Getrompetter en gespetter

Asia » Nepal » Kathmandu » Thamal
April 19th 2008
Published: April 21st 2008

Namaste,

Ons vertrek uit China gebeurde in gepaste stijl: vol frustraties en opgekropte woede. De vlucht van 1u49min rechtstreeks naar Kathmandu bleek na een uur vertraging en twee uur vliegen opeens in het verboden Lhasa te landen (maar toeristen mochten daar niet van op de hoogte gesteld worden, oh censuur!). Daar werd onze bagage nog TWEE keer geinspecteerd waardoor de aansluitende vlucht nog eens een uur vertraging opliep. Anderhalf uur later landden we dan toch eindelijk in Kathmandu.

De frustraties van China indachtig lijkt Nepal wel alsof we in de hemel terechtgekomen zijn: heerlijk gezellige drukte, levendige buurten, overvriendelijke en behulpzame mensen, lekker eten en iedereen spreekt Engels. Wat een paradijs! Onze eerste dag zijn we meteen ijverig op zoek gegaan naar een gepaste slaapplaats voor mijn ouders, zus (Inge) en Koen (haar vriend) die 's anderendaags zouden aankomen. Overbodig te zeggen dat we hier al lang naar uitkeken en de volgende dag zijn we dan ook in zeven haasten naar de luchthaven gegaan om hen af te halen. Na het uitwisselen van knuffels, cadeautjes, Belgische chocolade, verhalen, Duveltjes (MET Duvelglas, dank u Koen!) en ander lekkers waren we klaar om de stad te verkennen. Het toeristische Thamel is een drukte van jewelste vol winkeltjes met alle soorten prullaria, hele arsenalen aan namaak-trekkerskledij, stapels klankschalen en ettelijke tijgerbalsemverkopers.

Dag twee van de Grote Hereniging zijn we met de hele familie een Nepalese kookcursus gaan volgen in het plaatselijke ViaVia Cafe. Het plafond in de keuken was te laag voor Koen, die schildpadgewijs zijn hoofd wat moest intrekken, maar de sfeer zat erin en ik denk dat het keukenpersoneel verbaasd was dat onze vijfgangenmenu integraal in onze magen verdween. Als afzakkertje besloten we een stadswandeling te maken door het oude gedeelte van Kathmandu. Enkele uren lang dwaalden we door achterbuurten en kleine steegjes bezaaid met tempeltjes en offergaven; achter elke hoek school een kleurrijk tafereel. Het eind- en hoogtepunt van de wandeling was de Durbar Square, waar ooit koningen gekroond werden en regeerden. De zeventiende en achttiende eeuwse tempels en gebouwen die het plein bevolken zijn prachtige voorbeelden van traditionele architectuur en de culturele rijkdom van het land.

De volgende dag was het tijd om wat avontuur op te zoeken. Met onze minibus gingen we richting Sauraha om het Chitwan Nationaal Park te verkennen. Na een moeizame nacht in de nochtans erg mooie en rustig gelegen kamers van
De bende van zesDe bende van zesDe bende van zes

vgnk: Koen, Yves, Raymond, Chris, Anne en Inge
ons parkhotel verschenen we allemaal nogal bleekjes aan de ontbijttafel (geen idee of het lag aan het slechte ontbijt, het water, het uurverschil of wat dan ook, iedereen mankeerde wel iets...). Vandaag stond een jeepsafari op het programma: eerst de rivier over gehurkt in een kano, dan de OPEN laadbak van de jeep in om lichtjes ongemakkelijk door een park te rijden vol neushoorns, tijgers, beren, krokodillen, everzwijnen en enkele minder agressieve diersoorten als herten, apen en vogels. Hoe hard we ook ons ogen tot spleetjes knepen, geen enkele Royal Bengal Tiger kwam in ons vizier en ook de lippenbeer hield zich liever verborgen. Gelukkig hebben neushoorns het wat moeilijker om zich te verstoppen, zagen we enkele wilde everzwijnen en zelfs een krokodil. Van de vier soorten herten sprongen er drie voor onze cameralenzen en de aapjes concurreerden om onze aandacht. Ondertussen voelden de meesten onder ons zich wat beter, maar Koen zag er alsmaar slechter uit: lijkbleek, zwetend en puffend van de koorts en benieuwd langs welke lichaamsopening zijn miserie er eerst uit zou komen... (Chitwan, shit man!)

De volgende dag stond er nog meer getrompetter en gespetter op het programma: na een goede nachtrust, wat medicatie en
The CrowThe CrowThe Crow

Een kraai werpt zijn schaduw op een stupa in Kathmandu
veel water was Koen onze trouwe supporter (en fotograaf) toen we ons met de olifanten gingen wassen. Letterlijk. Op de rug van zo'n mastodont (in giga-split!!!) natgespetterd worden was zo een aparte ervaring dat we 's anderendaags onze douche weer met de dikhuiden namen. De olifant van Inge en Koen was een behoorlijk pittig beest: slurfgespetter werd aangevuld met lekker rollen in het water, slurfklauteren en daarna gooide de olifant hen onverbiddelik in het water. Wij waren wat teleurgesteld in ons mak beest, dus zijn we nog eens met Koen op de onstuimige olifant geklommen: we kregen er maar niet genoeg van. Na de jeepsafari dachten we dat we alles wel gezien zouden hebben, maar de olifantensafari bracht ons veel dichter bij de beesten (EN de bomen!). Neushoorns, herten en everzwijnen deden rustig verder hun ding terwijl wij nieuwsgierig vanaf onze olifant naar beneden loerden. Onze fototoestellen klikten als nooit tevoren...

Pokhara is de tweede toeristische stad van Nepal en tevens onze volgende bestemming. De rust van een gezellig hotelletje aan het Fewa Meer bracht ons helemaal in vakantiestemming; de gezellige winkeltjes, het zonnetje en het lekkere eten deden de rest. Pokhara slaagde er ook in telkens weer te
SOS PietSOS PietSOS Piet

Kokerellen met Chris en Raymond in het Via Via Cafe in Kathmandu
verrassen. Onze mountainbikeplannen vielen in het water door een plotse windhoos: stof, afval, losgerukte reclamepanelen en vuilnisbakken dwarrelden over de straten en iedereen moest gaan schuilen voor rondvliegend materiaal maar enkele uren later brak de zon weer door en konden we naar hartelust bootje varen op het meer met de theatrale bergen op de achtergrond.

De volgende dag beloofde meer avontuur. Vroeg uit de veren, een ontbijtje op het terras met meer-zicht en vervolgens onze gerateerde mountainbiketocht van gisteren hervat. Bij elke bocht kregen we meer te zien van de indrukwekkende besneeuwde bergtoppen die Pokhara omringen en na enkele kilometers bereikten we Devi's Falls, ongetwijfeld indrukwekkende watervallen tijdens de moesson maar nu lagen ze er maar teleurstellend uitgedroogd bij. Een omwegje bracht ons naar Tashi Ling, een Tibetaans vluchtelingenkamp (zelfs hier ontsnappen we niet aan de de Chinezen) waar de affiches over de recente slachtpartij in Tibet ons met de neus op de feiten drukten. We moesten snel afscheid nemen van het vriendelijke Tibetaanse dorp want we hadden een afspraak om 13 uur. Met ons zessen gingen we het luchtruim onveilig maken en over het Fewa meer en Pokhara paragliden. Ik had eerlijk gezegd nooit gedacht dat mijn ouders
Het WildHet WildHet Wild

Indische neushoorn in het Chitwan National Park
de sprong zouden wagen, laat staan dat ze het niet eens zo spannend zouden vinden. Enfin, de jeugd zag bijna groen van misselijkheid, terwijl onze "oudjes" (excusez le mot) blijkbaar een stalen maag hebben. Mama haar landing was er wel een die de Philips-"annalen" zal ingaan, evenals Inge haar tevergeefse aanmoedigingen ("Lopen mama! Lopen, lopen, lopen!" gevolgd door een moedeloze "Aarghh" na mama's nu al legendarische poeplanding).

Onze laatste dag in Pokhara gingen we weer de hoogte in, naar de World Peace Pagoda op een heuvel aan de overkant van het meer. De mooie wandeling naar de top werd beloond met een overweldigend uitzicht over het Fewa Meer en de omliggende bergen, een zicht dat zich perfect leende voor meerdere fotoshoots op de weg naar beneden. Daar namen we een roeibootje terug naar de overkant van het meer, terwijl iedereen ijverig deed alsof hij niet merkte dat ons bootje wel heel erg dicht op het water lag. We waren net op tijd terug voor de verrassing van de dag: de weersomstandigheden rond 15u. Elke dag rond 15 uur verandert Pokhara van een zonovergoten stad in een onvoorspelbaar oord. Bij aankomst werden we getrakteerd op een fameuze onweersbui, onze eerste
De JagersDe JagersDe Jagers

Spotter Yves geeft aanwijzingen: "Maar zien jullie dat dan niet? 3000kg grijs in die poel van groen! Recht voor u!!"
dag moesten we het mountainbiken staken door een wervelwind die uit het niets leek te komen, na het paragliden hing er ons opeens een hagelbui boven het hoofd en ook nu kwamen plots knikker-dikke hagelbollen uit de hemel vallen.

Afscheid nemen van de rust en gezelligheid van Pokhara was wat moeilijk, maar gelukkig overtrof Bhaktapur al onze verwachtingen. Op hotelzoektocht in Kathmandu waren Yves en ik een Fransman tegengekomen die ons een hotel kon aanraden in Bhaktapur. Met blind vertrouwen en op goed geluk hebben we daar enkele kamers gereserveerd en intens genoten van de prachtige locatie. Bhaktapur is een middeleeuws stadje vol traditionele gebouwen waar gemotoriseerd verkeer uit den boze is. Net zoals Kathmandu en Patan (zie verder) regeerden koningen ooit vanaf de Durbar Square en ons hotel keek uit op de hoogste tempel van Nepal, de 30 meter hoge Nyatapola. We waren net op tijd om nog wat festiviteiten voor het Nepalees nieuwjaar mee te pikken: praalwagens werden door de stad geduwd en overal hoorde je muziek en gezangen.

Onze laatste stop in de Kathmandu Valley was Patan dat op slechts vijf kilometer van Kathmandu ligt. Hier wordt de heilige drievuldigheid aan Durbar Squares voltooid, en
Gepantserd transportGepantserd transportGepantserd transport

In de open laadbak kan je last hebben van muggen of een occasionele tijger of neushoorn
dat konden we natuurlijk niet missen. Hoe mooi het plein ook was, zo toeristisch was het ook en we leden allemaal wat aan tempelmoeheid dus hebben we het op een terrasje gezellig gemaakt en zalig lekker gegeten.

Het afscheid zaterdag was natuurlijk wat moeilijker. De twee afgelopen weken zijn voorbij gevlogen en we hebben ons geweldig goed geamuseerd. Het was een vakantie binnen onze vakantie, een oude bekende in een overvloed aan vluchtige contacten, een rustpunt na een periode van onvermoeibaar rondtrekken, ongekende luxe na al die maanden budgetreizen, herkenning na al die nieuwe indrukken en nieuwe plaatsen, een culinair genot na al die foodstall en streetfood... We willen mama en papa, Inge en Koen dan ook heel erg bedanken om ons tot hier te volgen. Het was voor ons een fantastische veertiendaagse en we missen jullie nu al bij de Fire and Ice (fantastische pizzeria die regelmatig bezocht werd door de Nepalese kroonprins Dipendra en zijn liefje voordat hij op 1 juni 2001 de hele koninklijke familie en tenslotte ook zichzelf overhoop schoot)!!!

De Grote AfwezigeDe Grote Afwezige
De Grote Afwezige

Royal Bengal Tiger. Volgens spotter en dierenarts Yves verse afdruk van nog geen 5 minuten oud; volgens jonge en onervaren gids versteend exemplaar mogelijks nog afkomstig van een sabeltandtijger. Aan U het oordeel...
Safari-dutjeSafari-dutje
Safari-dutje

Even wegzakken na de lunchpauze in het Chitwan National Park
Met gekruiste blikkenMet gekruiste blikken
Met gekruiste blikken

Op zoek naar een veeg oranje met zwarte strepen
Hoe bestijg ik een olifant?Hoe bestijg ik een olifant?
Hoe bestijg ik een olifant?

Derde verdieping, eerste rechts
Chitwan National ParkChitwan National Park
Chitwan National Park

Indische neushoorn
In olifantenpasIn olifantenpas
In olifantenpas

Op de rug van een olifant trokken we het nationale park binnen
LovebirdsLovebirds
Lovebirds

Romantisch modderbad met z'n tweetjes
Slurfje badenSlurfje baden
Slurfje baden

De olifanten worden elke middag gewassen in de Rapti rivier in Sauraha, net buiten Chitwan National Park
TsunamiTsunami

Met een olifant in bad
De Himalaya in widescreen De Himalaya in widescreen
De Himalaya in widescreen

Vanaf het Phewa-meer zie je het Annapurna massief, met toppen van 6997m (Machhapuchhare) tot 8167m (Dhaulagiri)
Raymond is er niet helemaal gerust inRaymond is er niet helemaal gerust in
Raymond is er niet helemaal gerust in

"En precies HOE geraken we nu ook weer beneden?"

21st April 2008

Gespotter
Correctie Yves: Ik denk toch dat iedereen kan beamen dat IK, Inge Philips, de beste spotter van ons allen was! Vele dieren zijn door mijn opmerkzaam oog gespot en op foto vastgelegd. Mijn ogen waren zelfs zo alert dat alleen ik de prachtige Asian Paradise Flycatcher (witte vogel met prachtige lange staart) gezien heb. Dus, Yves, af en toe een beetje bescheidenheid is op zijn plaats.. Voor de rest klopt alles wat er in het verslag stond! Zus, zoals altijd is het verslag weer tof en vlot geschreven! Het was een prachtige en fantastische reis die mij nog lang gaat bij blijven! Nogmaals merci om ons mee te laten genieten van jullie avontuur! Het was echt plezant om jullie terug te zien! Kus, kleintje
22nd April 2008

Bijna juist
Alweer een leuke blog en dan nog wel met 'uw gasten' mee in de hoofdrol. Een klein foutje : ook al was m'n landing niet helemaal perfect, ik ben wel 'proper' neergekomen op dat drassig parcours en 't was plezant. Nogmaals een dikke merci aan jullie voor deze bijzondere vakantie. Doe het verder goed onder uw tweetjes.
22nd April 2008

Blij weerzien
Nu vergat ik toch nog eens te benadrukken hoe plezant het weerzien met jullie was, de hartelijke ontvangst en de toffe vakantie samen. En Yves, hou wel uw avontuurlijke uitstraling, hé, ook al laat ge U soigneren! Knuffel, mama
25th April 2008

Nepal, my loved country
Hallo Anne en Yves, ik noteer uit jullie reisverhaal dat ook jullie "gepakt" zijn door de Nepalese charme. Ik neem aan dat jullie nu ook begrijpen dat Nepal, eens bezocht, je voor de rest van je leven, in zijn greep heeft. Je hebt de Annapurna en de Daulaghiri van ver gezien, ik heb het voorrecht gehad in Annapurna Base Camp te zijn geweest en de Annapurna Round Trip gemaakt te hebben. Aan de voet van de "Fishtail" te staan geeft je een gevoel van de rest van de wereld aan te kunnen... Geniet van je verblijf in God's own land"... Ik stuur je wel enkele van mijn foto's van ABC...
26th April 2008

Ziet er inderdaad prachtig uit, Nepal. En zo in bad met een olifant doe je ook niet elke dag. Ook die familie Philips ziet er nog wel best tof uit :) Maar euh, voor een dierenarts... De kraai op je foto lijkt toch verbazend hard op een duif.
28th April 2008

En getetter
Sorry Yves, maar de stoere mannen die er niet gerust in waren om de sprong te wagen staan niet op de foto en ook niet onze "jongeren" (excusez le mot) die misselijk beneden kwamen. Maar bovenal werd het voor ons een onvergetelijke reis waarbij we heerlijk genoten hebben van het gezelschap met de hele bende en het perfecte uitzoeken van de hotels (met voor ons de mooiste kamers), het vervoer en de heerlijke restaurantjes door jullie beiden. Kortom een organisatie 5 sterren waardig en zeker voor herhaling vatbaar op een van jullie volgende avonturen.
17th March 2011

shark
17th March 2011

hi
hii whatt are u guyss onn are u onn a fishh or a rockk and is that a tsunami
28th March 2011
Bij de barbier

nice photo..............

Tot: 0.204s; Tpl: 0.015s; cc: 21; qc: 115; dbt: 0.1549s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb