Dyt dyt, baat baat

Nepal's flag
Asia » Nepal » Kathmandu » Thamel
September 26th 2011
Published: September 26th 2011

Kathmandu er en by med tempo og støj, men tiggerne er der langt imellem, og der er vagter på hvert et hjørne, ihvertfald i den turistede del; Thamel. Pt. Sidder vi på en tagcafe, højt oppe, hvor vi har søgt ly fra regnen der oversvømmer gaderne. Der drikkes nepalesisk the og spilles kort.
Allerede nu har vi set de mest eksponerede attraktioner i guidebøgerne, og taget en rafting tur hvor de nepalesiske guides syntes det var sjovt at vende båden upsidedown og hive uopmærksomme turister i floden. Gab var dog ikke med her, da han lige skulle prøve verdens tredjehøjeste bungyjump blandt stejle, skovrige bjerge og brusene floder.
Monkey Tempel som taxichauførerne kalder det

(Swayambhunath Stupa)

så vi i forgårs morgen. Templet har en trappe med tusind trin, der fører op til stupa'en, og det skulle bringe held hvis man løber hele vejen, 'desværre' var de våde og glatte så vi besluttede at det var for farligt at forsøge. Alligevel holdt vi flere pauser undervejs, selvfølgelig for at nyde udsigten!
Trappetrin i den størrelsesorden giver noget af en appetit, og idag bestilte vi kokkekursus til søndag hvor vi skal lære at lave de nepalesiske

Mo Mo's

, der er grøntsager indpakket i en dej, som bliver kogt, dampet eller stegt og så dyppet i en stærk sovs.
Vi har ogsaa vaeret i den spektarkulaere by

Patan

, som er en af de tre store byer i Kathmandu-dalen. Her fik vi set den famoese durbar sq., var paa det lokale museum for religioes kunst (efter sigende et af de bedste i Asien) og slutteligt i zoologisk have med vand til knaeene.
Efter al denne turistede udforskning af Kathmandu, plejer vi vores samvittighed ved at tage ud til en skole og dele mapper og kuglepenne ud, og forhaabentligt frembringhe et smil hos den fattige del af befolkningen.
Vi er dog ogsaa i Kathmandu for at vaere turister, foer vi skal til Pokhara og arbejde paa boernehjemmet, saa vi slutter dagen med at se en hinduistisk kremering ved en af de store floder, hvilket vi er blevet opfordret til af vores lokale guest house.
Herefter staar turen paa udforskning i

Bhaktapur

, den mere traditionelle del af Kathmandu-dalen, foer vi forhaabentligt skal overnatte blandt munke i bjergene omkring dalen.

Vi haaber snart at kunne dele flere af vores oplevelser med jer!

Knus fra de fire rejsende

Rooftop CafeRooftop Cafe

Bird of Paradise
BedeklokkerBedeklokker
Bedeklokker

Monkey Temple

Tot: 0.304s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.1052s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb