Vietnam - Chau Doc and An Binh

Vietnam's flag
Asia » Vietnam » Mekong River Delta » Can Tho
May 20th 2013
Published: May 21st 2013

fishing and cooking?fishing and cooking?fishing and cooking?

fishing and cooking?
Jooo chicos,

Vanaf nu draait alles rond water; vanuit Phnom Penh vertrokken met de 'speed'boot op de Mekong rivier richting Vietnam! En ook als je via t water gaat, passeer je de grens post. Ff aanmeren in de Cambodiaanse en daarna bij de Vietnamese paar honderd meter verderop. Strangely enough verzamelen ze alle paspoorten van de passagiers, verdwijnen ze daar even mee en geven die beke later terug. Beke onwennig om af te geven en beke grappig dat ze uw gezicht ni moeten zien bij de controle 😉 smokkelen is ook geen probleem voor wie duistere ambities heeft, want uwe rugzak blijft onaangeraakt op de boot liggen 😉

Daarna slaan we een zijrivier van de Mekong in en dobberen tot in Chau Doc, een stad aan het water. Kindjes zitten vrolijk in het water te spelen en zwaaien enthousiast als je voorbij komt (look its the white creatures again 😉 ). Terwijl dat we voor een hotel lopen te zoeken valt de avond en tis geen evidente deze keer; lots of smelly holes waar we liever niet in slapen (ook al heb je ongetwijfeld veel 6-potig gezelschap in de kamer). Het enige hotel dat ons wat beviel, vroeg van
ook ne rivier houdt de brommerkes niet tegen ;)ook ne rivier houdt de brommerkes niet tegen ;)ook ne rivier houdt de brommerkes niet tegen ;)

ook ne rivier houdt de brommerkes niet tegen ;)
de paspoorten af te geven (tot als je uit checkt). But that's my freedom, I want to keep it! Dus we zoeken verder, maar uiteindelijk plooien we. We vinden niets en keren terug naar dat hotel en geven paspoort af. Uiteindelijk alles prima verlopen, maar ik geef da stuk papier ECHT NI GRAAG AF!

We gaan in een lokaal restaurantje iets eten. Naast een menu krijgen we zelfs prentjes om uit te kiezen! En das geen overbodige luxe als ge mekaar echt niet verstaat 😉 hadden bijna 3 menus besteld, maar toch nog kunnen rechtzetten. Ik probeer een vreemd drankje, 'white fungus - bird nest'. Ni doen, niet te zuipen.

Terug naar de kamer. Dat brengt ons tot het sprookje van Larry the Cockroach. Larry zag het niet meer zitten met al zijn problemen en besloot om de zaken wat meer in perspectief te brengen. Hij had gehoord dat zoiets kon helpen, maar vanop de grond had hij perspectief nog nooit ervaren. Hij besloot om een hotel te zoeken en omhoog te klimmen, zodat hij de hele stad zou kunnen overzien en zo beslissen wat belangrijk is en wat niet. Hij bereikte de 4de verdieping en besloot te
kiddies in het waterkiddies in het waterkiddies in het water

kiddies in het water
pauzeren in de kamer van Anouk. Hij hoorde een vreemde gil maar besefte niet vanwaar die kwam en bleef even uitblazen, midden op de vloer. Plots zag hij een object uit de hemel afdalen, met op de zijkant geschreven 'trotter - Vietnam'. Het object werd steeds groter en groter, en op basis van de wetten van perspectief die hij net had leren kennen, concludeerde hij dat het behoorlijk snel op hem afkwam! Voor Larry het goed en wel besefte waren plots al zijn problemen permanent opgelost...

De ochtend erop zijn we op een bootje rondgevaren op de rivier. Eerst langs de drijvende markt; hier hangen ze de spullen die ze verkopen op aan een stok, die vooraan aan de boot omhoog steekt. Zo kan je duidelijk zien dat je bij de ene boot meloenen kan kopen en bij de andere koffie! praktisch 😉 Kaoi, de gids, maakt ondertussen een hoop mopjes. Als we even later aan land gaan vertelt hij bijvoorbeeld dat de houten loopbruggen gemaakt zijn voor hen, en niet voor het gewicht van sommige toeristen 😉 Als kind heeft hij ook ooit een kippenei bij de eieren van een eend gelegd. Die eend heeft ze uitgebroed en
trip on the rivertrip on the rivertrip on the river

trip on the river
het kuiken volgde gewoon de eendenkudde. Maar toen die zwemmen gingen zat het kuiken wel met een probleem 😉 Kaoi ging strijk en kreeg het aan de stok met zijn moeder 😉

We passeerden ook een fishfarm; tis een drijvend huis, waarrond ze met palen en netten een gigantische aquarium bouwen. er zitten duizenden vissen in, die ze eten geven en verkopen eens ze groter zijn. als je er eten ingooit, gaan de vissen loco; alles spettert omhoog en een paar seconden later is alles op. Tegenwoordig voeieren ze de vissen ook met eem machien; hier kappen ze visvoer in, en het machien vermaalt de grote brokken tot kleinere eetbare stukjes. Nu gaan de vissen helemaal mental 😉

Nog een voordeel van een fishfarm, of iets anders, op het water is dat je geen belastingen betaalt. dat doe je enkel aan land! of als je iets verkoopt aan land, zoiets ongeveer (soms moeilijk te verstaan). We gaan zelf ook terug aan land en keren terug naar het hotel. Ff bloggen en dan met de bus naar Can Tho, andere stad in de Mekong delta. Deze keer is Bruce Lee de ster op TV tijdens de busrit! Goei entertainment

😉

Vanuit Can Tho moeten we de bus nemen richting Vinh Long, beke verder naar t noorden. De kerel van het busbedrijf is extreem vriendelijk; vraagt naarwaar we moeten, legt ons uit dat het in een andere terminal is, duwt ons op een gratis transfer buske, geeft ons elks een hand en wenst ons goeie reis! das toch echt wel straf, vriendelijke mensen hier! En t was geen scam of zo, beetje later zitten de op de bus naar Vinh Long.

Daar komen we toe in een bus terminal zo'n 4km buiten de stad. As usual worden we aangesproken bij het uitstappen en uiteraard heeft de persoon familie op het eiland waar we heen willen, maar we zoeken het liever zelf uit. Dus beginnen al in de goeie richting te wandelen, wanneer er een tuk tuk driver vraagt of we een lift nodig hebben. Maar gene met ne moto, gewoon een extreem klein karreke achter een fiets! Zo klein dat je je bedenkt of het wel groot genoeg is voor 1 persoon. En daar moeten we dus met 2 op, en ook 2 grote rugzakken, en een kleine rugzak erbovenop!!! In de trotter staat; denk niet na over

floating market
of het wel zal lukken, gewoon doen en het komt wel in orde!

En zo was het, een minuut later zitten we met 2 in elkaar geknoopt alsof we twister aan het spelen zijn achterop de tuk tuk. Weet niet of het deze constructie was of iets anders, maar het ganse traject lang worden we nagekeken, waaien mensen, lachen ze naar ons en doen ze peace teken als ze voorbij komen op hun brommerke! echt hilarisch, we're the laughing stock of the town 😉 De tuk tuk driver trapt echt goed door op zijne vlo, impressive! Bergop, de brug over, vertraagt het uiteraard wat, maar ne andere Vietnamees komt terug hulp op zijne brommer en duwt terwijl hij rijdt met zijne voet onzen tuk tuk verder omhoog 😉 precies pubers die aanhangen bij nen brommer vanop hunne fiets 😉

We komen net op tijd aan bij de veerboot die naar het eiland An Binh gaat, waar we willen overnachten. De zon gaat stilaan onder, dus dat komt goed uit. Op de boot ontmoeten we Victoria, uit London. Ze is ook wat aan het rondhossen geweest en nu op zoek naar een plek om te slapen, so off we

floating market
go! Zij volgt een dame die haar meeneemt naar een homestay, wij gaan te voet, en eindigen uiteindelijk in dezelfde plek om te crashen 😉 het eiland is voor zover we in het ondertussen donker hebben kunnen zien heel gezellig! smalle paadjes door het groen met huizen links en rechts, leuke homestay met hangmatten, tis hier cool!

Ondertussen word ik hier uitgelachen door ne gecko die naast mij hier op de muur kruipt, da zijn coole beesten 😉 en maken echt een lachend geluid! en vechten af en toe met elkaar.

Er zitten hier nog een hoop andere reizigers, uit Zwitserland, Holland enz, dus twas gezellig tijdens het avond eten! en morgen gaan de meesten mee op een boot trip tussen de eilanden en naar een andere floating market, wij ook. Maar ik verwacht niet dat ik even praatzaam ga zijn, t begint om 06u00!! 😉 Nu nog beke boek lezen en dan maffen, cheers!

Ok, opstaan met ne prutkop, maar het is al licht en het went snel. Via een smal pad achter de homestay lopen we door de bladeren naar de boot die ligt te wachten aan de oever. we steken de grote rivier over
floating housesfloating housesfloating houses

floating houses
richting de drijvende markt van Cai Be aan de overkant. Deze is een stuk groter dan de vorige die we zagen en ligt mooi gelegen tussen de huizen aan beide oevers. Elke boot heeft ook een mooi gekleurd voorsteven, das dankbaar voor de foto's 😉 De gids en de bootbestuurder zijn echt supervriendelijk; ook al spreken ze geen Engels, ze lachen en zijn heel de tijd behulpzaam.

Na de markt gaan we een paar lokale 'fabriekjes' bezoeken; hier op het eiland kweken ze geen rijst maar wel een hoop fruit en daar doen ze vanalles mee! Eerst zien we hoe er van kokosmelk snoep gemaakt wordt, t smaakt wat naar caramel! t voordeel dan nen toer is dat ge overal moogt proeven hehe 😉 daarna laat de imker een kleine bijenkorf zien. De honing wordt gebruikt om Royal gelly te maken. Das volgens de uitleg het wondermiddel op aarde, als je dit meeneemt naar het westen ben je op 1 dag miljonair; goed tegen haaruitval, goed voor potentie, goed voor de huid ook dacht ik, en smaakt goed! En voor de Britten (waaronder Victoria in het gezelschap 😉, ze doen het ook in thee! Tussendoor ff een hilarische bananenfoto
boatsboatsboats

boats
van Anouk, haha, check de foto's.

Beke verder staan een paar donkere bokalen. Als ze dichter komen zien we dat er dooie slangen inzitten en het vocht dat erin zit is slangen alcohol!! Ff geprobeerd, smaakt vooral hard naar alcool 😉 ook slangen zouden goed zijn voor de potentie. Al een geluk uit zich dat niet meteen, zou nogal genant kunnen uitdraaien tijdens de uitstap.

Om de hoek wordt het nog spannender! 2 kooien met daarin telkens een goei slang! en deze leven nog 😉 de grootste wordt emet rust gelaten. de andere neemt de gids eruit en legt ze om haar nek, lekker 😉 daarna ist aan mij. Tis toch met een stevig boenkend hart dat ik dat beest rond mijn nek leg moet ik toegeven ;D en da voelt raar!! da beweegt heel den tijd, kronkelt uit mn handen en het is alsof die slang in zijn eigen vel glijdt, heel raar. En af en toe draait de kop zich naar mij en komt die dichter, dan boenkt mn hart nog een paar slagen sneller 😉 De dappere Zwitserse pakt de slang over, chapeau!

Nog wa verder wordt er van rijst popcorn gemaakt. Ze kappen
life along the riverlife along the riverlife along the river

life along the river
het in een grote pan en op een paar seconden is het klaar!! En er zijn nog een hoop andere dingen die ze maken, die we mogen proeven tijdens de 2de Tea-time van de dag. Wat kokos snoep, paar gember schilfers (super lekker) en bananen snoepkes.

Daarna stappen we vanop de grote boot over op 2 kleine bootjes, die ons door mooie overgroeide rivieren voeren. Geen motor meer, gewoon genieten.

En nu relaxen in de homestay! Douche pakken en de hangmat in, veel te warm om nog iets te doen 😉 Morgen naar Saigon (Ho Chi Minh City), de laatste stop op ons reis.

Cheers!

Anouk en Wouter

fish - before foodfish - before food
fish - before food

fish - before food
fish - after foodfish - after food
fish - after food

fish - after food
fish feeding machine!fish feeding machine!
fish feeding machine!

fish feeding machine!
Mekong delta in the morningMekong delta in the morning
Mekong delta in the morning

rice popcornrice popcorn
rice popcorn

rice popcorn

thuisfront
hey kids, Anouk bij het volgende tuin onderhoud ga toch niet meer opspringen voor een wormpje of een slakje hé. Je hebt je beesten bad nu wel gehad. Mmm bij die drankjes heb ik toch mijn bedenking. De cava maar al klaar zeten voor de thuiskomst. Groetjes vanuit het druilerige België.XX

RIP Larry
Ocharme Larry. Waarschijnlijk was hij van de USA naar Vietnam geemigreerd omdat hij gehoord had dat de boeddhisten respect hadden voor al het leven op aarde. Hij dacht daar eindelijk veilig te zijn van de exterminators. Sorry Larry, dat was buiten Anouk en haar trotter gerekend. RIP Larry! Algoed Wouter dat die slang rond u nek niet aan uw adem geroken had. Anders had hij misschien gemerkt dat je juist had gedronken van de pot waar zijn broer in zat! Hopelijk kunnen jullie nog genieten van de laatste dagjes! Wij kijken al uit naar jullie thuiskomst! Groetjes Nathalie, mini-me en Patrick
door de kleine riviertjes

Zalig!
Ziet er zalig uit, jullie boottrip!! xxx
22nd May 2013

Een zwembaddeke hebben jullie al, nu nog de visvoedmachine heruitvinden en je kan viskes kweken in de tuin! Breng je een bakje zon en warmte mee? Vanmorgen kwam ik fietsers met handschoenen tegen! Tot binnenkort, mama

Tot: 0.176s; Tpl: 0.023s; cc: 12; qc: 56; dbt: 0.0768s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb