Sjing Sjang Sjask - nu skal vi snart tale kinesisk!

Vietnam's flag
Asia » Vietnam » Northwest » Lao Cai » Sapa
April 23rd 2006
Published: April 25th 2006

Saa blev det tid til en opdatering i sagaen om vikingernes rejsen i Asien :P

Ho Chi Min City, ogsaa kaldt Saigon, efter 7 timer i bus fra Dalats koelige favntag ankom vi halvslatne til dette komplette trafikkaos.

Vi fandt os et ok billigt vaerelse paa nr. meget hoej etage (de brugte et lille gevind til at hejse bagagen op med!) taet ved backpacker omraadet. Derefter gik turen ud til de taetliggende smaa rejsebureauer og vi endte med at booke en lille tur naeste dag til Ku Chi tunnels (stavning uvis). tunnelserne var ikke helt saa imponerende som dem ved Hue's DMZ-zone, men til gengaeld saa vi masser af ganske doedbringende fjendefaelder. Henrik fik ogsaa skudt lidt med gevaer AK-47 (hvilket vist gik bedre end vores forsoeg med bue og pil i Dalat).

Naeste dag gik turen afsted paa 2 dages tur til Mekong Deltaet. Vi kom i en gruppe paa ca 20 men blev delt op noget af tiden saa det var helt ok. Selve turen var dog noget touristpraeget; se den kokos-slik-familie-fabrik, koeb venligst, videre. Vi besoegte alle de hellige dyr-oeer, nogle markeder saavel flydende som fastlands og lidt fabrikker af forskellig familieform. Paa vejen tilbage gav det sig til at STYRTE ned. Det var faktisk foerste gang paa vores tur at vi blev fanget udenfor i regnen, saa tja det skulle jo komme😊 vel under et halvtag fik alle styr paa vaade genstande og gennemblodte tourister og saa gik turen i gaasegang og vaeldig morskab for samtlige (meget toerre) lokale, tilbage til vores bagefter vaade bus. vi har nok vaeret et koent syn!

Samme dag, ved 18 tiden var vi tilbage i Ho Chi Min hvor vi fandt os et hyggeligt lille familie hotel et godt stykke inde i backpacker land. Efter en god nats soevn gik jagten ind efter et nyt digital kamera, saa vi igen kunne producere en uendelig stroem af fotografiske laekkerier til vores travelblog 😊. Dette brugte vi hele formiddagen paa, og efter noget tid, efter at have soegt og spurgt samtlige butikkeri saigon, besluttede vi os for at lave et taktisk angreb paa den billigste butik. Selvom taktikken (der bestod i at koebe saa meget som muligt og presse prisen saa langt saa muligt) ikke helt virkede efter hensigten, fik vi os (nemlig et kamera hver) 2 super-seje-mega-overdrevene-helt-fantastiske kameraer (Nikon Nikon Nikon 8 mil. pixels) til en ganske god pris :D.

Ovenpaa denne success, tog vi senere paa dagen hen paa krigsmuseet. Et dejligt sted til at faa indskudt sit ny indkoebte kamera og laert om amerikakrigen :P, og helt sikkert uden indpakning vietnamesernes mening om USA og den vundne krig. En udemaerket oplevelse af tanks, vaaben og billeder der til tider dog tangerede til det provokerende (dog var krigsmuseet i Hue sjovere, eftersom de kaldte USA navne og kastede med mudder der :D) , til tider til kvalme og vaemmelse over mest amerikanernes forbrydelser, og samlet meget ensidigt.
Videre sagde vi til taxa chauffoeren, og 10min efter havnede vi ved et stort fint indkoebscenter, hvor vi havde faaet fortalt der skulle vaere billig og god sushi. En dejlig japansk restaurant paa 7 etage, paent indrettet, hvor alle de ansatte (hoejt og samlet) sagde "hej!" paa japansk og serverede god service sammen med ligesaa gode sushi ruller.

Herefter besluttede vi os for at finde ud af hvad dette Center af overflod indeholdt, bare for sjov. MEN der gik ikke laenge foer vi spadserede forbi en butik hvor de tog meget fine portraet fotos asian style, lidt dyrt, men Inge var fanget og maatte bare ind og havde en makeover (sminke, toej, hele molevitten), og skydes af en professionel fotograf. Dette tog sammenlagt 3 timer!- stakkels Henrik!. Billederne blev ogsaa derefter, rigtig gode. Det er vaerd at glaede sig til :D. Da vi var faerdige og klokken var blevet godt 23, vaeltede vi ud af centeret sammen med de ansatte og hjem i seng.

Eftersom turen indtil dette sted var foretaget med ren bus og en enkelt togtur, gjorde vi den lidt pengetunge beslutning at tage en 1,5 timers flyvetur til Hanoi frem for de 2 dage i bus.
Og hvor var det rart! Fra lufthavnen i Hanoi var der soerme gratis transport indtil byen, med den eneste ulaempe at vi blev sat af i et buissness omraade der dog viste sig kun at vaere et begraenset antal km fra vor destination; Hoan Kiem lake og old quarters. Efter en hurtig indlogering fik vi let booket os paa en 3 dages tur til Halong Bay og fandt billetter til Hanois beroemte waterpuppets samme aften. Vanddukkerne var meget sjove at se; vi forstod ikke den mindste dyt af handlingen, men musikken var ganske god, stemmerne raabte en masse sammen og dukkerne sproejtede med vand og dansede rundt i vandoverfladen.

Om morgenen var det saa afsted paa vore 3 dage til Halong Bay. Vi havde booket saa vi baade kom ud at sejle i kajak og vandre lidt. Ombord paa hvad viste sig at vaere en ganske fin "cruiser" baad i gammel engelsk traestil var alle ganske tilfredse med vores gruppe: 12 mennesker og alle sammen unge. Guiden var en mini-lille vietnamesisk pige med et udemaerket engelsk og en glad attitude man bare ikke kunne lade vaere med at synes om. Saa kan forudsaetningerne for en god tur vist ikke blive meget bedre.

Vi fik spillet en del kort og snakket lige saa meget paa turen rundt mellem alle de lodrette klipper som Halong er beroemt for. Sceneriet var flot.
Vi snakkede isaer med et engelsk par, Inge fik spillet en del hurtig-marie med Jane som pigen hed, og paa den anden aften som vi spenderede paa cat ba island blev der delt drinks og spillet en masse pool, dog mest for herrene der havde et slightly bedre touch med saadan noget; Henrik og Damon viste sig at vaere det foedte makkerpar, saa de fik vundet bordet fra alle de slemme franskmaend :D Vi har nu et par flere mails til samlingen og fik ogsaa byttet lidt boeger saa vi nu har lidt bedre chancer i Kina med en phrasebook (de havde lige vaeret der).

VI er nu i Sapa, sidste stop foer bussen i morgen gaar mod Kunming i Kina.
Har vaeret paa et trek de sidste 2 dage, og er nu traette og parate til at krybe under dynerne.

Haaber alle har det godt hjemme,

Inge og Henrik

Tot: 0.055s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0313s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb