Livliga Bangkok

February 26th 2015
Published: March 2nd 2015

Flygresan

Vi flög egentligen inte så rakt. flög söderut, runt Ryssland och Ukraina (phew)

Sååååå.. det var en lång flygtur..

Här var man vaken nästan hela natten för att ha en bra chans att sova på flygplanet. Fat chance. 11 timmar av stillasittande väntan och nickande med huvudet gjorde under för min redan ackumulerade sömnbrist. Framme kl 5 på morgonen och värmen hänger tung och fuktig utanför flygplatsen, trots nattemperatur. Vi tar en taxi till stan och gör en taxichaffis extra glad när vi missuppfattar priset på resan. Det där med thailändska siffror har inte riktigt fått tid att sjunka in, men det är okej när man är nybörjare. 180 kr för 1 h taxiresa, det bjuder vi på.

Chauffören såg på oss och förstod på en gång att vi var på väg till khao san road, det populära backpackerdistriktet. Och rätt han hade. Vi checkade in billigt för ett par timmars sömn(som inte alls skulle kunna kompensera för sömnbristen, men det är inget fel på vår optimism). Vi lämnar väskorna och utforskar marknaden. Vi har tre huvudsakliga mål. Ett apotek och någonstans att köpa mat och en stor flaska vatten och en marknad med flipflops. Operation hitta saker i ett land man inte kan läsa skyltarna. Vi kliver ut i 32 graders sol och värme för att påbörja äventyret. Tvärs över gatan finns apotek och 7eleven, och ett stånd som säljer flipflops. Så svårt var det, men är man proffs så är man...

Resten av dagen glider vi runt på marknaden, köper lite kläder och äter färsk frukt, dricker kokosnötter mm. Vi lär oss vad saker kostar och hur man prutar på vad. Det dröjer inte länge innan man inser att alla försöker lura en på pengar. Det känns aningen meningslöst att pruta ner priset på ett linne från 35 kr till 25, men så går det till.

Förresten, inatt blir det dåligt med sömn heller, då åker vi tåg till Chumphon. Som tur är nattåg, med säng. Lär gå bättre än flyget iaf...

Tot: 0.054s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 29; dbt: 0.0294s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb