Reizen in Bangkok

Thailand's flag
Asia » Thailand » Central Thailand » Bangkok
December 10th 2006
Published: January 9th 2007

Bangkok is nogal berucht vanwege zijn verkeer. De stad haalt af en toe de kranten in het buitenland met verhalen over het vastgelopen verkeer, de smog en tevergeefse pogingen om beiden op te lossen.
Sinds Thailand is opgeklommen in de Vaart der Volkeren hebben de meeste inwoners van Bangkok hun geld gestopt in het kopen van ijskasten, airco's, telefoons, computers en helaas ook brommers en auto's. Omdat de stad nogal dichtbebouwd is zijn de wegen volstrekt onvoldoende om de hoeveelheid auto's aan te kunnen. De lokale overheid heeft van alles geprobeerd, alle wegen zijn nu geasfalteerd en verbreed en stoepen etc. zijn op veel plaatsen opgeofferd om plaats te maken voor de Heilige Koe. Ook zijn er allerlei snelwegen aangelegd dwars door de stad op enorme flyovers, de wegen eronder zijn vaak erg donker want de snelweg begint soms al op 50cm van de huizen op 10 meter hoogte. Je bent je leven nooit helemaal zeker als voetganger en het straatleven is vrij effectief om zeep geholpen op de meeste plaatsen, en dat terwijl bijna iedereen grotendeels buiten leefde. Je moet er wat voor over hebben om modern te worden!
In de jaren '80 werden de eerste pogingen ondernomen om een metro aan te leggen. Omdat niemand die wilde betalen duurde het nog 15 jaar voor er eindelijk een verhoogde metro werd aangelegd, maar meteen na de opening bleek dat hij zo duur was dat de meeste inwoners er geen gebruik van maakten. De metro was namelijk aangelegd door een commerciƫle maatschappij en die wilde meteen haar geld terug verdienen (in de meeste andere landen betaalt de overheid dergelijke projecten).
De metro is nu weliswaar wat meer gebruikt, maar dat komt omdat de gemiddelde snelheid van de rest van het verkeer enorm is afgenomen en je op een aantal wegen het snelste bent met de benenwagen in de spits. Als je per ongeluk in de verkeerde bus stapt kan het zijn dat je bijna 2 uur doet over een stuk van 5 km.

Om dat allemaal een beetje te omzeilen nemen we als het even kan de boot (er gaan snelle boten over de rivier en een paar kanalen in de stad), de metro en anders de taxi. De boten zijn het leukste, maar er zijn maar een paar routes omdat ze alleen in de grotere kanalen kunnen varen (of racen, want het gaat vaak met 40km/ uur).
Als we geen boot of metro kunnen nemen (de metroroutes zijn ook erg beperkt) nemen we de taxi. Niet dat we decadent zijn (!), maar omdat je dan lekker in de airco zit, niet hoeft bij te komen als je ergens aankomt (in de bus ben je al snel kletsnat van het zweet) en omdat het vrijwel niets kost - een rit van 5km is ca. 1 euro.
Helaas is het niet zonder gevaar, want de chauffeurs hier hebben net als in Nederland een aardige reputatie opgebouwd. De eerste taxi die we namen leek redelijk te rijden, tot we op een weg kwamen waar hij kon doorrijden; hij begon agressief aan zijn stuur te trekken om links en rechts in te halen en reed als enige 80 waar de rest 40 reed. Ondertussen vertelde hij hoe slecht en gevaarlijk de motoren en tuk tuks (overdekte motor met 3 wielen en passagierszitje achterin) rijden, daar moest de overheid toch eens wat aan doen! Toen we aankwamen op bestemming was hij apetrots dat hij het zo snel had gedaan en verwachtte hij minimaal 20 cent fooi.
Gisteren bleek de chauffeur een soort Thaise Peter Sellers te zijn. Toen we waren ingestapt begon hij over Thais eten: "I like to cook Green curry with many spice, hihihi! Too spicy, HIHIHI! Yes, Thai people like curry very much, but if foreigner eat curry they are very hot, HIHI!" Omdat we weer eens vastzaten in het verkeer duurde de rit een half uur, maar dat gaf in dit geval helemaal niet; hij lachte ook net als Peter Sellers, vooral op de manier waarop Sellers een Indier speelt. Verder reed hij heel rustig en dat was maar goed ook, want hij lette totaal niet op. Hij kreeg 30 cent fooi.

Tot: 0.107s; Tpl: 0.01s; cc: 12; qc: 67; dbt: 0.0666s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb