Phantastic Philippines, grading up

March 2nd 2013
Published: March 10th 2013

Strawberry Residences PoolStrawberry Residences PoolStrawberry Residences Pool

En nähnyt mansikkapaikan altaassa koskaan ketään muuta uimassa. Hyvä sinänsä, ei siihen olisi muita mahtunutkaan.
Aamulla oli aikataulussa pitämistä. Aikeena oli siis käydä aamulenkillä, pakata ja siirtyä Mikon vapaaksi jättämään luukkuun Santa Barbaraan ennen puolta päivää. Revin kuin revinkin itseni pystyyn joskus kymmenen paikkeilla, keräsin ciabattaa ja salamia mutustellessani kamat kasaan käyden samalla läpi syviä pohdintoja aiheesta "pitikö taas". Aamulenkki oli lähinnä herätysluonteinen kilometrin kipaisu kertaalleen korttelin ympäri, ja sen jälkeen - nyt kun ne uikkarit vihdoinkin oli hankittu - käytin hyväkseni viimeisen mahdollisen hetken testata mansikkapaikan uima-allasta. Suhteellisen viileä vesi olikin tarpeen ja piristi olemusta sen verran, että sain suoritettua asuntolasta toiseen siirtymisen ilman mitään ihmeempää raportoitavaa (mikä on tietysti lukijan kannalta hieman tylsää).

Montebello-hotellia vastapäätä sijaitseva Santa Barbara olikin sitten tasoltaan selvästi pari pykälää ylempänä. Vesikanisteri oli asiallisesti telineessä, keittiöstä löytyi asianmukainen setti ruokailuvälineitä sekä vedenkeitin, kylppärissä pyyhkeitä, ei ylimääräisiä kotieläimiä jne. Toisessa kerroksessa sijaitsevan huoneiston makuuhuoneen iso ikkuna avautui terassin kautta Montebellon hoidetulle etupihalle. Jääkaappiin piti tosin jälleen tilata kylmyys erikseen, ja - hämmästyttävää kyllä - täälläkään ei ollut vessapaperia, eikä sitä saanut edes pyytämällä.

Olin ollut henkisesti - joskaan en ehkä täysin fyysisesti - varautunut jonkinlaiseen rantatouhuun viikonlopun aikana, mutta lauantaipäivään mennessä mistään ei ollut putkahtanut konkreettista toimintasuunnitelmaa. Niinpä purkaessani tavaroitani väsymys oli alkanut taas painaa siinä määrin, että katsoin
Bedroom WindowBedroom WindowBedroom Window

Santa Barbarasta sai katsella Montebello-hotellin pihalle.
parhaaksi tutustua ensin lähemmin uuteen sänkyyni ja jättää monimutkaisempaa ajattelua vaativat toiminnot tuonnemmaksi.

Päikkärit venyivätkin pitkälle iltaan, ja muut olivat hoitaneet sillä välin monimutkaisemman ajattelun, kun paikallinen kollega oli juoninut illallispaikaksi jonkin uuden ravintolan ylempää kukkuloilta. Taksikuskit ottavat täällä tyypillisesti aika reipasta ekstraa ylärinteeseen kiipeämisestä - periaatteessa selitys on keikan vaatima lisäbensa, mutta käytännössä kyseessä on enempi ihan vain se, että asiakkailla, joilla on varaa mennä ylemmäs syömään, on myös varaa maksaa sinne pääsemisestä. Ensimmäinen taksimme löi hintapyyntöön lisäksi vielä valkoisen miehen preemiota sen verran reippaasti, että paikallinen kollega ei sitä niellyt (enkä olisi kyllä niellyt itsekään jos olisin osallistunut keskusteluun - siinä oli ainakin triplataksa, luultavasti enemmänkin), joten yhtäkkiä olimmekin jossain keskellä kaupunkia kadun varressa etsimässä uutta taksia. Hässäkkää sekoitti entisestään se, että olimme tipahtaneet mopotaksien väijypaikalle ja hetken aikaa ilmeisesti keskusteltiin vakavissaan siitä mahdollisuudesta, että loppumatka olisi vedetty mopon tarakalla. Sen tajuttuani esitin vienosti oman näkemykseni ("no ei helvetti todellakaan vedetä" - just my 2 cents), koska olisin todennäköisesti pudonnut senhetkisessä vireystilassani tarakalta parissa minuutissa, eikä täkäläisen mopokyydin kaltainen survival-urheilu olisi kyllä kiinnostanut missään muussakaan tilassa.

Niinpä otimme vain toisen taksin, jonka hinta onneksi pysyi edes jonkinlaisen tolkun rajoissa, ja lähdimme kiipeämään kohti korkeuksia. Matkalla kuitenkin
Santa Barbara TerraceSanta Barbara TerraceSanta Barbara Terrace

Terassilla oli leveyttä vähän liikaakin, sillä sen kautta olisi päässyt suoraan naapurihuoneistoon.
kävi ilmi, että valittu ravintola oli jo siltä illalta täynnä, joten suunnitelma muuttui lennossa, ja kurvasimmekin toiseen, hieman lähempänä olevaan Mr. A-rinneravintolaan. En tiedä, olisiko maisema ollut komea päivällä, mutta ainakin yöllä alla laajeneva valomeri jäi vähän etäiseksi ja hajanaiseksi (näkymä ei tosin auennutkaan suoraan lähempänä tuikkivaan keskustaan, joka jäi pääosin kukkulan taakse). Illallisen jälkeinen paluumatka sujui onneksi ilman sen enempiä säätöjä, joten pääsin jatkamaan ensimmäisestä viikosta palautumista jotakuinkin tolkulliseen aikaan.

Water Done RightWater Done Right
Water Done Right

Vasemmasta napista kuumaa vettä, oikeasta napista kylmää vettä.
Red Moon Over CebuRed Moon Over Cebu
Red Moon Over Cebu

Verenpunainen kuu hiukan yllätti ilmestyessään illalla pilviverhon takaa.

Tot: 0.06s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 47; dbt: 0.0379s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb