Tilbake til fortida


Advertisement
Thailand's flag
Asia » Thailand » Central Thailand » Bangkok
November 28th 2015
Published: November 28th 2015
Edit Blog Post

Aa vaere tilbake i Bangkok vekker egentlig ikke minner foer jeg er her.

Da kommer slaget, taxisjaafoerene, luktene og turistene tilbake.



Slaget.

Ikke om Stiklestad, men et slag i ansikt og kropp av den enorme varmen. Fuktigheten.

Og folk gaar i langbukser og skjorter?!

Selv har jeg paa meg det gode superundertoeyet og en lang bukse, tre lag med t-skjorte og genser.

Svetteslag og andre vikingtokter.

Var ikke forberedt paa DET slaget.

Au.



Taxisjaafoerene.

Aaah. Det flotte med de, er at de uansett proever aa lure deg. Selv om de har taximeter.

Og min sjaafoer brukte en evighet paa aa finne ut hvor jeg skulle.

Nevnte jeg at jeg skal til Khao San Road?

Helt ukjent sted, vettu.

Morsomt at Guest House uttalles Get Heo.

Han stoppet paa motorvegen, og ville ha meg i framsetet.

Og dessverre satte jeg meg fram, og han var nok glad for aa kunne stryke meg paa laaret og andre steder. Den sniken.

Jeg tenkte at jeg ikke gidder aa faa til en krangel. Trenger ikke daarlig humoer til aa begynne med.

Men skal si det var en surpomp som gikk ut av taxien etter 2 timer, masse tafs og 1000Baht ut av lomma.

I tillegg matte jeg lete rundt i Bangkok etter hotellet mitt, fordi han slapp meg av paa helt feil sted.

Hotell og hotell. Mohohaha. Vi kan ihvertfall late som det.



Lukter.

Det lukter mat overalt, og de selger mat overalt.

Nudelsupper, fritert ris, innbakte skampi, lever, hjerte, innvoller, stekte skorpioner, fritert noe-et-eller-annet og dampende kjoett, innbakt i deiger, servert paa smaa plastikkstoler paa fortauene.

Damer med munnbind. Kutter opp groennsaker, frukt, kvist og kvast i en fadderullanfei.

Store traller med vannmelon, oppkuttet gul mango, ananas, Jackfukt og granatepler, eksotisk frukt som jeg ikke aner hvordan jeg skal faa i munnen....

Oeyet mitt liker hva det ser.

Saa plutselig. En eim av kloakk.



Det oedelegger likevel ikke noe av opplevelsen. Det er bare saann det er.

Og Khao San Road-omraadet: Large beer Chang. Tiger. Heineken. Bucket.

Og nevnte jeg mat?



Turistene.

Snakk om fortida! Khao San Road og omraadet rundt.

Hvorfor er alle turistene likt kledd som for fjorten aar siden, da jeg foerst dro til Bangkok?

Er det de samme folka som er her?

Rastafletter, chillout-bukser, gjerne i batikk. Batikkklaer og enda mer batikk.

Trange topper, vide underdeler, eller kjempesmaa underdeler.

I dag saa jeg en dame som bare gikk i en tynn stroempebukse.

Noen gutter gaar i armypants og tangtops, eller hva det heter.

Jeg snakker om at jeg er tilbake i fortida.

Klem fra den svaert motebevisste Ling som gaar i USA-shortsen fra 1995 og en annet topp fra 2000.

Ser ut som jeg passer inn her, gitt!





I gaar lette jeg etter Siam II guesthouse.

Fant det ikke, og gikk rundt i flere timer og lurte paa hvorfor jeg ikke fant det.

Har det utvidet seg her i turistomraadet?

Saa mange gater saa like ut.

I dag lette jeg paa nytt.

Fliser paa bakken.

Det bare maatte vaere gaten - som har et annet navn paa det feilaktige kartet mitt.

Og jo visst.

Fant det!

1 stk verdens beste watermelonshake til meg, takk!

Og enda en til!

Og enda en til.

K'orp kun ka!

Uten overdrivelse: Verdens beste watermelonshake.





Ellers har jeg vaert og sett the Grand palace, nasjonalmuseet og mange templer i dag.

Siden jeg har vaert der foer, orker jeg ikke inn i den kolossale folkemengden.

Haha. Jeg gaar kjempelenge i koe paa utsiden, men skipper aa gaa inn. Jeg er saa lur!

Og svett.





Naa har jeg ingen planer for resten av turen, men jeg lurer paa aa dra til Koh Similan.

En av verdens 10 beste dykkersteder.

Hilsen antidykker'n.





Ellers kan det hende jeg tar enda en massasje.

Hadde n olje-thaimassasje i gaar.

Ikke vondt, bare litt.

Spesielt naar det knekker i ryggen.

Knekk.

Knekk.

Knas.

Advertisement



28th November 2015

Er du på tur igjen??!
...Helt alene igjen i den stoooore vide verden? Det visste jeg ikke at du skulle. For noen morsomme skildringer. Du skriver godt. Vi har Tre Sopranos julekonsert-øvelse i kalde Norge. Samme november-feeling som før, back to the past alså :-) Men det går i norske og amerikanske julesanger. Kanskje vi skulle spe på med noen asiatiske? Hvis du finner noen, så ta de med deg hjem til Norge, i lomma på den fine shortsen din. Når kommer du hjem? Vi skulle jo ta en kaffe en dag, eller en kebab med ungene på fast-food'en på Gulsetsenteret, verdens navle. Lite visste jeg at du snart skulle befinne deg på andre siden av jordkloden! Jaja, Gleder meg til dette når du kommer hjem! Når?
28th November 2015

Aaah!
Min fantastiske venn. Du og du, hvor morsomt det er å få reisebrev fra deg igjen! Hver dag har jeg tenkt å ringe deg, siden mor sa at du skulle til Thailand. Har du hørt fra meg? Nope. Ha noen deilige uker! Dette reisebrevet var nettopp det jeg trengte, her jeg sitter på kontoret en lørdag og skriver reiseregninger. (Noen ting forandrer seg aldri.) Og forresten: Han taxi-sjåføren frrreeser jeg over å lese om!!! Jeg gir ham et skikkelig spark i fua og kjefter og smeller - mentalt. Masse kjærleik til deg! Stor Toveklem
30th November 2015

På tur?
Heisann! Er du på tur igjen? Det var overraskende! Nå må du passe godt på deg selv!! Likte dårlig den taxisjåføren! Hvor lenge skal du være på tur og hva er planen? Klem, Marianne

Tot: 0.207s; Tpl: 0.012s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0736s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb