Mijn geboortestad is tof!

South Korea's flag
Asia » South Korea » Seoul
December 13th 2010
Published: December 13th 2010

De boot zou om 11.21 h vertrekken, twee uur van te voren inchecken en nog twee uur reizen met bus, lightrail en taxi. Dus 's ochtends te vroeg opgestaan en vertrokken naar de terminal.
Chaotische terminal, niet echt duidelijk hoe en wat en gelukkig was ik er een half uur voor inchecktijd, dus had tijd genoeg om alles uit te vinden.
Veel mensen met enorm veel spullen, kleine vrachtwagens vol. Dacht dat Mongolen veel bij zich hadden in de trein...

Op de terminal even wachten en na een klein uurtje wachten door de douane en naar de boot. Je MOEST met een bus naar de boot en het was maar ongeveer 300 m. Toen uitgestapt en wilde een foto van de boot maken en naar de boeg lopen, maar werd door een politieagent gesommeerd aan boord te gaan.

Op de boot was ik ongeveer de enige westerling, denk ik.
Beetje gechilled, op het dek gestaan, muziekjes geluisterd, boekje gelezen.
Opgestaan voor de zonsopgang en toen weer gaan slapen.
's Middags entree van de haven met een grappig tafereel. Meeuwen kunnen blijkbaar zo'n ferry herkennen, want ze kwamen al op zee naar de boot gevlogen. En mensen gingen ze eten voeren, het waaide nogal dus was wel mooi om te zien hoe die beesten manoevreerden.
Na 27 uur varen aangekomen in Zuid-Korea.

Bij aankomst bij de douane werd er gevraagd hoe lang ik wilde blijven en ik antwoorde: 'I don't know yet'. Hopakee stempel en kreeg een visum voor drie maanden.
Wist dat ik geen visum nodig had voor binnenkomst, maar dit was echt superrelaxed.
Bij een informatiestandje gevraagd hoe naar Seoul te reizen en werd heel erg vriendelijk geholpen. Er werd duidelijk uitgelegd hoe en wat. En dit bleek later de standaard te zijn voor Zuid-Korea.

Vond de metro in Beijing al gemakkelijk en heel erg duidelijk, maar de metro in Seoul is nog makkelijker.
In Beijing heeft elk metrostation vier uit-/ingangen aangegeven met letters. In Seoul hebben metrostations soms wel 12 uit-/ingangen aangegeven met cijfers. Er hangen veel kaartjes van de omgeving, het metrostation daarin en de uitgangen aangegeven. Zodat je precies kunt uitkiezen welke uitgang jij nodig hebt en bv. niet een drukke straat hoeft over te steken.

Op de eerste avond besloten nadat ik een beetje had rondgelopen op zoek naar eten, mezelf te trakteren. Had al twee maanden geen fatsoenlijke wijn gedronken en was toch in mijn geboortestad teruggekeerd, en vond dit wel een goede reden.
Een mooi restaurantje gespot en lekker gegeten.

Seoul is een heel erg relaxte, leuke, vrij drukke en levendige stad, maar ben inmiddels wel wat gewend qua drukte. Niet zoveel typische toeristische dingen, niet heel erg goedkoop en modern. Verder is het er erg schoon en veilig.
In bepaalde gebieden tot diep in de nacht leven, overal restaurants, bars, clubs.

Koreanen zijn echt supervriendelijk, beleefd en er is respect. Dat is weer eens wat anders om te zien na wat ik gewend ben en meegemaakt had in de landen hiervoor.
En het gebruik buigen en dingen met twee handen aanpakken is echt grappig om te zien.
Een officiëel gebruik, gebeurt uiteraard niet heel de tijd, is dat als jij iemand een drankje inschenkt jij niet voor jezelf inschenkt, maar dat die ander dat voor je doet. Dus eigenlijk schenk je nooit voor jezelf in.

Ben erachter gekomen dat ik toch wel bepaalde genetische/cultuurgebonden eigenschappen heb.
Koreanen houden van eten en drinken (veel), ze socialisen graag buiten de deur, ze zijn genereus en degene die ik heb gezien gaan graag laat slapen.

Het hostel lag in een zeer levendig gedeelte en het was er erg leuk.
Na twee dagen in hostel, een klein feestje. In een ander hostel van dezelfde eigenaar, werd een paar dagen later een thanksgivingfeestje georganiseerd.
Een keer zat ik internetdingetjes te doen en kwamen er vrienden van de manager langs. In hostel komen overigens veel vrienden van manager langs en blijven vaak ook slapen.
Even later een schaal met sashimi op tafel en er werd mij gevraagd of ik mee wilde eten, sashimi tuurlijk!
Gevraagd of ze er iets voor wilden hebben, maar nee.
Vervolgens maar naar de supermarkt en wat drank gekocht en sashimi kanen van allerlei verschillende delen van tonijn. Lekker!
Na iets te veel soju (soort van wodka met maar 20% alcohol wat rijkelijk vloeit) gedronken te hebben, uitgenodigd om met de vrienden van die manager naar een club te gaan. Waarom niet dacht ik, bleek dat dit een soort van kareokedingetje was met een podium en drumstel. Zó heb dat ook weer gezien...

Een dag naar weer een paleis geweest met een hele mooie tuin, helemaal feng shui.
Vind het altijd wel grappig om in een stad rond te lopen zonder een echt doel, dus heb dat hier ook weer een paar dagen gedaan.
O.a. superduur gedeelte gezien, met te mooie malls en de meeste grote namen die daarin zitten, hebben in diezelfde straat ook nog een losse winkel.
Een eilandje in de rivier, waar een waterzuiveringsplant was en nu een designpark is. Een heuvel met daarop de Seoul-tower, een park en een boogschietvereniging, wat wel leuk was om te zien.

Een keer in een wat toffer restaurant gegeten en wist dat ze in toffere restaurants vaak 10% extra rekenen als tip en het staat dan ook op de menukaart.
Maar dit keer stond het er niet en aan het einde bleek dat ik niet genoeg geld bij me had, scheelde €3,50. Ze dachten dat ik niets kon betalen, maar toen bleek dat ik het meeste wel had, moest ik beloven dat ik de volgende dag terug zou komen. Ik hoefde niet eens iets achter te laten, moet je ergens anders proberen waar je geen mensen kent...

Een dag met een Bask uit het hostel naar een nationaal park gegaan en naar de hoogste top gelopen. Had al ergens gelezen en ook al gezien in andere parken, dat Koreanen van wandelen houden, maar wat een mensenmassa (het was wel op een zondag, dus waarschijnlijk drukker dan doordeweeks).
Klim was wel vrij zwaar, op sommige stukken zelfs heel moeilijk, met touwen enzo.
Maar wel de moeite waard, was erg leuk.
Een dagje met een oudere grappige Engelsman (really British) uit hostel gechilled op een universiteit.
Hij woont er ongeveer, gaat er elke dag heen. Beetje kranten lezen, goedkoop eten en een beetje rondkijken.

Op de dag van aankomst een briefje in hostel gezien dat de eigenaar ook visa voor China regelde. Had al besloten weer terug te gaan naar China en een beetje meer te zien.
Gevraagd of hij dat kon regelen, maar later bleek dat de regels veranderd waren, dus niet.
Dan maar zelf naar de ambassade. Uitgezocht waar, daar aangekomen bleek dat ik naar het consulaat moest en eenmaal daar aangekomen (na wat zoeken), bleek dat behalve Fransen, Chinezen en Koreanen er geen andere nationaliteiten naar binnen mochten.
Er werd mij verteld dat visa alleen via reisbureaus verstrekt werden.
Op de weg naar het consulaat werd ik al heel de tijd aangesproken, maar begreep er uiteraard geen woord van. Maar op de terugweg hetzelfde verhaal en nu werd het mij duidelijk.
WinterWinterWinter

Begint hier ook winter te worden!
Me mee laten lokken naar reisbureautje en naar de prijs gevraagd en besloten de volgende dag een andere te proberen.
Volgende dag zelfde prijs, dus maar gedaan.

Had verzonnen dat na het visum voor China ik kon gaan plannen wat te doen (is het mogelijk China weer te bezoeken, kwam er immers net vandaan? Wanneer? Hoe weer naar China? Vanaf waar? Wat is het goedkoopste?).
Wilde al door Korea reizen, maar had nu besloten (mede door leuke tijd in Seoul en iets te lang blijven hangen) meer van Korea te zien dan gedacht en heb een beetje info verzameld en een soort van route verzonnen.
Ben bang dat ik Japan daardoor moet skippen. Omdat Korea dus eigenlijk te veel geld gaat kosten zou ik in Japan héél erg snel moet reizen en heb daar niet zoveel zin in. En kan het geld misschien beter anders besteden.
Maar wie weet, eerst Korea eens bekijken...

JogyesaJogyesa
Jogyesa

Functionele tempel tussen allerlei moderne gebouwen.

17th December 2010

leuk om te horen dat je het naar je zin hebt
het gaat je goed jhonnie leuk om de verhalen te lezen,nog veel reis plezier groetjes uit Rotterdam..

Tot: 0.111s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 53; dbt: 0.0548s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb