Gyeongsangbuk-do


Advertisement
South Korea's flag
Asia » South Korea » Gyeongsangbuk-do » Gyeongju
January 1st 2011
Published: January 9th 2011
Edit Blog Post

Andong

In Andong op zoek naar wifi-spot, koffie gedronken en op telefonato opgezocht waar te verblijven. Er bleken alleen maar hotels en motels te zijn.
Alles redelijk makkelijk te belopen in het centrum. Hotel wat ik had uitgekozen niet kunnen vinden, op zoek naar andere dingetjes. Had gelezen dat er in bepaalde gebieden motels waren. Een paar gecheckt en de goedkoopste uitgekozen na de kamer bekeken te hebben. Geen internet, maar had al paar dagen geen internet, dus zou dat wel overleven, was immers nog niet aan het trillen.
Toen ik 's avonds op zoek was naar eten zag ik het hotel wat ik in eerste instantie niet kon vinden en nu bleek dat het gesloten was wegens verbouwing, misschien dat ik het daarom niet gezien had.

Volgende dag naar Hahoe folk village, een authentiek pittoresk dorpje wat op de Unesco wereld-erfgoedlijst staat.
Het dorpje was een mix van kleinere huizen en wat statiger huizen. Kleine huizen hadden veelal een rieten dak en de grotere huizen waren vaak een soort van complex met een paar gebouwen, een poort en een binnenplaats. Het was lekker weer en relatief warm, heerlijk.
Bij aankomst uitgestapt, entree betaald en gaan lopen naar het dorpje.
Beetje rondgelopen en toevallig midden in dat dorpje een bus. Begreep nu waar het ticket voor diende wat ik kreeg toen ik de bus uitstapte.
Gekeken hoe laat die ging en echt perfect, hij zou over 4 min. vertrekken en de volgende zou pas weer na 2 en half uur gaan. Snel besloten om mee te gaan want had het dorpje inmiddels wel gezien.

Had nu 's middags nog tijd om naar het sojumuseum te gaan. Want inmiddels had ik wel zoveel soju gedronken, dat ik benieuwd was wat het eigenlijk was.
Was gaan lopen, omdat de bus pas 40 min. later zou gaan, maar dat viel nog tegen.
Na 40 min. lopen sojumuseum bereikt.
Was wel grappig verder niet veel bijzonders.
Terug geen bus, gewacht bij bushalte maar alle bussen reden voorbij. Dan maar weer teruglopen, met inmiddels een pijnlijke teen. Biertje gedronken in het zonnetje aan een rivier om m'n teen even wat rust te geven.
's Avonds een lokale specialiteit gegeten, gezouten makreel. Zo lekker dat ik er nog een bestelde. Maar dit keer hadden ze de graat voor me eruit gehaald. Bij de eerste was ik een beetje aan het kloten, omdat ik het begin verkeerd had gedaan en kreeg toen twee vorkjes aangeboden.
Kon dit allemaal wel waarderen en gaf tip, ondanks dat ik er nu wel achter ben dat het niet gebruikelijk is en kreeg vervolgens een kopje koffie aangeboden.

Was al een paar keer bij toeristeninfo-dingetje geweest en kreeg elke keer supervriendelijk en goed informatie. Kaarten van plaatsen die ik noemde, reisinformatie met prijzen.
's Ochtends er weer naar toe en gevraagd of zij een Hanokdorpje kon bellen om een nachtje te verblijven. Zij belde en ik voerde het gesprek, want zij was bang dat ze mijn vraag niet goed had begrepen. Maar helaas te duur, er kon wel iets van de prijs af, maar moest ook nog eten.
Dus besloten verder te gaan naar Gyeongju, want veel meer in het stadje en in de omgeving was er niet te doen of te zien.


Gyeongju

Gyeongju, wordt verkocht als een museum zonder muren. Het was de hoofdstad van Korea in de Shilla-dynastie.
Zo dit even ter info en het leek me wel leuk om oude dingen te zien behalve tempels en paleizen.

Gaar maar goedkoop hostelletje gevonden en volgende dag vroeg opgestaan en naar dé toeristische trekpleisters, toch wéér een tempel en een grot.
De tempel was wel mooi en er was een les in Boeddhisme. Met oa gezang en dit was wel mooi om te horen, mocht helaas niet naar binnen omdat het te druk was.
Maar de grot viel een beetje tegen. Het was een stenen Boeddhabeeld met uitgehakte beelden eromheen, wel mooi maar dat was het. Vooral omdat je entree moest betalen en om er te komen een shuttlebus, wat ook weer tijd en geld kostte.

Had alles best snel gedaan en gezien en had hierdoor 's middags tijd om een beetje rond te lopen door de toeristische dingen in de stad.
En toen bleek dat de meeste dingen heel erg (relatief) dicht bij elkaar lagen, besloten om dan alles maar te zien.
Oa graftombes van koningen, sterrenwacht (oudste in Azië en slechts dertig meter hoog). Gyerim forest, de overlevering wil dat een haan aan het kraaien was en dat er een gouden mand in een boom hing en dit was de opvolger van de bestaande leider/ koning van de Kim clan.
Hwangnyongsa site, de legende wil dat ze een paleis aan het bouwen waren en dat er gele draak verscheen en toen besloten ze er maar een tempel van te maken. Nu niet zo interessant omdat ze alleen stenen hebben neergelegd om de afmetingen ervan weer te geven.
Een fort waar niets meer van over is behalve een opslag voor ijs, maar wel een rustiek plekje waar veel bloemen en bomen groeien oa Cherryblossom.

Imhaejeon site (Anapji pond), was er met zonsondergang en had gelezen dat er nighttours naar toe waren. Dus verlicht en ik besloot om te wachten tot de lichten aan gingen en het was echt mooi. Overal stonden luidsprekers met een relaxed muziekje, vond ik een beetje overdreven.
De overlevering wil dat dit een plaats was waar banketten plaatsvonden ter ere van blijde gebeurtenissen. Het was aangelegd om planten en zeldzame dieren te houden. Later toen het verlaten was tijdens de Joseon heeft het de huidige naam gekregen omdat er wilde ganzen en eenden neerstreken. Gesloopt door de Japanners en later herbouwd zoals zoveel tempels en paleizen trouwens.

's Avonds ssambab gegeten, dit is een traditioneel Koreaans gerecht wat bestaat uit allemaal kleine schaaltjes met dingetjes erin. Toen ik binnen kwam kon ik niets bestellen en kreeg gewoon alles. Te gek gewoon, 34 verschillende schaaltjes/bordjes met op elke iets anders. De bedoeling is dat je dit vouwt in een blad van het een of ander. Je kunt dus allerlei verschillende samenstellingen maken en dat is wel geinig, maar kreeg het niet op en ik kan toch wel aardig kanen.

Een dag naar Yangdong village een dorpje waar een koning woonde, hij was hierheen verhuist omdat zijn vrouw er vandaan kwam. Was in die tijd gebruikelijk.
Mooi dorpje als Hahoe, maar dit was gebouwd op heuvels. Beetje rondgelopen en toen weer terug.


Daegu

Besloten ivm met tijd zo snel en goedkoop mogelijk iets te vinden en was erachter gekomen dat rond busterminals en treinstations meestal wel gare motels te vinden waren.
Motel meteen gespot en gevraagd hoe duur, na wat moeilijk doen de prijs een klein beetje terug gebracht. Ze zei nog het is kerst (het was kerstavond), maar na dreigen weg te lopen, ok.
Had op internet geen normaal goedkoop dingetje kunnen vinden. Dus dan maar zo.

Het is de hoofdstad van de provincie en de derde grootste stad in Korea en was er heengegaan voor de kruidenmarkt.
Begonnen bij de grootste markt van Korea en vervolgens naar de kruidenmarkt.
Ze
TumiliTumiliTumili

Graftombes
zeggen dat er meer dan 4000 winkels/marktkraampjes zijn met van alles. Sommige stukken zijn drie verdiepingen hoog.
En het is echt heel erg groot.
Uiteindelijk kruidenmarkt gevonden, van ginseng (wat ik overal en ook in China al heel veel had gezien) tot paddo's, hertengeweien, schildpadschilden, kabinetten vol met kruiden/medicijnen, zakken vol met gedroogde dingetjes, bloemen, zaden en weet ik niet wat meer. Was wel leuk om te zien hoe Aziaten in het algemeen denken over geneeswijze, want deze dingetjes hebben alleen een medicinale functie.
Door winkelstraten terug gelopen naar waar ik wist bussen waren en besloten de volgende dag te vertrekken, want zo enorm interessant was deze plaats nu ook niet.


Additional photos below
Photos: 21, Displayed: 21


Advertisement

HahoeHahoe
Hahoe

Iets van 600 jaar oude boom
HahoeHahoe
Hahoe

Typisch oldschool ondol-systeem


11th January 2011

Hoi John, we houden je verhaal bij en volgens mij zie je heel veel van Azië, vooral van Korea. Nog een gelukkig nieuwjaar, hoewel een beetje laat en nog veel plezier in het verre oosten. Vrijdag komen Roel en Irma weer naar Nederland. Ze hebben veel last gehad van de overstromingen in Queensland. Volgens mij weet je het nog niet maar ik wordt opa. Groetjes

Tot: 0.125s; Tpl: 0.015s; cc: 10; qc: 53; dbt: 0.0692s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb