Thailand 12-28 feb

Thailand's flag
Asia » Thailand
March 1st 2018
Published: March 1st 2018

We are bacccck...Som ni kanske markt tar vi inga bloggpriser med vara fa uppdateringar men vi ska nu ge oss pa ett forsok att forsoka summera vad som hant sen sist😊

I senaste (o enda:P) blogginlagget skrev vi att vi skulle ut pa snorkeltur. Jag kan med gladje saga att den blev av da den hamnade overst pa var topp tre lista😊

Jag (Maria) och Johan fick tva ovantade vanner pa denna resan, Johan en bebis och jag en fisk. Jag larde kanna fisken genom att jag sag en flaska som flot i vattnet, jag tankte ta med den till baten men upptackte att flaskan ockuperades av en smal liten fisk som blev mattligt fortjust i min tanke. Efter att han skakats ut fran flaskan kollade han rakt in i mina ogonen sen tog han ngr bestamda simtag och sog sig fast pa min rygg. Jag ar osaker pa om han gjorde det for att hamnas eller for att han ville ha snalskjuts. Karin forsokte skramma bort han men han kom snabbt tillbaka igen sa resten av den snorklingsturen hade jag en foljeslagare pa mig. Det var nastan lite ledsamt nar jag skulle upp ur vattnet och var tvungen att lamna honom. En av de haftigaste snorklingsturerna var annars i en marin nationalpark. Man fick betala en liten slant (bra tycker jag) och sedan snorkla i en begransad yta med massor av koraller och fiskar i olika former och farger. Vi stannade ocksa till vid en o dar personalen kastade ut frukt till apor (makaker) fran baten sa att vi fick en narmare titt pa dom. Ett inte helt fel liv som de lever😊

Personalen pa baten var roliga, en av dem hade en piratlapp for ogat och underholl oss med kluriga lekar och langsokta gator. En av dem var: Vad ar likheten mellan en kvinnas framdel och en kos bakdel? Svar: W:et i engelska orden....:P Jag och Karin fick ocksa i uppdrag att losgora oss fran ett rep som var bundet runt bada...gick inte kanon:P

Efter Koh Chang akte vi tillbaka till Bangkok. Pa kinesiskt nyar var vi i China Town. Vi konstaterade att om man har lust att bli magsjuk var det bara att ta for sig av maten i matstanden:P Vi gick forbi ett stalle som hade soltorkad bacon, dvs ratt kott hangande i strimlor vid en vagkant, marinerad i flugor. I ovrigt sa vantade vi med spanning pa en parad i 1,5 timme. Med stor besvikelse visade det sig bara vara thailandska kronprinsessan som kom pa besok och fick en privat show av dansare. Efter denna besvikelse fick vi en till, da vi bad en tuk tuk forare kora oss till hostelet vilket han inte hittade till (och inte kunde informera om detta innan). Sa vi fick senare lokalisera oss och ga i tjugo minuter till ratt adress.

Pa kvallen blev det mer lyckat da vi gick till China Town igen och fick en battre show med gymnaster, musikartister och en dansande drake. Sen akte vi vidare till Koh san road som ar en kand backpackergata med massor av pubar. Dar var det gott om inkastare och klubbarna forsokte overrosta varandra med de sisadar senaste hitsen. En av klubbarna skrot med att de inte kollade ID pa folk...

Efter nagon timmes fest var vi sugna pa snacks sa da passade det bra med en grillad larv/puppa med grillkrydda. Man kunde aven smaka skorpioner, grashoppor, grodor mm.

Pa vagen tillbaka i taxi ville chaufforen festa till det sa han tog pa en video med en kille utkladd som gron larv som framforde despacidio. Osaker pa om det var fran Thailands talangshow, isafall kanske de behover stalla lite hogre krav...

Sista dagen i Bangkok kollade vi pa flera tempel, det finaste var Grand Palace som hade ett flertal fargglada och tjusiga tempel i guld och mosaik. Ett annat tempel var Liggande Buddha som inneholl som namnet antyder en liggande gigantisk buddha. Utanfor templet gav buddistmunkar valsignelser genom att daska en med bunte ris som doppades i heligt vatten. Efter det fick man ett armband. Alla vi provade denna lilla ceremoni. Johan fick sig en rejal omgang, antagligen behovde han det mest:P

Darefter tog vi nattaget till Chang Mai i norra Thailand. Lite somn men anda en trevlig fard. Vi kom sedan fram till ett valdigt mysigt hostel- Green Tiger House som bara serverade vegetarisk och vegansk mat. Chang Mai skiljde sig fran Bangkok da det var gronare, mysigare och mindre trafik. Till Johans fortjusning fanns ocksa flera engelska bokaffarer sa att han kunde gora sin vaska annu tyngre an vad den redan var. Stella peakade (hitintills) i sin myggmedelsanvandning dar da de var fler hungriga mygg dar.

I Chang Mai gick vi mycket omkring i affarer och tempel, vi besokte ocksa en nattmarknad som hade trevliga matstand och livemusik.

Jag och Karin akte en dag och testade zipline samt gick pa klatterbroar mellan trad. Det var utformat som en stor lekplats vilket passade oss bra. Sakerheten var forvanande hog aven om de skrev bort sitt ansvar i ett papper vi fick signera forst.

En haftig handelse som vi var med om var att besoka ett elefant sancturary under en dag. Dar jobbade de med att ta hand om elefanter som kidnappats, plagats och tranats for att roa turister och for att de ska kunna rida pa dem. De tog hand om katter, hundar och vattenbufflar. I nulaget fanns ett 70-tal elefanter dar. Vi fick forst forbereda tre elefanters mellanmal som bestod av bananer och meloner. Sen fick vi mata elefanterna, det var riktigt haftigt att fa kanna deras kraft i snabeln och vara sa nara ett sa stort och statligt djur. En av dem var ganska girig och at dubbelt sa snabbt som de andra. Sen var det dags att ta en promenad i skogen. Elefanterna gick helt fritt men hade elefantskotare med sig som sag till att de hamnade ratt och inte kom for nara oss. Nar elefanterna tog lunch (betade kvistar i skogen) gjorde vi ocksa det (dock inte kvistar). Nar elefanterna var matta var det dags att ga tillbaka till sanctuariet. Val dar fick vi bada elefanterna vilket innebar att de gick ner i floden och la sig och da skopade vi vatten pa dem samt skrubbade deras tjocka hud med sand. De hjalpte ocksa till genom att skvatta vatten med sina snablar pa sig sjalva (och oss). Efter det fick vi chans att se mer av sanctuariet, guiden visade oss flera andra elefanter och berattade om deras oftast tragiska oden. Vi halsade ocksa pa i Cat Kingdom dar katter som inte var tama an fick vanja sig vid andra manniskor och katter innan de slapptes ut till omradet.

Fran Chang Mai akte vi vidare till Pai, en hippieort omgiven av berg och djungel. Det var en svangig tur dit, i negativa ordalag. Det fanns mer kurvor an rakstrackor och bade Stella och Karin blev svangsjuka. Pai var annu billigare och hade fantastisk mat och dryck att erbjuda, aven fikastallen var vanliga har till var gladje. Hostelet bjod pa gratis yoga pa morgonkvisten, inte helt fel att hora porlande fran backen och fagelsang medan man yogade.

Forsta dagen vandrade vi omkring i Pai och gick till en pool med bar och hangde, eller rattare sagt lekte med de uppblasbara gummidjuren/badringarna i poolen (ja vi var inte sa coola).

En kvall akte vi till Pai Canyon som var riktigt haftigt. Geologiska fenomen hade hade format en slingrig vag pa porosa klippor (var geologilarare Conny hade gjort en bakatvolt av gladje). Vi vandrade en stracka och kollade pa solnedgangen. Aker ni nagonsin till Pai maste ni dit!

Nasta dag gick jag och Karin upp tidigt for att paborja var vandring genom djungel till ett vattenfall en bit bort. De sa att det tog 3 timmar att ga dit, vi sa att det skulle ta 1,5 timmar for oss. Det tog 3 timmar...man ska inte vara sa kaxig:P Terrangen var i vissa partier valdigt kuperad och vi korsa vattendraget ett tjugotal ganger. Jag hoppade oftast mellan stenarna for att inte blota ner skorna. Karin tog det lite lugnare och vadade ibland over med joggingskor. Hon sa att man kunde halka och sla sig fordarvad. Jag sa att det nastan aldrig hander och sedan trillade jag och fick skrubbsar....som sagt man ska inte vara sa kaxig....Pa vagen dit horde vi mkt fagelkvitter och vi sag en stor spindel som man inte ville hamna i natet hos. Karin fick ocksa se en stor svart orm som slingrade forbi pa stigen som vi gick. Efter det var vi ganska uppmarksamma pa stigen. Nar vi till slut kom fram till vattenfallet tog vi en valfortjant matpaus och studerade vattenfallet. Dar fanns massor av fjarilar och nagra av dom var sarskilt fortjusta i mina neonrosa skor. Det fanns ocksa sma bin som antagligen gillade var salta, svettiga hud. Vi doppade fotterna i det kalla vattnet och pratade med en italienare som hade sagt upp sig och reste pa obestamd tid. Han skulle till Taiwan pa ett stort internationellt rainbow-event. Verkade ga ut pa att leva enkelt tillsammans med andra och samla ihop sin egna foda samt utfora hantverksarbeten. Pa vagen tillbaka sag vi en till orm som aven jag sag stjarten pa. De verkade som tur var valdigt radda for manniskor.

Stella och Johan var istallet ivag och kollade pa ett annat vattenfall och vandrade pa en bambubro over ett risfalt med vattenbufflar.

Pa kvallarna blev det oftast ol och denna kvallen efter var femtimmars vandring var det gott att hitta en bar med riktigt bra livemusik. Flera av musikerna roterade efterhand sa det blev ganska stor variation pa latarna. Baren var valdigt oppen utformad sa de som inte fick plats dar inne stod ute pa gatan och lyssnade. Efter baren blev det dans pa Yellow Sun och sen det enda efterfeststallet i Pai som hette Dont cry. Vi traffade pa en rolig finsk trollkarl som gjorde roliga ballonghattar (han hade alltid ballonger i fickan) och visade flera tricks. Tex visade det sig att Karin hade forvarat ett mynt bakom sitt ora under lang tid sa bra att han fick vack det!

Nu ar vi tillbaka till Bangkok igen, lite groggy fran en lang resa fran Pai. Vi gick till en park for att vila oss lite. Nar vi lag dar vid vattnet sa ropade plotsligt en dam "pay attention", vi kollade oss forvirrat runt och markte da att nagot simmade i vattnet. Forst trodde vi att det var en orm eller krokodil men sag sen att det var en varan! Det visade sig att vattnet var fullt med varaner som ville kaka fagel. Efter det flyttade vi oss snabbt fran vattnet..Vi traffade aven pa en gammal thailandsk man med glitternaglar och munskydd. Han hade varit runt i massor av lander, bla Sverige och kunde aven svenska ord och meningar. Han gav oss lappar med ord pa thailandska som kunde vara bra att kunna. Han skrek hejda sen pa fem olika sprak!

Nu ska vi snart ut och fira Johans 30-arsdag!😊 Blir finerestaurang med svenska priser!:P

Ha det gott!

Tot: 0.096s; Tpl: 0.014s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0378s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb