Hjemvendt efter jungletrek

Thailand's flag
Asia » Thailand » Northern Thailand
May 28th 2006
Published: May 28th 2006

Vi sidder nu igen i Bangkok. Denne gang er byen naesten stille da vi ankom med bussen fra Maesot kl 04.45. -Saa vi er traette!!

Men det har vaeret en alletiders tur! Naturen var flot, dog ikke overvaeldende, men tilgengaeld gav de bare mere plads til andre oplevelser. Hele turen varerede 5 dage i alt, hvoraf to hele dage (stort set) blev brigt paa transport, hver vej. For efter at have koert 7 timer i sovebus til Maesot, ventede der os efter lidt mere soevn og en markedstur en 4 timer koeretur til Umphang i en lokal minibus (en pickup med (haarde!) saeder bagpaa, og ofte proppet med mennesker). En mega spaende tur paa vej derop, udover naturen fik vi ogsaa naerstuderet og snakket lidt med de lokale. Turen hjem var dog en del haardere da vi havde startet dagen med 3 timers elefantridt. Saa allerede inden vi begyndte turen (der jo tidsmaessigt svarer til en togtur fra Aalborg til Kbh -dog med en helt anden comfort), havde vi ret oemme ender!!

Selve trekket var egentlig kun tre dage, hvoraf kun to af dagene boed paa vandring, og kun een af dagene var med rigtig haard vandring. Vi undgik dog ikke at svede, selv den mindste fysisk udfoldelse (eller ingen, hvis det er slemt) kan ses i denne varme!!

Vi startede trekket med en 4 timers sejltur op af floden der loeb gennem junglen. En flot tur, men det mest underholdende paa turen var at hoere vores to guider og den sidste baadfoere snakke loes paa thailandsk. Selvom vi intet forstod kunne vi sagtens hoere naar der blev fortalt sjove historier og hvornaar snakken handlede om os. Vi havde to soede guider; Bombom og junglemanden (vi fik aldrig fat i hans navn) med under hele turen. Bombom er en kaek og ivrig guide der elsker at drille og junglemanden lignede en rigtig indfoedt en hyggelig aeldre mand, der kaederoeg hjemmerul og alligevel havde en mesterlig kondi! Begge var de fremragende kokke og vi fik den bedste mad, paa denne tur, vi endnu har faaet. Og saa skal det jo lige naevnes at vi rent faktisk smagte en tarentel, som Bombom havde gravet op fra jorden og grillet levende med hud og haar. Vaersgo og smag tarentel barbacue -aloy aloy!! (laekkert paa thailandsk og turens mest brugte ord). Vi blev under hele turen serviceret af vores guider, saa vi naesten foelte os som jungleprinsesser. En smule underligt, naar man er vant til at goere alting selv, meeen man kan nu godt vende sig en smule til det!

Paa anden dagen var vi ude at se og ikke mindst bade i et af Thailands 10 flotteste vandfald. Det var enormt stort, "fem etager" og rigtig laekkert at svoemme i, det kraevede nu en del styrke med den enorme stroem der var i vandet.

Sammen dag ankom vi til en lillebitte landsby, der ligger midt ude i junglen. Her bor Karenfolket, et indfoedt stammefolk. Her var vi saa heldige at blive inviteret med til et bryllup mellem to af landsbyens unge, hvor Bombom skulle agere kok. Selve vielsen var ikke saerlig hoejtidelig, tilgengaeld endte det med en vild dansefest i gommens hjem, hvor der blev ivrigt blev skaenket happywater (en slagssnaps) fra hoejre og venstre. Anne isaer noed dansegulvet og det var svaert at forlade det igen naar men foerst var budt op. Det blev en rigtig festlig aften, og en anelse laengere end forventet... hvilket resulterede i lidt toemmermaend paa elefantturen....

Vi fik sagt farvel til vores guider, meget maerkeligt (vores foerste "foelgesvende" i laengere tid) og er som skrevet nu i Bangkok, hvor vi efter lidt morgenmad og maaske en lille powernap, tager videre til paradisoeen Ko Samet. Vi traenger til endnu mere afslapning!

Til dem der har laest om oversvoemmelser i Thailand, er der ingen grund til bekymringer, vi har ikke haft saerlig meget regn og befinder os helfigvis ikke i disse omraader!

Tot: 0.075s; Tpl: 0.008s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.04s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb