Opdatering: paa vej mod Saigon

Vietnam's flag
Asia » Vietnam » Central Highlands » Lam Dong » Da Lat
April 13th 2006
Published: April 13th 2006

Siden vi sidst skrev, ups.. vist ca 20 dage siden, har vi haft et synomyn til power shopping; power travelling.

Foerst fra Vientiane, hovedstaden i Laos. Efter at havde vaeret der i 2 dage, tog vi natbussen paa anden dagen, til pakse (700 km mod syd), derefter straks som vi var staaet af bussen hoppede vi paa endnu en bus mod dong det, 3 timer. Der var vi i 1-en-halv dag, hvor efter vi igen tog nordpaa, mod et stort omraade 30 km syd for pakse hvor der ligger en kaempe ruin af et tempel (wat pou, Champasak).

Det var noget af en spaendende tur ud til dette world heritage-site - som selvfoelgelig efter denne verdensarvs-status har mangedoblet entreen, men intet gjort ved tilgangsruten og mulighederne. Vi er jo i asien, saa diverse maste minibusser ala vogne med forstoerret lad, en spaendende hjemmelavet toemmerflaade der aldrig havde set en tourist foer ( hvor der koerte en BUS ombord paa!!!), og en lang tur i tuk-tuk senere, var vi ved sitet.
Der var vi i 3 timer hvorefter vi igen tog en bus videre nord paa mod Savannahket, saa 8 timer i bus mod vietnam til Dong Ha. her tog vi soerme ogsaa en bus videre til Hue, hvor vi blev et par dage.

Fra Hue var vi paa DMZ tur, dvs demillitariseret zone, zonen mellem nord og syd, mellem Ho Chi Minh- vietnameserne og de fransk/amr kontrollerede omraader. her saa vi diverse militaerbaser og front- ting. bombekratere over det hele. Det flotteste, eller maaske rettere, mest imponerende, var dog helt klart hulerne. Der var et stort omraade hvor folk havde levet under jorden, dvs der var simpelthen en primitiv landsby under jorden! helt ned i 22 m havde folk opholdt sig under bombninger.

Herfra tog vi bussen til Hoi An. Hoi An er en ren skraedderby, saa vi gik lidt amok og sendte lidt over et ton hjem- i hvert fald skulle man tro det efter den pris de tog for forsendelsen! Lidt af byen fik vi set mellem alle turene til vores udemarkede skraedder for tilpasninger osv. Alle de spaendene ting kan ses naar vi kommer hjem, undtagen de heldige (Inges foraeldre) der er de stolte modtagere af verdens dyreste luftpost-pakke om ca 2 uger.

Siden tog vi til Nha Trang. Vores dage her var meget aktive; efter en ankomst kl 6 om morgenen meldte vi os direkte paa en dagstur indeholdende noget snorkling, akvariebesoeg, lidt vild kareokee efter frokosten der var meget varieret og tilberedet paa baaden, fiskerlandsby, og sidst, men mest chokerende for Inges mor (der naturligvis foerst blev informeret dage efter), var vi oppe i samme romantiske faldskaerm efter en speedbaad.
Det var en saerlig oplevelse, man kunne maerke vinden ruske lidt, og ja, saa var der jo langt ned, men det var sjovt! Paa turen snakkede vi med et dansk aegtepar, det var meget flinke og i bedste foraeldre stand-in-stil tog billeder af os paa vores svaevetur, passede paa vores taske imens og i oevrigt ogsaa andet gods for en anden ung knejt fra holland. Det var meget hyggeligt. Buz, som var hollaenderen, viste sig ogsaa at vaere en fin fyr, saa vi var ude efter en oel om aftenen inden vi begge maatte sige fra og traekke os tilbage til kollaps i hotelsengen.

Nha Trang er ogsaa en dykkerby.Saa vi dykkede selvfoelgelig. det var helt kollosalt flot, vi saa slet ikke saa mange forskellige og farvestraalende koraller i thailand (de havde saa tons af fisk i stedet saa det er ok). Vores guide paa "the fun dives" var vietnameser, men selvom hans engelsk ikke var perfekt og briefingen derfor var en kende kortere end vi er vant til, ja saa var han faktisk skide dygtig. han fandt alt under vandet, en meget sjovt farvet hummer, dragefisk (lionfish) der er meget meget sjove og farvestraalende og vist lidt giftige, en blaeksprutte med de mest overdimmensionerede oejne, masser af Moor eels og en masse fisk i sjove former som vi ikke aner hvad hedder.

Vi sidder lige nu i Dalat, Vietnam. Vi er oppe i bjergene i den sydlige del af landet, det saerlige ved dalat er at her er temp naesten som en dansk sommer - herligt! Vinde og ikke for varmt var lidt hvad vi traengte til for det kan godt blive meeget varmt at rejse rundt hernede!

I morgen gaar bussen afsted igen med kurs mod Saigon.

Det var vist alt for nu, haaber alt er godt derhjemme.

Inge og Henrik

16th April 2006

Spændende at følge jeres færd !
Kærligste hilsener og fortsat "bon voyage" seniorerne Assens

Fortsat god dansk sommer
Hej I to Tak for jeres beretning fra Dalat. Og fortsat god tur. NÅr I snakker om dansk sommervejr er vi ikke misundelige. Ikke spor. Mange kærlige hilsener 4 x Sønderborg

Fortsat god sommer
Tak for beretningen fra Dalat. Og fortsat god sommer. Vi er IKKE spor misundelige mht vejret. Kærlig hilsen 4 x "Sønderborg"
18th April 2006

Nogle gange kræver det et vink med en vognstang!
Hej dejlige Inge! Efter lang tids undren over adskillige mails fra TravelBlog er det nu gået op for mig, at I jo holder en rejsedagbog i dette forum! Hmm..hvor dum har man lov til at være... Nå men, jeg er sørme glad for at det endelig lykkes mig at løse gåden, så jeg kan nå at følge med i hvad I foretager jer. Morten og jeg rejser jo også til Asien (mere eller mindre samme rute sjovt nok) her til sommer, så jeg holder vejret i spænding, og glæder mig til at høre mere om jeres oplevelser og se de herlige billeder. Kys Sarah

Tot: 0.113s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 45; dbt: 0.0871s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb