Sagada - caving and hanging coffins

Philippines' flag
Asia » Philippines
June 16th 2007
Published: June 16th 2007

Sagada, hanging coffins and visit to the big cave

English, tips for travellers:
Sagada, famous for its hanging coffins and for the spectacular caving, is lying in a beautiful valley, surrounded by peak rocks and -once again- rice terraces. The caves with the hanging coffins and the spectacular big cave which is amazing to visit, are both at walking distance from town. But you'll need a guide to get inside.
In the big cave we followed the river down in the cave, sometimes chin-high water, other times the throughway only 1,5 m wide, really adventurous. we managed to bring the camera with us (not really recommended) so have some nice pictures!
Tips for transport back to manilla: dont take the nightbus from Bontoc, but go from bontoc to banaue en take the night bus there. is cheaper and faster and more comfortable

's Middags komen we vanuit Banaue aan in Sagada, een dorpje in een landschap van terrassen, bergen en rijstvelden. Het stortregent als we aankomen dus we nemen het eerste guesthouse dat we tegenkomen. Hier zitten nog enkele backpackers die het caving avontuur al beleefd hebben en ze geven ons wat tips, zoals doe je zwemkleren aan.
's Middags lopen we wat rond in het dorp en boeken we een vlucht naar het zuiden.
De volgende dag staan we vroeg op. Eerst een stuk lopen naar de rand van het dorp. "Vroeger was het dorp veel kleiner en de caves verder weg. Zo rook je de stank van de lijken dus niet in het dorp," legt de gids uit. De laatste persoon die op traditionele wijze is begraven was eind jaren tachtig. Echter er zijn nog wel wat oudere mensen in het dorp die begraven willen worden in de grot, opgevouwen in een kleine kist, de kist geplaatst in de open lucht, aan de ingang van de cave, zodat de geest vrij is om te gaan waar hij wil.
de doodskisten worden hanging coffins genoemd, maar ze hangen niet echt. ze zijn op elkaar gestapeld. heel apart.

daarna begint ons echte grotavontuur. want het bezoek aan de Big Cave was wel een van de meest indrukwekkende grotbezoeken ooit.
Het begon met een wijde opening, een trap omlaag de duisternis, de wanden bekleed met de gebruikelijke staligmiet en -tietformaties. Maar daarna veranderde het pad in steile wanden waarlangs een heftige stroom water naar beneden kletterde.
Moesten we daar...
"Just try..."
"After you..."
Het bleek optisch bedrog. Je denkt dat het steile slippery rotsen zijn maar het bleken stroeve wanden waarlangs je gemakkelijk naar beneden kon klimmen mits je je voeten schuin plaatste. De camera, die natuurlijk mee moest om dit alles vast te leggen, moesten we wel zorgvuldig in de lucht houden vanwege het opspattende water.
"sure it's okay to bring the camera?"
"yes, yes, no problem."
Na een tijdje werden de openingen steeds nauwer waar we doorheen moesten en het water stond tot aan mijn (femke) kin. Een voor een klimmend, de camera en de (enige) kandelaar aan elkaar doorgevend, lopen we over de rotsen en door de rivier.
Net toen het echt eng begon te worden en we eigenlijk terugwilden (wat volgens mij niet eens had gekund), zagen we weer een ruimere opening en herkenden we het begin van de cave. Uiteindelijk 1,5 uur binnen geweest. de camera heeft het gelukkig overleefd dus zie hieronder voor enkele impressies.
's Middags pakten we onze tas weer in om naar Bontoc te gaan, van waaruit we de nachtbus naar Manilla namen. Twee lekke banden en een kapotte versnellingskast later waren we alsnog op tijd voor de vlucht naar Tagbilaran van 6.50 am. Op de luchthaven kwamen we de fransen weer tegen. ze nodigen ons uit in hun huis in Kuala lumpur wanneer we daar 7 aug aankomen. zij is kok voor de ambassadeur van frankrijk. ze zal voor ons koken. als iemand tips heeft voor wat je meebrengt voor een franse topchefkok (een goede franse wijn oid), dan horen we dat graag.

24th July 2007

Wow ziet er echt gaaf uit!!!
Hey lieve reizigers, de tijd is echt omgevlogen he, over ruim twee weken komen jullie alweer terug, daar willen jullie natuurlijk nu nog niet aan denken!sorry!! Maar wat gaaf zeg!! ziet er echt gaaf uit, zeker een supergave caving tocht! Weer een extra ding op mijn lijstje Liefs Marijtje

Tot: 0.063s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0378s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb