Tirsdag d. 11 marts

Asia » Nepal » Kathmandu » Thamel
March 11th 2008
Published: March 11th 2008

SwayambhunathSwayambhunathSwayambhunath

Her staar vi paa trappen op til templet. Vi snoed dog lidt og tog en anden vej, da der var frygtelig mange trin op!
Namaste allesammen
Saa er det allerede tirsdag. I forgaars var vi paa sightseeing, hvor vi blandt andet saa Swayambhunath - et buddhistsisk tempelkompleks, der ligger paa en bakketop 77 m over Kathmandu-dalen. Templet er et af de mest kendte symboler foa Nepal. Buddgisterne og hinduerne mener, at deres boenner virker bedst her. de bruger nogle boenneruller, som vi har fundet ud af i virkeligheden hedder bedemoeller. Templet kaldes ogsaa abe-templet fordi, der er rigtig mange aber omkring templet. Aber er hellige dyr for hinduer, saa de faar lov til lidt af hvert. Vi saa en abe, der hoppede op i haaret paa en engelsk dame - angsten stod malet i hendes ansigt. En noget mindre abe stjal en madpakke fra en mand, der desperat proevede at faa den tilbage, men uden held! Naar de foerst faar fat i noget, faar man det ikke tilbage igen. Vi kom heldigvis derfra med alle vores ejendele:-) Stedet var meget overvaeldende med masser af farver, lyde, dufte, hjemloese hunde og munke. overalt hang bedeflag i de 5 forskellige farver, der repsaesentere de 4 elementer og himlen.
Derefter gik turen videre ad New Road til Durbar Square i Thamel. Paa vejen saa vi det foerste (og formentlig eneste) lyskryds i Nepal. Durbar Square er den gamle kongepalads plads bestaaende af en masse templer fra 1700 og frem. Her saa vi blandt andet hippietemplet, hvor hippierne hang ud i 70'erne. Derudover saa vi templet, hvor den levende gudinde Kumari Deva lever. Kumari Deva er 9 aar gammel og betragtes af hinduerne som en gud i menneskelig skikkelse. Hun sidder i et vindue i templet (Kumari Bahala vindue) fra 8-12 samt fra 16 til aften. I de mellemliggende timer faar hun undervisning. Hvis Kumari er i daarligt humoer siges det, at noget daarligt vil ske i landet. Hun lever en klostertilvaerelse og hendes foedder maa aldrig roere jorden. hun maa heller ikke bloede - i saa fald bliver hun pensioneret og faktisk udstoedt. Vi saa hende desvarre ikke, men vi kommer igen en anden dag!
Paa hjemvejen saa vi en ceremoni for smaa piger. Ceremonien kaldes Bel Bebaha og pigen faar en aeble, der repraesentere hendes kommende mand. I tilfaelde af at hendes komende mand doer, har hun en mand i aeblet og er altid gift!!! Det hele var meget festligt og farverigt.
De sidste 2 dage har vi faaet lidt undervisning i Nepals kultur, historie og sprog. Vi er bare blever saa kloge!!!
Vi er afsted 14 mennesker: 12 piger og 2 drenge, saa det er ikke overraskende rimelig toesedommineret. Drengene foelger dog meget godt med alligevel:-) Det er nogle rigig soede mennesker vi rejser med og selvom det er svaert at holde sig 14 sammen hele tiden formaar vi at spise sammen hver eneste aften. De fleste efttermiddage bruger vi i solen paa vores tagterasse, hvor vi nyder det dejlige vejt og udsigten over Kathmandu.
Vi har efterhaanden vaennet os til bylivet hernede og kan naesten ogsaa finde rundt i de mange smaa gader.
Vi haaber i har det godt hjemme i Danmark:-) Det gaar rigtig daarligt med at oploade billeder, saa i faar lige en anden travelblog hvor i kan se lidt. www.travellog.dk/sofpal
De kaerligste hilsner og rejsekram
Anna og Tine

Tot: 0.076s; Tpl: 0.009s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0294s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb