Thailand 5-11 feb

February 11th 2018
Published: February 11th 2018

imageimageimage

Stinky Durian glass
Nar vi fyra traffades pa flygbussen till Landvetter hade nog ingen riktigt annu forstatt att vi skulle tillbringa de tre narmsta manaderna pa resande fot i Asien. Incheckningen gick smidigt aven om jag (Maria) blev "slumpmassigt" utvald for kontroll av spar av sprangmedel. Val framme i Bangkok var vi jetlaggade och trotta da vi valt att stracktitta pa film istallet for att sova...Efter nagra timmars somn bar det av vidare med minibuss till on Koh Chang. Under en paus fick vi chans att kopa glass. Karin kopte en glass med smak av durian-frukt, eller rattare sagt smak (och lukt) som sopor. Det varsta var att hon de narmsta timmarna darefter rapade med arom av durian.

I Koh Chang checkade vi in pa ett valdigt fint hostel-Pajamas. Dock kande vi det som vi var i Sverige med alla svenska backpackers, ikeaprylar och sakosackar med sverigeflaggan. Foljande dagar bestod av sol och bad med obligatorisk mango shake. Vi besokte ett vattenfall (klong plu)-gulligt namn va!? Det var en fin vandringsled dit i regnskog. Pa vagen dit stotte vi pa tva amerikaner som ropade pa Mr turtle. Vi undrade om han hade hamnat i en skoldpaddssoppa och uppaten av kineser, det ar tydligen
imageimageimage

Ön Koh Chang
en delikatess dar.

Vid vattenfallet tog vi lite bilder medan en vakt tittade nervost pa alla dumdristiga turister som garna ville ga och klattra dar man inte skulle. Pa vagen tillbaka hade vi turen att fa syn pa Mr turtle! Han var en riktig fulsot varelse med ett tryne som liknande en myrslok och hade langa haxklor. Han var uppenbarligen pa jakt efter mat, men det var snalt denna dagen.

Vi har aven besokt en annan strand, pa vagen dit var pa en utkiksplats med ett thailandskt tempel och flera kulsprutare som omringade templet, valdigt harmoniskt....

En morgon gick vi upp vid sju for att anstranga vara muskler for forsta gangen sen vi kom hit. Det var yoga pa schemat som holls av en tysk thailandska precis vid poolen. Efter den anstrangande timmen var det bara att glida ner for nedkylning i poolen.

Maten har ar valdigt god och billiggggg!! Vi (Karin) har forsokt prova olika thailandska specialiteter. Fortuom sopglassen har vi aven provat sjograssnacks (kan i o for sig ha varit japanskt), nudelsnacks, mango med sticky rice-smakade som risgrynsgrot😊, thailandsk fisk med massor av koriander o chili, och hon var nara att prova en lite starkare djungelsoppa, men avraddes vanligt men bestamt av kyparen. Det var vi glada for efter att ha testat deras bara lite starka ratt med curry som for oss var mycket stark!:S

Jag och Karin har testat massage, Karin valde thaimassage och jag kokosnotsmassage. Det var brutalt men skont emellanat om man gillar smarta :D Jag trodde jag skulle undslippa thaimassagen men koknotsoljemassagen visade sig vara en forkladd thaimassage.

Och sa var det myggorna....Jag (Maria) har antligen hittat en person som myggorna alskar annu mer, namligen Stella! Trots att hon har ett lager solkram med 50 spf, klader och ett myggmedel med 50 procent bekampningsmedel foredrar dom anda henne framfor oss andra. Hon har darmed blivit vart basta myggmedel.

Igar festade vi till det lite. Da akte vi till Lonely beach som tydligen ar the party place. Det blev en snabb fard dit av en forbannad chauffor som tyckte vi prutade for mkt. Vi var glada att komma dit helskinnade. Efter en mumsbit pa restaurangen Infinity, kollade vi en kort stund pa thaiboxning utanfor deras lilla thaiarena och sen akte vi vidare till Himmel baren- en vild gissning drivs den av svenskar. Eldshow, vodka-hinkar och neonfarger var deras tema. Det blev lite dans och sen blev det hemfard med en nagot lugnare chauffor.

Imorgon ska vi ta en bat (Thaifun) till fem olika oar och snorkla, mata apor och besoka naturreservat. Uppdatering kommer sa smaningom!

Frulle Pajamas hostel

Vattenfallet Klong Plu

Mr Turtle

Taxi

Yoga class Pajamas hostel

Bland tempel o kulsprutor

THAIFUN

Tot: 0.099s; Tpl: 0.013s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0434s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb