for os alle ni blev lige over 200 kr. Prisniveauet er lavt i Vietnam og endnu lavere her langt fra Saigon. Det er så lavt at vi bare tager sodavand og øl fra værelsernes minibarer. Tidligt i seng - Jesper og Julie havde lidt influenza symptomer.

Tot: 0.07s; Tpl: 0.012s; cc: 6; qc: 50; dbt: 0.0401s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb