In dienst van Hare Majesteit

Nepal's flag
Asia » Nepal » Patan
April 9th 2009
Published: April 9th 2009

Gisteren en vandaag rustig aan gedaan. Beetje lezen, beetje luieren, beetje zwemmen… In onze reisgidsen hebben we wat dingetjes uitgezocht voor wat tripjes de komende dagen. Opeens realiseren we ons dat de tijd toch nog best wel snel gaat. Voor we het weten is het 1 mei en beginnen we onze Annapurna-trekking en gaan we al weer naar huis!

We hebben ook wat tijd aan het bloggen besteed. De verbinding zoals we die de eerste dag hadden in ons appartement krijgen we niet meer gerealiseerd. Lopend met de laptop ben ik erachter gekomen dat ik achterop het basketbalveldje de beste ontvangst heb. Dus daar lopen we nu maar heen als we iets met internet willen. Gisteren was de verbinding niet sterk genoeg om foto’s te downloaden. Wellicht dat dat vandaag beter lukt.

Gisteravond zijn we naar de Japanse hotsprings geweest. Dat was voor ons weer een nieuwe variant van sauna/stoombad. (Sorry, geen foto’s hiervan!) In een tuin is een soort vijvertje ingegraven waarin heel warm water wordt gepompt. Op de beschrijving stond dat de temperatuur van dat water tot 90 graden kan oplopen, maar dat hebben we gelukkig niet hoeven ondervinden. Toch was het vrij heet, ik schat iets van 50 à 60 graden. In ieder geval heter dan het water wat we normaal gesproken in bad laten lopen. Je gaat heel voorzichtig het water in en na enkele ogenblikken begin je enorm te zweten. Na een paar minuten ga je dan weer op de kant zitten met alleen je voeten in het water. Dat ritueel herhaal je enkele keren en daarna zijn er tuinligstoelen waarop je lekker kunt afkoelen. Tussentijds wordt Japanse thee geschonken. We moesten een (veel te grote) Japanse pofbroek aan. Geen gezicht en ook totaal zonder nut, maar alles wat bloot is, is hier nu eenmaal ontzettend eng. De dames kregen één of ander douchegordijn omgebonden. Na de ceremonie afdouchen en weer omkleden om vervolgens in de tuin een traditionele Japanse maaltijd te nuttigen. Voor nog geen acht euro per persoon hadden wij weer een leuke avond!

Na afloop van de Japanse tuin zijn we (Jaco, Sjoerd, Marloes, hun twee Amerikaanse vriendinnen Erin en Sita en wij tweetjes) nog naar een jazzcafé gegaan waar enkele leerlingen van het KJC optraden. Om elf uur werd de tent gesloten en probeerde een zenuwachtige eigenaar ons zo snel mogelijk naar buiten te krijgen. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat hij een avond in de cel moet doorbrengen wanneer de agenten met bamboestokken langskomen en hij zich niet aan de sluitingstijd heeft gehouden. (Dat is de methode die men in Kathmandu toepast om iets van een levendige binnenstad te creëren en om expats geld uit te laten geven.) De Hongaarse vertegenwoordiger van één of ander EU-agentschap, die ook in het café aanwezig was, stelde de eigenaar nog voor om een motivation fee (lees: smeergeld) aan de agenten te betalen om de kroeg toch langer open te kunnen houden (nieuw EU-beleid?), maar dat werd beleefd afgewimpeld. Een gedeelte van de bezoekers ging nog door naar een andere kroeg die nog langer open was, maar wij hebben met Marloes een taxi genomen naar ons appartement.

Vanmorgen een bezoekje gebracht aan Kari Cuelenaere, consulair medewerkster bij het Nederlandse consulaat in Kathmandu. Aan het begin werd een beetje terughoudend op ons gereageerd, maar nadat er wat namen waren gevallen en wij uitlegden wat we kwamen doen ontstond er uiteindelijk toch een prettig gesprek. We hebben bijna twee uur binnengezeten (uiteindelijk bleek Marloes al die tijd in de wachtruimte te hebben gezeten zonder dat wij dat wisten - sorry, Marloes!) en de uitkomst van het gesprek was dat wij voor het consulaat op Koninginnedag in de tuin van het Summit Hotel een vrijmarkt gaan organiseren voor Nederlanders in Kathmandu, expats, Nepalese hoogwaardigheidsbekleders en Nepalezen die in de buurt van de ambassade wonen. Niels-Ingvar gaat een poster ontwerpen en we moeten de boer op om mensen zo gek te krijgen op onze vrijmarkt te gaan staan met eten, muziek, leuke activiteiten en spelletjes. Dames en heren bloglezers: we staan open voor suggesties!

Vanmiddag blijven we thuis, morgen een leuke tocht naar ergens buiten Kathmandu.

Tot blogs!

Tot: 0.109s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 47; dbt: 0.046s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb