Philppnes - Banaue to Batad hike

Asia » Philippines » Banaue
June 14th 2007
Published: June 14th 2007

Banaue to Batad

English/ tips for travelers: really worthwile to do a two day hike in this region. the rice terraces are beautifully located! nice view from the hotels on the fields. You can do it by yourself but we met people that got lost during the part of walking through the terraces. If you take the night bus from manilla, take your sleeping bag, it's really cold!

Banaue en omgeving:
Ten noorden van Manilla, in de provincie Luzon, is een prachtig ruraal gebied met eeuwenoude rijstterrassen. Deze worden al 2000 jaar lang gebruikt om rijst te verbouwen. Het irrigatiesysteem is nog altijd hetzelfde: via bamboepijpen.
Sinds een aantal jaar staat het gebied op de werelderfgoedlijst. de families die de velden in bezit hebben, zijn verantwoordelijk voor het onderhoud. ze mogen de velden niet braak leggen. Daar staat tegenover dat zij financiering van Unesco kunnen krijgen als er een jaar weinig regen is gevallen en ze water elders moeten halen..
de families gebruiken de rijstopbrengst alleen voor de eigen voedselvoorziening. Daarnaast houden ze vee en verbouwen ze kool, avocado, sweet potatoe etc. In het regenseizoen zijn de rijstvelden ongeschikt voor telen en moeten een paar familieleden andere banen zoeken.

De hike van Banaue naar Batad
Om zeven uur 's ochtends komen we aan in Banaue met de nachtbus. Deze was steenkoud, maar gelukkig hadden we dat al gehoord en hadden we onze slaapzakken en truien aan.
Er was ons ook aangeraden een gids te nemen omdat de smalle paadjes langs de terrassen soms moeilijk te vinden zijn. we ontmoeten Charles, dat lijkt ons wel een gezellige vent dus die nemen we.
Onze grote rugzak laten we achter in Banaue en met een fles water, tandenborstel, camera en een schoon t-shirt vertrekken we richting Batad. Direct buiten Banaue lopen we al over prachtige bergen met uitzicht over de immense terrassen. We bezoeken eerst het dorpje Cambula, vanwaar je ook weer prachtig uitzicht hebt van onderaf en van bovenaf op de terrassen. Als we 's middags Batad bereiken, lopen we zelfs over de terrassen, op de smalle paadjes erlangs.
In het dorpje aangekomen, kleden we ons om en dalen een uur verder af naar de waterval. Daar koelen we af door een duik in het water.
's avonds praten we met de andere gasten, twee fransen, en spelen we gitaar (onze gids) en een potje schaak.

De volgende ochtend vertrekken we na een lekker pannenkoek ontbijt. we gaan via een andere weg terug naar Banaue. we bezoeken het dorpje Banaang. Om elf uur worden we opgepikt door een tricycle en rijden we terug naar Banaue. Van daar pakken we de bus naar Sagada. Onderweg begint het te stortregenen... gelukkig willen we in Sagada alleen maar grotten bezoeken.

Tot: 0.422s; Tpl: 0.01s; cc: 34; qc: 149; dbt: 0.2736s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb