Thailand


Advertisement
Thailand's flag
Asia » Thailand » Northern Thailand
April 25th 2011
Published: June 7th 2011
Edit Blog Post

Thailand

Bangkok

Bij de grens kregen we een stickertje opgeplakt en vanuit de grote bus werden we na even wachten en de grensprocedures, in Thailand in verschillende minibusjes gedirigeerd. Dit was omdat er verschillende bestemmingen waren.
In het minibusje een Japanner ontmoet en hij was deze trip al in Bangkok geweest en wist wel goedkope guesthouses. We waren niet zover van Khoasan road, het backpackers-gebied van Bangkok, afgezet, maar we wisten niet zo goed waar we heen moesten. Dus een tuktuk genomen en dit was wel een grappige ervaring. Hij zei natuurlijk eerst dat het ver was en na een beetje afdingen ingestapt.
Meteen keiharde muziek aan en hij ging rijden. Omdat ik onderweg moest pinnen, hij ergens gestopt en terwijl ik aan het pinnen was had de tuktukdriver een biertje voor zichzelf gekocht.

Later na een beetje rondlopen, bleek dat we zwaar waren afgezet door de tuktukdriver, want als we hadden gelopen hadden we binnen 5 minuten op Khoasan road gestaan. Maar ach omdat we de kosten hadden gedeeld en het wel een geinige ervaring was vond ik het niet erg.
Het bleek dat in de straat waar ik zat en ook het guesthouse er een behoorlijke concentratie Japanners was. 's Avonds met wat Japanners gegeten en later op de avond toen ik ze weer tegenkwam met ze naar een club gegaan.
Was leuk en op een gegeven moment een dj, die te tof deed en volgens mij een programma op zijn Appletje draaide of een voorgemixte mix draaide, want er kwam geen cd of plaat aan te pas. Hij stond alleen aan het mengpaneel te friemelen en zelfs de overgangen gingen gesmeerd ook als hij niets deed.
Dit vond ik zo nep dat ik ben weggegaan en aangekomen bij het guesthouse, was de deur op slot. De eigenaresse lag op een stretcher te slapen en ik zag een briefje op de deur dat je voor 1 uur binnen moest zijn. Lekker was dat...
Geklopt en na een paar keer herhalen werd ze wakker, duidelijk geïrriteerd en gebaren dat ik weg moest gaan. Na gebarentaal en volhouden zei ze dat ik maar een andere slaapplaats moest zoeken, ik had al betaald dus dat feestje ging niet door. Ik volhouden en uiteindelijk deed ze toch de deur maar open.

Een keertje afgesproken met een Thaise die ik in Zuid-Korea had ontmoet. Na wat e-mail verkeer uiteindelijk afgesproken bij een supergrote mall en het was niet duidelijk waar we elkaar zouden ontmoeten.
Bij de lightrail wat de indicatie was, staan wachten en ik dacht dat ik haar zag, maar wist het niet zeker. Wist niet meer zo goed hoe ze er uit zag. Station ingelopen om te kijken of ze daar misschien was en een telefoon gespot, geprobeerd te bellen (dacht dat ik het verkeerde nummer had, want daarvoor had ik het al een keer of wat geprobeerd en toen verstond ik haar wel maar zij mij niet, bleek achteraf aan de telefoon te liggen) en dit keer was er communicatie. Ze had omschreven waar ze stond en wat ze aan had.
Bleek dat wie ik dacht dat het was, het ook daadwerkelijk was en ze was met een vriendin. Ergens in de buurt een hapje gegeten en ze gaf me nog wat tips. Uiteindelijk betaalde zij en dit was wel cool. Zei nog dat ik wel wilde betalen, maar ik was in haar land en ze wilde een goede indruk voor haar land achterlaten en ik was in haar 'huis' dus zij betaalde. Ze kon het declareren via haar werk overigens.

Een dagje naar een oude hoofdstad van Thailand, Ayutthaya, op aanraden van de chick.
Wel mooi met tempels en ruïnes, maar na Angkor Wat viel het een beetje in het niet.
Eén tempelcomplex was wel heel leuk omdat er veel mensen aan het bidden waren en er veel toeristische monniken waren.
In één tempelcomplex was een hoofd van een Buddha in een boom gevangen en dit zag er wel bijzonder en mooi uit. In dit complex waren alle Buddhas onthoofd overigens, omdat het ooit eens geroofd was door Laotianen. En in de hoofden zaten traditioneel kostbare dingen zoals edelstenen.

Een dagje rondgelopen en een plekje gevonden waar je met een soort van watertaxi kon rondvaren over de rivier. Omdat ik geen zin meer had om te lopen, besloten hier mee mee te gaan. Het bleek supergoedkoop, maar ik wist niet precies waar ik heen moest en waarschijnlijk een paar haltes te laat uitgestapt, maar gelukkig niet zo heel ver lopen naar guesthouse. En naar later bleek heb ik zwart gereist, want niemand kwam om een ticket te verkopen, terwijl er toch gezegd was dat ik op de boot een ticket moest kopen.

Een dagje 's avonds rondgelopen. En een complex ingegaan wat volgens mij niet toegankelijk was omdat ze er volop aan het bouwen/renoveren waren. Maar er was niemand, dus een beetje rondgelopen en het enige nog bestaande metalen kasteel ter wereld gezien. Een demonstratieterrein opgelopen, dacht in eertse instantie dat er een soort van concert was.
Maar na een beetje rondgelopen te hebben en rondgekeken, leek dit er niet echt op. Overal mensen op de grond aan het slapen, tenten en overdekkingen. Een podium waar af en toe muziek was, maar voornamelijk een soort van praten en mensen ervoor klappen. Na wat rondvraag gedaan te hebben bleek dit een politieke demonstratie te zijn tegen de regering die de grenzen wil erkennen, waardoor Thailand een groot gebied met gas en aardolie dreigt kwijt te raken aan Cambodja.
Op het moment dat ik China was was er al een incidident tussen Cambodja en Thailand. Kreeg nog een haarband mee met 'VOTE NO'.

Dacht dat Vietnam en Cambodja warm waren... Bangkok was echt te gek, gevoelstemperatuur 40+, dus heel de dag zweten, omdat de luchtvochtigheid nog net ietsje hoger was en het een grote stad is.

Een dagje naar diezelfde club en werd op een gegegven moment door een vrouwtje aangesproken dat haar vriendin me wel leuk vond.
Zij waren met een clubje chicks aan het drinken en ik kreeg meteen een drankje in mijn handen geduwd. Vond haar totaal niet mooi, maar toch een soort van kletspraatje eruit gegooid. Oninteresaant gesprekje en heb me toen als vrouw gedragen door drankjes te accepteren.
Na drie drankjes vond ik het wel genoeg en ben er van door gegaan.

Dagje naar the grand palace en Wat Preah Kew. Alle bezoekers moesten correct gekleed gaan. Had hierover wel gelezen, maar dacht dat mijn korte broek wel ok was.
Maar niet dus, een rij van buitenlanders en na een tijdje wachten, een borg betalen kon je kleding lenen.
Na de lange broek, vervolgens een beetje rondgelopen, mooi maar erg veel gebouwen op een kleine oppervlakte. Thaien konden wel met een rok het complex op, heel apart.
De emerald Buddha die in Wat Preah Kew staat, was ooit geroofd door Laos en toen die terug was was de koning zo blij dat ie een tempel ter ere hiervan heeft laten bouwen. Een heel erg grote tempel ter ere van een heel klein beeldje.


Chiang Mai

Had van Thaise de tip gekregen om hier Songkran, waterfestival oftewel Thais nieuw jaar, te vieren en kon toch niet naar het zuiden, omdat daar veel regenval was en overstromingen. Een paar dagen voordat ik zou aankomen in Thailand was dit het al het geval.
Door Songkran kon ik in het eerste hostel maar één nachtje blijven. De volgende dag op zoek naar een acceptabele prijs en plek. Heel veel was vol en sommigen waren te duur. Een klein guesthouse gevonden, daardoor een soort van intiem met vrienden en vaste gasten van de eigenaar die daar in de bar vaak kwamen drinken.
Veel farang, term voor blanke westerling, met Thaise vrouwtjes, in heel Chiang Mai overigens.

Een avondje rondgelopen en veel girlie-bars. Op een gegeven moment een straatje gezien met vage rode lichten en heel even verder een spandoek gezien met Muay Thai boxing. Er naar toe gegaan en onder een doek doorgelopen, volgens mij moest je wel betalen, maar er was niemand die iets tegen me zei.
En rond de boxring waren dus al die vage barretjes, klein en de typische girlie-bars. Eén barretje was een lady-boybar met een te foute soort van Madam met een witte slang en ze deden dansjes tussen de gevechten door. Aan sommige van die 'vrouwtjes' kon je niet echt zien dat het eigenlijk een kerel was.
Wel geinig de rituelen van die gasten voordat ze gingen vechten, de ring vereren en een soort van dansachtig ritueel.
Later nog een keer gegaan, maar nu moest ik wel betalen, maar omdat ik laat was afgedongen en moest uiteindelijk de helft betalen.

Songkran duurt officieel drie dagen, maar in sommige plaatsen wordt het langer gevierd. Thaien bidden voor regen en voor het nieuwe jaar.
Het water heeft een soort van reinigende werken en is dus ook een soort van zegen.
Het festival is een beetje uit z'n verband gerukt en daarom zijn er overal mensen die water gooien of spuiten. Heb nog nooit zoveel apparatuur gezien om water mee te spuiten, van hele simpele kleine dingetjes tot geavanceerde apparaten. Zelfs mensen met tanks op hun rug. Auto's die rondrijden met mensen en een grote ton met water erop.

Eerste dag van Songkran was wel grappig, maar erg koud omdat het regende (overigens met Songkran regent het altijd de eerste dag) de zon dus niet scheen en je heel de tijd zeiknat bent.
Optocht gezien van allerlei mensen en Buddha's die op een karretje waren gezet of een auto, beetje als carnaval maar dan anders.

Drie dagen zeiknat rondgelopen, rond de gracht feest met muziek en de barren die daar in de buurt liggen overal een feestje met harde muziek en water.
Goor water uit de gracht word ook over mensen gegooid/gespoten. Zelfs mensen die van de straat (het water stond op sommige plaatsen echt hoog) water pakten. Overal tonnen met water en ijs, want ze vinden het blijkbaar ook leuk om met ijskoud water te spelen.
Zelfs in kleine straatjes stonden mensen met water, maar het was echt een leuk feestje.

Een dagje naar Myanmar (Birma) voor een visarun, omdat ik maar een visum van 15 dagen aan de grens had gekregen en toch nog wel iets langer in Thailand wilde blijven. Na heel de dag in de bus, een verblijf van een half uur in Myanmar en de grensprocedures van een uur, wat geld armer, weer een visum van 15 dagen.

Een avond op weg naar het guesthouse, na een beetje rondgestruind te hebben, een dingetje gespot en dit bleek een club te zijn. Bijna geen buitenlanders en optredens op een podium en ze hadden tv's, waarop een champions league wedstrijdje werd uitgezonden.
Later dansmuziekjes. Overal sta-tafeltjes met Thaien en heel veel flessen whisky .
Thaien drinken sowieso veel whisky, aangelengd met bruisend water, water en soms een klein beetje cola en veel ijs.
Terug naar het guesthouse kennelijk mijn sleutel vergeten en de voordeur zat op slot. Verzonnen wat ik moest gaan doen en besloten maar een nachtje op een bank voor het guesthouse te crashen. Even later liep een vrouwtje, die ik had ontmoet in het guesthouse, ergens in die straat en was op zoek naar een vriendin (vaag verhaal, want zij had haar gebeld en ze moest haar een soort van ophalen ergens, maar communicatie blijft lastig en ik begreep het verhaal niet helemaal).
Ze bood me aan om bij haar te komen slapen en ze woonde er niet ver vandaan. Uiteindelijk in haar bed gecrashed.
Omdat ze voor me gezorgd had, aangeboden om de volgende dag iets te gaan drinken en ik zou haar drankjes betalen.
Ze had een feestje bij een vriendin van haar die jarig was. De jarige had een restaurant en de drank moest je betalen maar er was gratis eten, echt relaxed.
Een kerel die in het guesthouse kwam en zijn vriendin waren er ook en met hun uiteindelijk naar wat barren en een soort van bardancing. Het vrouwtje waar ik geslapen had bood aan om weer bij haar te blijven slapen.
Ik had het idee dat ze me wel een soort van leuk vond en hier had ik geen zin mede omdat ze niet bepaald mooi was.


Pai

Had deze tip gekregen van iemand die een visarun ging doen en ik had ontmoet in de bus van Cambodja naar Thailand.
En echt een superrelaxed dorpje met overal er omheen jungle en bergen.

Hier moest helaas de onvermijdelijke terugreis gepland en geregeld worden. Dit heeft me een hele dag gekost aan puzzel- en uitzoekwerk.

Wilde in ieder geval op deze reis een keertje een oerwoud gezien hebben en dat kon hier in het noorden prima. In Chiang Mai kon hetgene wat ik wilde doen niet omdat er niet genoeg animo was en wilde hier niet op gaan wachten.
In Chiang Mai en hier ook, veel touristische treks met bergstammen, olifantentocht en raften. Maar wilde ik door de jungle lopen zonder al te veel mensen en bij de bergstammen verblijven.

Had gevraagd voor de trek bij een reisbureautje dat aanbood wat ik wilde en ook nog eens op een verantwoorde manier, maar er was nog niemand, de volgende dag moest ik terugkomen om te checken.
Wilde in eerste instantie drie dagen, maar ze boden nu alleen twee dagen aan.
Er bleken in totaal vijf mensen geïnteresseerd te zijn, maar twee waren nog een beetje onzeker. Maar vanaf drie zou het doorgaan, dus dat was goed.
In eerste instantie twee dagen, maar twee anderen waren ook geïnteresseerd in drie dagen maar dat zouden we de volgende dag wel bespreken.

Met z'n vijven in de bak van een pick-up een hele mooie tocht gehad door de bergen op weg naar het eerste dorpje.
De volgende dagen een leuke trek door de bergen en jungle. Omdat het zo warm en vochtig is superveel gezweet en als je een berg opliep was je ongeveer zeiknat, maar na Songkran kon me dat niet meer zoveel schelen.
Erg mooi groen, geen andere mensen en de gids ging van bamboe kopjes maken, visjes vangen, water koken in bamboe. Lunch was gekocht, maar werd geserveerd in een of ander blad, die hij van een boom aftrok.
O.a. beschermde orchideeën en ontbossing, voor landbouw-doeleinden gezien.
Later toen we in het dorpje aankwamen, meteen Thaise whisky en daarna nog wat grotten gezien, maar deze waren niet zo interessant.
Terug ging de gids eten maken en heel veel drinken, wij kregen ook voortdurend whisky.

Later op de avond nog een ritueel meegemaakt. Een vrouw werd zeventig en de mensen kwamen haar zegenen en dit ritueel herhaalt zich elke drie jaar. En feitelijk zegenen ze iemand voor drie jaar en hopen ze, bidden ze dat ze nog drie jaar leeft.
Je geeft wat geld en bind een touwtje om haar arm. En weer kregen we whisky en eten.
Het ging keihard regenen en toen het droog werd zijn we teruggegaan naar het huis waar we verbleven.

Door muggen kon ik niet zo goed slapen en maar een paar uurtjes geslapen.
Volgende dag gingen twee mensen terug en met z'n drieën hadden we besloten om nog een dagje te doen. Met een andere gids naar watervallen gelopen, onderweg wat fruit gegeten en we hadden heel de dag een hondje als begeleiding, die ook in de gaten hield of iedereen er wel was. Bij één waterval werd de lunch geserveerd in een bananenblad.
Heb nu toch wel een paar keer gegeten in een geniale setting.
's Middags bij een andere waterval, de mogelijkheid om te zwemmen en dat was wel grappig.
's Avonds weer whisky en eten, dit keer in een huis zonder andere huizen in de buurt, waar ze varkens, koeien en kippen hielden. En de gids had nog wel een verhaaltje voor de volgende dag. Maar na een paar whisky's vertelde hij het toch. Waar wij verbleven was de vorige week een tijger gespot.
In eerste instantie wilde hij het niet vertellen omdat hij bang was dat we bang zouden worden.
We sliepen in tenten in het huis omdat ze bang waren dat het ging regenen en het dak niet helemaal waterdicht was.
De tentstokken hadden ze van bamboe gemaakt. We sliepen op de grond en echt nauwelijks geslapen dit keer. En inderdaad een stortbui 's nachts en mijn matrasje wat ik had gemaakt van dekens lag een stukje buiten de tent en was nat geworden. Daardoor werd heel dat ding nat en kon ik helemaal niet meer slapen.

Na terugkomst in Pai besloten de volgende dag weg te gaan en niet meer de omgeving van Pai te zien, i.v.m. de tijd en tijden om het vliegtuig te halen.
Dus moest ik nog een nachtje in Bangkok verblijven.

Veel te vroeg opgestaan en aangekomen op het vliegveld, kon ik pas een uur later inchecken, shit zeg had gewoon een uur langer kunnen slapen.
Luxe vliegtuig, met beeldschermpje waarop je het opstijgen en landen kon zien. Tijdens de vlucht spelletjes kon spelen, muziekjes luisteren en filmpjes kijken. En ook vluchtinformatie kreeg, maar dit kon je ook zien op de schermen aan de voorkant.
Drankjes en eten (2x), maar omdat ik de goedkoopste vlucht had uitgekozen, moest ik wel vier uur in Moskou verblijven op het vliegveld.
Op de vlucht van Moskou naar Amsterdam kregen we weer eten en er was heel de tijd zonsondergang, wel geinig...


Additional photos below
Photos: 49, Displayed: 33


Advertisement



Tot: 0.118s; Tpl: 0.016s; cc: 8; qc: 52; dbt: 0.0537s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb