Ayutthaya og Sukhothai - Kongernes byer

Asia » Thailand » North-West Thailand » Sukhothai
January 22nd 2009
Published: January 29th 2009

AyutthayaAyutthayaAyutthaya

Skønt med lidt forfriskende ruiner
Ayutthaya
Ved ankomst til Ayutthaya mødes vi af forfriskende oplevelser. Ikke mere guld og glimmer, ikke flere ”hjælpsomme” thaier, men i stedet et familiedrevet guest house med søde mennesker beliggende i gåafstand til resterne af en af Thailands tildligere kongebyer, Ayutthaya.

Eftermiddagen går med sightseeing blandt ruinerne i området - et sted med mange fotomuligheder. Efter en del kilometer til fods er vi dog godt stegte og kan kun med nød og næppe kæmpe os hen til det lokale natmarked, hvor vi får en lækker grillet fisk til en pris på i alt 160 bath, ca. 30 kr. for os begge.

Dagen efter starter med en lille tur rundt i byen, hvorefter vi daser lidt i guest house haven hen over den værste middagsvarme forud for turen til Lopburi sidst på eftermiddagen.

Lopburi
Lopburi har ikke meget andet at byde på end sine abeflokke, som lever inde i selve byen. Byens huse har gitre for vinduer og altaner - ikke mod indbrudstyve, men mod aberne - og forretningerne har alle markiseudhæng lavet i pvc eller gummi. Aberne kommer forholdsvist tæt på menneskerne og betragtes vel på niveau med vores duer derhjemme. Vi er påpasselige med ikke
AyutthayaAyutthayaAyutthaya

Efter burmeserne kom forbi i 1700-tallet var der ikke flere hoveder tilbage på Buddha'erne
at komme for tæt på, for at undgå at blive bidt.

Sukhothai
Næste stop på vores færd er Sukhothai - endnu en gammel kongeby, beliggende inde i landet, som den thailandske konge flyttede til, da hollænderne og portugiserne koloniserede Thailands kystområder.
Vi checker ind på et dejligt guest house med vores egen bungalow i en skøn tropisk have. Det er rigtigt hyggeligt. De er meget søde og hjælpsomme, de serverer supergod friskkværnet kaffe, derfor beslutter vi at tage to overnatninger her.

Den første morgen bliver vi dog vækket ca. kl. 6.40 af en højttaler, der starter med en smule thailandsk (morgen?) musik for derefter at bliver efterfulgt af en person, der taler og taler og taler og taler… I alt ca. 30-45 min. MEGET HØJT !!!

Vi fandt ud af, at det var højttaleranlæg sat op af regeringen, der sendte nyheder til beboere i alle mindre byer, eftersom beboerne her ikke nødvendigvis ser tv eller læser aviser. Heldigvis var det kun denne morgen - og vi har ikke oplevet det siden.

Sightseeing sker denne gang ved hjælp af lejede cykler. Igen mange gode motiver og en dejlig park at cykle rundt i. Eftermiddagshyggen foregår
AyutthayaAyutthayaAyutthaya

Sådan går det, når man ligger og sover hele dagen ....
i guest house haven - Lars i hængekøjen, han påstod, at han ”læste”.

AyutthayaAyutthaya
Ayutthaya

Også her har træet valg at gro uden på stenene
Ayutthaya byAyutthaya by
Ayutthaya by

Frede - sådan skal en elefant klippes :-)
Ayutthaya natmarkedAyutthaya natmarked
Ayutthaya natmarked

Grillet fisk er altid lækkert
Lopburi by

Lopburi er mest kendt for sine hærgende abeflokke ...
Lopburi by

Aberne er ret nærgående - alt skal gemmes af vejen
Lopburi by

... selv butikkerne kaster de sig over.
Sukhothai

Vores hytte i en lille tropisk have
Sukhothai

Lidt spicy kræs til en galvaniseret mave

Endnu en Buddha - men ham her overså burmeserne åbenbart
Sukhothai - Gamle bydel

Bemærk den friske manicure - meget trendy !
Sukhothai - Gamle bydel

Det intelligente blik kan ingen tage fra ham
Sukhothai - Gamle bydel

Blomstrende træer - selv her i vintersæsonen
Sukhothai - Gamle bydel

Hej Mor - Har det godt, Send flere penge :-)
Sukhothai - Gamle bydel

Så er det tid til at pumpe cyklerne igen
Sukhothai - Gamle bydel

Endnu en ruin på vores vej tilbage
Sukhothai

Eftermiddagshygge - Lars "læser"

Tot: 0.116s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 50; dbt: 0.0411s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb