Seoraksan


Advertisement
South Korea's flag
Asia » South Korea » Gangwon-do » Seoraksan
December 20th 2010
Published: January 2nd 2011
Edit Blog Post

Sokcho

Na twee en een halve week eindelijk vertrokken uit Seoul naar Sokcho.
Een klein stadje aan de oostkust, vnl. een vissersplaats en niet zoveel te doen en te zien.
Maar in de buurt van een nationaal park, Seoraksan en had verzonnen hier dagtripjes naar toe te maken.

Na aankomst met de bus op zoek naar hostel, zou heel gemakkelijk moeten zijn om te vinden. Vanaf het moment dat ik uitstapte werd ik heel de tijd lastig gevallen door een motel-propper. Op een gegeven moment maar gevraagd in een restaurantje waar het hostel zou moeten zijn. Het bleek aan de andere kant van de stad te zijn, maar hij zou wel bellen want hij wist wel wat.
Het was donker en had geen zin om een taxi te nemen/bus te zoeken, dus op ingegaan. Eerste voorstel was te duur, maar hij wist nog wel een andere.
Deze was goed, qua prijs en er zou iemand binnen 5 minuten me komen halen.

En inderdaad binnen 5 minuten een oud vrouwtje, wij naar buiten en ik gevraagd waar het was. Zij wees naar een gebouw, ok lekker dicht bij dacht ik nog.
Toen we bij de straat waren aangekomen, gebaarde ze dat ik moest wachten. Waarom dacht ik nog, maar zij gebaarde druk naar een auto die 20 m verder stilstond en ik werd erheen gereden.
Vond dit wel een beetje overdreven want het was maar 400 m lopen ofzo, maar dit was wel makkelijk.

Groot motel, eigen kamer, goeie prijs, maar wel saai.
Terug naar het restaurantje en een hapje gegeten, en een heel gesprek gehad met de eigenaar. In restaurantje, wifi, dus met telefonato wat info gezocht.
Bleek dat er twee busterminals waren en dat ik bij de verkeerde tov de info die ik had was gedropt.
Besloten volgende dag alsnog naar hostel te gaan.

Ook eigen kamer, ontbijt, internet en een goeie prijs. De eigenaar was supervriendelijk en informatief.
Werd meteen na binnenkomst met kaart uitgelegd hoe, wat, waar, hoe er te komen en hoe lang het zou duren.
Meteen naar Seoraksan gegaan en naar de één van de watervallen gelopen.
's Avonds bibimbap (befaamd rijst/groenten-gerecht) gegeten, was niet zo bijzonder, maar alle side-dishes maakten het aantrekkelijk.
Was wel grappig je had er ook geen keuze, je komt binnen en geeft aan met hoeveel je bent en krijgt gewoon alles.

Volgende dag, fiets geleend (gratis fietsverhuur), en een rondje gefietst oa rond een meertje.
Uiteraard hier ook weer Koreaanse bbq, dit keer in een gaar restaurantje, maar supergoedkoop en in buffetvorm.

Een dag Ulsanbawi rock beklommen. Was mooi maar het was erg koud, mede omdat het keihard waaide. Zeker toen ik boven was gekomen, was het qua gevoelstemperatuur iets van -16 ofzo.
Toffe rots, mooi uitzicht, biertje gedronken en van het uitzicht genoten.

Vanuit Osaek, een dorpje in Seoraksan, wilde ik de hoogste berg oplopen maar die bleek helaas gesloten vanwege brandpreventie.
Besloten om toch te gaan vanwege de hotsprings, beroemd in Korea en een beetje rondlopen. Uiteindelijk vrij snel naar een hotspring, omdat het nogal koud was.
Dit was erg leuk, goedkoop en er waren ook nog traditionele soort van kamers.
De hotsprings waren allerlei verschillende baden met verschillende stofjes en temperaturen en er waren twee sauna's. De traditionele kamers waren ook allerlei verschillende temperaturen met verschillende kruiden. Eén kamer was in de vorm van een oven en was 167 graden.
Heb me drie uur prima vermaakt en dit was ook wel genoeg.

Ik had in Seoul informatie ingewonnen voor een tempelverblijf en had twee tempels als optie.
Op de
BaekdamsaBaekdamsaBaekdamsa

Brug naar tempel
tweede dag in Sokcho besloten een tempelverblijf te boeken in een beroemde tempel, Baekdamsa in Seoraksan. Via het internet kon je boeken, maar bij deze tempel was er geen reserveringsoptie. In hostel gevraagd of ik mocht bellen naar het templestay-informatiecentrum in Seoul, geen probleem. En vervolgens ging een vrouw voor mij de reservering maken bij de tempel.


Baekdamsa tempelverblijf in Seoraksan.

Ik geloof niet heel erg in dit soort dingen, maar het leek me wel een leuke ervaring en leerzaam. Mede omdat het Boeddhisme heel erg diep geworteld is in de samenleving en traditioneel is, ik er niet zoveel van weet en nu een héél klein beetje kon zien en ervaren.
Er waren twee varianten, een programma van twee dagen of een free-style programma. Uiteraard gekozen voor het free-style programma waar je aan bidsessies en rituelen mee kunt doen, maar het niet hoeft en je kunt aangeven hoe lang je wilt blijven.
Uiteraard wel een aantal regels en gezette tijden. Niet roken, geen alcohol drinken, veganistisch eten om 6.00, 11.30 en 16.30 en bidsessies om 4.00, 9.00 en 18.00.

Op de dag van het tempelverblijf 's middags naar busstation gegaan, bleek dat er geen bussen meer
Padoga'tjesPadoga'tjesPadoga'tjes

Heel erg veel rond de tempel!
reden naar een plaatsje waar ik over zou moeten stappen. Alleen naar een andere plaats, maar dit zou te lang duren alles bij elkaar want je moest er voor 5 uur 's avonds zijn. Terug naar hostel (lag gelukkig maar 3 min. lopen vanaf busstation) en aan eigenaar gevraag of hij wilde bellen naar tempel en het uitleggen en vragen of het een dag verschoven kon worden. Geen probleem!

's Avonds vroeg de eigenaar of ik bier dronk en vervolgens kreeg ik een biertje en pringles. Hij was sowieso heel erg grappig, elke keer als ik aan hem vroeg of ik nog een nachtje kon blijven was het geen probleem bedankte hij me en maakte een buiging.

Wist nu hoe laat de bussen gingen en om vijf over elf (nog even een klein beetje haasten). Naar het dichts bijliggende plaatsje. Maar op een gegeven moment komen we door/in het plaatsje waar we moeten zijn. Hij stopte ook en ik snel uitgestapt.
Kwartiertje gelopen naar een shuttle-bus, die je naar de tempel zou brengen.

Bij aankomst gevraagd waar ik naar toe moest voor temple stay in theehuisje. Werd supervriendelijk overal geholpen. Kreeg ook meteen bekend rijstsnackje.
's Avonds gegeten, de vrouwtjes van het eten vonden me nogal grappig en een bid-sessie meegemaakt. Moest ook meedoen, uit respect gedaan. Vond het leuk een keer gezien te hebben, maar verder niet zo bijzonder. Er waren weinig mensen, 1 vrouwtje dat bijna continu buigingen aan het maken was. Info ingewonnen bij monnik en kamergenoot.
Bleek dat elke sessie hetzelfde was en maar besloten de rest van de sesises te laten schieten.
Volgende ochtend Chinese thee gemaakt en dat vonden ze wel leuk en lekker.
Verder een beetje gerelaxed en rondgelopen.

Besloten naar een waterval te gaan op 3 uur lopen, die nu wel bevroren zou zijn.
Supervroeg weg om 7 uur. Op een geven moment een bordje met de berg die ik al eerder wilde oplopen, maar gesloten was, mmmh. Proberen te halen. Maar eerst doorlopen naar tempel wat erfgoed is van de tempel waar ik verbleef, op ongeveer 4 uur lopen en dan kijken.
Waterval was leuk, bevroren. Onderweg grappige taferelen. Oa overlopen van overloopje met veel herrie, omdat het bevroren was en de druk op een bepaald moment te groot werd.
Na de tempel gehaald te hebben, doorgelopen en proberen om top van de berg te halen.
Op 1 km van de top besloten terug te gaan ivm tijd, moest immers om 16.30 h eten en het zou nog zeker wel een half uur lopen zijn naar boven en dan ook nog helemaal terug. Begon ook een beetje moe te worden en hongerig. Had alleen wat pringles bij me en kon in tempel uiteraard niets kopen. Had dat iets beter moeten meppen vanuit Sokcho. Maar wist niet wat me te wachten stond, dacht dat ik meer in tempel zou blijven en dingetjes doen. 
Uiteindelijk om 16.40 h terug in tempel, goed getimed alleen jammer dat ik de top niet had gehaald.

Bij afscheid aan templestay vrouwtje wat thee gegeven en toen kreeg ik een koffie aangeboden omdat ik toch moest wachten op de bus. Kreeg meteen een paar koffie mee en gevraagd of ik een mandarijn mocht hebben, meteen een paar gekregen. Te lief.

Eerste shuttle-bus naar dorpje ging om 9.30 h. Na ontbijt relaxed gedoucht en besloten waar nu heen te gaan. Had geen internet, dus maar gewoon kijken hoe en wat. Wist dat in dorpje busterminal (een kruidenierswinkeltje waar ze bustickets verkochten bleek toen ik aankwam) zat en daar maar proberen een route te vinden. Lastig want man wist totaal niet hoe en wat. Dan maar naar de eerste grote plaats op de route.
Bus zou om 10.15 h gaan en ik was er om 10.12 h. Op moment dat ik naar buiten wilde lopen vroemmm, bus voorbij.
Uiteindelijk na 4 bussen, 6 en half uur en ongeveer € 15,- (wat in Korea voor bussen best duur is) in Andong, kleine stad in het mid-westen van Korea.


Additional photos below
Photos: 18, Displayed: 18


Advertisement

InstrumentengebouwtjeInstrumentengebouwtje
Instrumentengebouwtje

Dharmadrum, bel en houten draak, wat ook een drumfunctie heeft.
WatervalletjeWatervalletje
Watervalletje

In cascade iets van 13 van deze dingetjes


Tot: 0.134s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 57; dbt: 0.0515s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb