Enkelten kaupungissa...saa ruisleipaa, fasupaloja ja salmiakkia... :)

Asia » Thailand » Central Thailand » Bangkok
December 26th 2006
Published: January 7th 2007

Rannalla makailu ja aalloista nautiskeleminen jai vahaiseksi Koh Taolla jouluaaton jalkeen ja jo joulupaivana oli suuntamme kohti Bangkokia. Me olimme aamulla pirteana lahdossa kohti Bangkokia, mutta nauttiessamme viimeista aamupalaamme, rannan paalle rakennetun ravintolan terassilla, ihmettelimme kuinka vahan liiketta rannalla oli verrattaessa aiempiin aamuihin. Paadyimme siihen, etta nuorilla reppureissareilla on joulun juhlimiseen "hieman-toisenlainen-konsepti", niin myohaan tuntui meno jatkuvan rannan ravintoloissa meidan jo nukkuessa omassa bunglowissa.

Laiva-bussi yhteyden jalkeen saavuimme Bangkokiin myohaan yolla kellon nayttaessa yli kahtatoista. Tassa vaiheessa kohtasimme saman tilanteen kuin Malesiassa: olimme saapuneet uuteen kaupunkiin tietamatta yhtaan missa pain tata suurkaupunkia sijaitsimme. Malesian kokemuksesta olimme kuitenkin oppineet, ettemme lahteneet suin pain kohti taksia vaan kavelimme kaksi korttelia sattumanvaraiseen suuntaan, jonka jalkeen yllatykseksemme olimmekin kahden korttelin paassa alueesta jolle olimme halunneet tulla.

Keskella yota vasyneena majapaikan etsiminen ei ole koskaan kovinkaan hauskaa - varsinkaan ilman varausta korkeasesongin aikana - unohdimme siis valittomasti kaikki ne hotellit, jotka matkaoppaassamme oli mainittu ja aloimme systemaattisesti kayda lapi hotelleita, B&B:eja ja hostelleja, joita Bangkokin turistighetossa, Khao San roadin lahimaastossa, on aivan riittavasti. Yllatykseksemme kaikissa kysymissamme paikoissa oli tilaa, mutta vasta neljas hotelli tyydytti budjettiamme. Kaikista paikoista on tosin sanottava, ettei mikaan tarjouksista ollut pahan hintainen: ensimmainen tarjous oli 900 bahtia (1 euro = 46 bahtia), toinen 600 bahtia, kolmas 550 bahtia (tahan jo melkein suostuimme) ja neljas 330 bahtia. Tama neljas paikka oli israelilaisten yllapitama hostelli aivan loistavalla paikalla ja hyvalla ravintolalla varustettuna, joka tarjoili hyvaa hapanimelaa kanaa viela yhden jalkeen yollakin. Thaimaalaisesta ruoasta on muutoinkin todettava, etta se on osoittautunut ehka parhaaksi paikalliseksi ruoaksi koko matkamme aikana, vaikka Etela-Amerikkalaiset pihvit ja punaviini antavatkin hyvan vastuksen.

Hyvin nukutun yon jalkeen herasimme aivan innoissamme, koska tiesimme Tiinan (Hannun sisko) ja Karin tulevan Bangkokiin meita tervehtimaan viikon mittaisen joululomansa aikana. Hannu oli kuin pikku-poika karkkipaivana odottaessaan Porin Poikaa ja fasupaloja....ja tietysti nakemaan siskonsa ensimmaista kertaa lahes seitsemaan kuukauteen...menikohan se tarkeysjarjestys tuossa nyt aivan oikein... 😊 - eika Hannaltakaan valituksia kuulunut hanen odottaessaan salmiakkikasaansa. Vaikeuksia olikin toden teolla vasta siina vaiheessa itsensa hillitsemisessa, kun evaskasseja kantavat Tiina ja Kari ilmestyivat nakyviimme terminaalin ovista ....saimme onneksi hillittya itsemme hotellille asti, jossa yllatykseksemme meita oli muistettu myos meetwurstilla.... 😊 - naista evaista riitti iloa pitkaksi aikaa.

Bangkok kaupunkina ei ollut meidan mieleemme, mutta on nyt todettava myos, etta kaupunki todellakin naytti meille myos huonoimmat piirteensa: torkeat katukauppiaat, epaluotettavat taksit ja taskuvarkaat.

Ensinnakin kohtasimme PatPongilla torkeimmat katukaupustelijat, joita olemme koskaan matkoillamme kohdanneet - yksi heista loi jopa Hannua taskulaskimella, kun Hannu ei suostunut tarjoamaan mitaan aivan ylihintaisiksi hinnoitelluista pienista riippulukoista...

Toiseksi taas kaupungin taksit olivat pahin taksikokemuksemme koskaan. Lahes kaikkien taksien katoilla ovat suuret kyltit: taxi - meter, jonka pitaisi tarkoittaa sita, etta kyseisissa takseissa on luotettavat taksamittarit. Matkaoppaamme sanoikin yksiselitteisesti ettei taksien kayttaminen ole ongelma, kun vain valitsee tallaisen taksin ja pyytaa laittamaan taksamittarin paalle. Valitettavasti tama oletus osoittautui kuitenkin taysin vaaraksi ja yli puolet taksikokemuksistamme olikin matkustamista "helvetissa". Osa takseista ei suostunut laittamaan mittaria paalle vaan pyrkivat neuvottelemaan taksan pilviin - se siita taxi meter'sta - he eivat edes suostuneet kaantamaan mittaria paalle. Osa takseista tuntui taas ajavan teilla mittarin mukaan kahdeksaa kymppia, vaikka kuljimme normaalia kaupunkionopeutta...ja jo muutaman korttelin kuluessa oli matkaa kulunut taksa meterin mukaan jopa kuusi kilometria. Kolmantena ryhmana olivat sitten nama kaupunkierrosta ajavat taksit, jotka tekivat ylimaaraisia lenkkeja kaupungissa, vaikka nakivat Hannulla kartan kadessa...alle puolet taksikokemuksistamme olivat siis ns. normaaleja ja muut enemman tai vahemman epaonnistuneita. Taman kokemuksen jalkeen taas arvostaa niita maita, joissa mittareita ei ole takseissa lainkaan vaan hinta pitaa aina neuvotella etukateen.

...ja kaiken taman paalle vietiin Hannun taskusta lompakko, jossa oli myos toinen talla hetkella toimivista luottokorteistamme. Onneksi meilla ei viedyssa paivalompakossa koskaan ole kuin muutamia kymmenia euroja rahaa luottokortin lisaksi - eika talla kertaa edes luottokortilla ehditty tehda mitaan pahaa.

Valitettavasti vain Tiina ja Kari eivat nahneet aivan sita parasta puolta reppureissaamisesta, mutta saivatpa pikaisen naytteen siita mita kaikkea reissussa voi sattua. Nain paljoa meillekaan ei normaalisti tapahdu naita epamiellyttavia asioita...mutta eipa niitakaan voi reissussa valttaa... 😊

Tassa vaiheessa voi jo todeta, etta vaikka Thaimaan pienemmat paikat ovat mielenkiintoisia ja matkustamisen arvoisia, niin Bangkokia emme oman kokemuksemme mukaan matkakohteena kehu. Itse kaupungissa ei ole niin paljoa nahtavaa, etta pelkastaan Bangkokiin kannattaisi lomalle tulla. Muuaalla Thaimaassa on tosin paljon mielenkiintoista nahtavaa.

7th January 2007

Ikävää...
että kokemuksenne Bangkokista ovat osittain noin kurjia. Itselläni on Bangkokista hyvät fiilikset parin vuoden takaisesta reissusta, jolloin vietin siellä 2,5 viikkoa. Tosin varmaan matkaan vaikutti sekin, että ystäväni asuvat kaupungissa ja heidän kanssaan tuli paljon kuljettua. Itse asiassa matka ja kokemukset olivat niin loistavat, että nyt on suunnitteilla uusi matka kohti Bangkokia ja ystäviäni siellä. Teille siis parempaa jatkoa siellä ja mukavampia kokemuksia!
8th January 2007

Bangkokista vielä
Yhdyn edelliseen puhujaan siinä, että Bangkokissa on todella paljon upeaa nähtävää. Entinen kuninkaan palatsi ja sen mahtavat temppelit, kanava-ajelut, matkaaminen kaupungin ruuhkat ylittävällä ilmaradalla jne. Ehkä teitä painaa jo kaiken nähneen matkaväsymys; liika on liikaa... Palaatte joskus ja otatte uusiksi. Kummalliset asiat saattavat muuten jäädä mieleen. Itse muistan Kwai-joen reissun juna-asemalta uskomattoman vuohen, jonka näin napsivan innolla suuhunsa laiturilta tupakantumppeja ja paperinpaloja Se möyssytti ne tyytyväisenä. Ja seuraavaksi: miten näppärästi se sitten napsasikaan kioskin tiskiltä leivonnaisen jälkiruuaksi kauppiaan hoitaessa asiakkaiden maksuja!Kukaan muu ei huomannut mitään, mutta minä junan ikkunassa sain makeat naurut. Minne olettekin seuraavaksi suuntaamassa, mielenkiintoista jatkoa toivottaa Terttu

Tot: 0.119s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 71; dbt: 0.0834s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb