Svette dager


Advertisement
Thailand's flag
Asia » Thailand » Central Thailand » Bangkok
November 30th 2015
Published: November 30th 2015
Edit Blog Post

Saa gaar no dagan her i det smilende land.

Det smilende land?

Skal si jeg ser lite smil her i Bangkok. Mest ser jeg ansiktsuttrykk som minner om sure padder.

Hvor ble det av to haandflater mot hverandre og Sawadee ka?

De er kanskje leie av turistene? Hadde forsaavidt jeg ogsaa vaert.

Vi drikker, mesker i oss, koser oss som konger selv. Kanskje litt respektloese.



Ikke for det. Jeg er veldig lite sulten her i 35 grader.

Men drikker vannvittig mye.

Og svetter det ut med 'en gang.

Trodde egentlig overleppa skulle faa de beroemte svettedraapene?

Men neida. Her gaar det i svetteskjegg.

Er det mulig?



I dag dro jeg paa Burgerking for aa faa i meg frokost.

Haha. Lei av thaimaten allerede?

Neida. Ville gjerne ha litt sunt broed med paalegg.

Tok visst den stoerste menyen med XL chips og 1 liter cola.

Paa kvitteringen stod det: Go King!

Menyen var selvsagt for stor, og jeg spurte dama i resepsjonen paa gjestehuset om hun ville ha hele chipsesken; Burgerking er nesten nabohuset.

Uten aa endre ansiktsuttrykket, tok hun de i mot med et grynt.

Etterpaa ga jeg henne flere mangoer og sjokolade.

Hun gryntet da ogsaa.



Hvorfor jeg ga henne alt dette? Jeg drar videre i dag, og kan ikke ha med meg allverden.



Paa gjestehuset mitt har jeg lagt merke til ei veldig flott ryddepike.

D'et flotte, lange haaret, saa rett og rak i ryggen, soett, litt spist ansikt, rett, liten nese, nette ben og you name it.

Hun er saa yndig der hun gaar og rydder, at jeg skjoenner at menn drar til Thailand for aa finne seg ei kvinne.

Helt til hun aapnet munnen. Og det var DEN groetete mannestemmen: WHAOWHAOWHAO.

Ladyboy.

Hadde egentlig glemt at det er saa mange av de her i landet, selv om jeg har sett flere daglig.

Sjelden jeg ser de i Skien.

Men siden jeg tydeligvis ikke ser forskjell paa en lady og en ladyboy, kan det jo hende jeg bare gaar rett forbi dem i hjembyen?



Ellers har Bangkok endret seg litt siden sist.

Det er merkbart dyrere enn sist jeg var her.

Da koset streetfooden rundt 10-20 baht.

Naa er det minst 50, noe som er rundt eh....15 kroner?

Det er jo ikke kjempedyrt, men siden prisene har steget med mer enn 100% regner jeg med at oekonomien er blitt bedre.

Ville ogsaa dra paa en baattur et par dager i Similanoeyene.

30.000 baht? Whaat? Nei, nei, nei. Jeg vil jo heller ha et ekstra vindu paa hytta.



Og i Asia hoppet de over noe lurt. Som vanlig.

Det er ikke vanlig aa ha datamaskin hjemme.

Men de skippet baade datamaskiner og laptopper, og gikk direkte til mobiltelefoner.

Alle har en.

Og de surfer.

Ja, ja. Det gjoer sannelig turistene ogsaa.

De som reiser solo sitter og spiser maten mens de surfer.

Og de som sitter sammen, sitter ogsaa og surfer.

Det er sannelig ikke saa lett aa bli kjent med folk lenger.



Engelsken ser ut til aa ha blitt bedre ogsaa.

F.eks ble jeg flau over meg selv da jeg skulle be om regningen.

Det har skjedd flere ganger, saa jeg maa huske aa stoppe.

Jeg gjorde da den beroemte mimingen med hoeyt loeftede hender, der jeg liksom skriver i den ene handflata.

Hoeyt loeftet jeg hendene.

Saa sier kelneren: - What? You want the bill?



Og daa jeg gikk i de smale markedene i Chinatown i gaar, mimet jeg et speil med den ene handflata, der jeg rufset meg litt i haaret og smilte inn i handflaata, sa hun: - Oh, you mean mirror?



Men engelsken er ikke saa bra som jeg skal ha det til.

Er glad jeg har med en parloer - som jeg ikke har brukt ennaa, siden jeg gaar rundt og mimer hele dagen.

Stemmene deres er forresten utrolig nasale eller langt nedi halsen-stemme.

Og saa roper de naar de kommer med salgstrallene. Wawa kaaaaaaaa.

Litt som latteren til Janice i Friends.

Andre har laert seg det gode salgtrikset der de kommer opp i ansiktet til folk med ei trekule som lager froskelyd naar du gnir en pinne paa den.

Ikke irriterende.

Heldigvis kommer de ikke opp i ansiktet mitt, siden jeg er alene og ser litt asiatisk ut.



Sekken min er noksaa full og tung denne gangen.

Hva i alle dager har jeg med meg?

Ihvertfall et par lure ting:

- Fiskesnoere 35mm. Funker bra som toerkesnor OG naar jeg maa lappe sekken.

Sekken begynner aa bli godt utslitt. Fikk den jo til konfirmasjonen, og har vaert veldig glad i den. Men skulderpolstringa bare maa fikses. Den gnager ned i skuldrene som et fiskesnoere.

- Spiss saks. God for aa klippe fiskesnoeret!

- Dopapir. Serioest. Dopapir i Thailand smuldrer opp i bittesmaa biter, nesten bare naar jeg tar i det. Hvis jeg gnir det litt i pannen, drysser det ned smaa flak.

Aha! Det er sikkert derfor jeg hadde en droem om at jeg flasset store A4-flak i natt.



Som jeg tidligere nevnte, drar jeg videre i dag.

Om noen timer gaar bussen til Khao Lak. Ca 15timers busstur.

Khao Lak er soer i Thailand, og det var der tsunamien rammet hardest.

Det er veldig flotte strender i omraadet - visstnok kan en se 35meter ned i det krystallklare vannet. Planen var aa dra videre til Similanoeyene, men siden det er saa dyrt faar jeg see hva som skjer.



Nok syting, svette og klaging fra meg, tjohei!

Advertisement



30th November 2015

Svar fra meg
Det er så gøy å lese dine beskrivelser. Herlighet å jeg lo av Ladyboy! Nei, det er nok ikke så mange av dem i Skien. Mens du opplever verden, har jeg kjørt unger til korps, fulgt Leah til danseforestilling (hun skal se på venninna si), ripet opp sida på bilen og begynt å hylgrine med ungene inne bilen… Jeg er ikke i vater. Er jeg noen gang i vater, egentlig? Føler at jeg er seriøst ikke i vater for tiden. Det skal så lite til. Nei, jeg må nok legge ut på en reise, jeg og. Til et annet land, og bare være alene. Det kunne godt vært smart for meg, det. Hmmm… Lykke til videre! Jeg synes jo du er seriously tøff- Hilde
30th November 2015

:-)
Du er så flink til å skrive! Ser det for meg, alt sammen. Selvom jeg aldri har vært der :-) God tur videre og kos deg!
30th November 2015

Hallå på rei!
God tur videre! Gøy p høre hvordan du har det.
30th November 2015

Note to self: Ny sekk til Lindis i 40-års gave. ?

Tot: 0.171s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0553s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb