De hartslag van de Himalaya

Published: May 15th 2008

VuurwaterVuurwaterVuurwater

Gosainkund
Het doel:
Een trekking door de Himalaya langs Langtang, Gosainkund en Helambu, op eigen kracht (zonder porter of gids)

Het tijdsbestek:
Twintig dagen, inclusief rustdagen

De routine:
Opstaan om 5.45u, ontbijten om 6.00u, dan wat stretchen, inpakken en wegwezen om 6.30u. Vervolgens uren en uren wandelen, berg op en berg af tot we onze eindbestemming van de dag bereiken tussen 14.00u en 15.30u. Opnieuw stretchen, douchen, opwarmen aan het vuur, avondeten ruim een uur op voorhand bestellen. Tegen 17.30u eten en rond 19.00u ons bed opzoeken en die knusse slaapzak induiken. Zodra de zon plaats maakt voor de maan en sterren liggen wij in onze beddebak.

De realiteit:
Een prachtig verscheiden trektocht langs de ontstuimige rivier in Langtang, over de 4610m hoge Laurebina La-bergpas in het onherbergzame en besneeuwde Gosainkund om ten slotte de heuvels ("maar" 2500m hoog) van Helambu te bewandelen. Onderweg deelden we het pad met ontelbare vogels, grazende yaks, puffende porters en de toevallige passant. Als onze ogen niet strak op de grond gericht waren keken we uit over woeste rivieren, besneeuwde bergtoppen, vruchtbare valleien en pittoreske bergdorpjes. De paden leidden ons door bossen, over rotsblokken, langs weides, over steile bergkammen, door magnifieke witte, roze en rode rhododendronbossen en door rivieren. Het weer varieerde van zonneschijn tot fikse regenbuien, indrukwekkende dondersalvo's en bliksemschichten, mist, sneeuwbuien en hagel om ons 's anderendaags 's morgens telkens weer op een prachtige open hemel te trakteren.

De ongemakken:
Behalve de ijzige wind en kou, een occasionele bloedzuiger (natuurlijk net op die plaats op je rug waar je met je handen niet bij kan: wat een mens moet lijden voor een fotoshoot!), een onverklaarbare en gek-van-de-jeuk-makende huiduitslag over mijn hele lichaam, en kwellende spierpijnen op de meest onmogelijke plaatsen.

Aparte ervaringen:
U in honderd bochten wringen om toch maar bij een straaltje smeltwater te komen om de waterfles te vullen, er chloordruppeltjes bijdoen, een half uurtje wachten en dan zo blij als een klein kind zijn met dit naar zwembad smakende, vreselijke uitslag veroorzakende maar oh zo zalige vocht. U weer in honderd bochten wringen om de krampen te kalmeren, besluiten dat het toch NU moet gebeuren, de rugzak afgooien en in de struiken verdwijnen met het WC-papier in aanslag. Achteraf een mini-kampvuurtje maken om het vuile goedje zo proper mogelijk achter te laten.

De verrassing:
Acht maanden wandelen, fietsen, duiken, vulkaanbeklimmen en Aziatisch eten hebben ons zo fit als een hoentje gemaakt. In een recordtempo stoven we bergen op en af, alle adviezen van onze reisgids in de wind slaand. We vertrokken 's morgens telkens als eersten, wandelden meer dan het geadviseerde aantal uren per dag en lasten maar 1 rustdag in om te wennen aan de hoogte. Uiteindelijk wandelden we de hele tocht uit in 9 dagen (en speelden we de laatste dag een beetje vals, door de kortere alternatieve route te nemen).

Het vervolg:
Andere spierenstimulerende activiteiten als een driedaagse kayakcursus die we net achter de rug hebben en onze volgende trekking, de tiendaagse Annapurna Sanctuary Trek, waar we morgen bij het krieken van de dag aan beginnen.

DakterrasDakterras
Dakterras

In een zomers weertje deelden we de 10 uur durende rit van Kathmandu naar Syabru Besi op het dak van de bus met zo'n 40 andere terrasgangers
De eerste stapjesDe eerste stapjes
De eerste stapjes

Na een kwartiertje stappen van Syabru Besi zaten we al midden in de groene Langtang vallei
High in the mountainsHigh in the mountains
High in the mountains

Ook voor junkies vormt de Langtang trekking geen probleem: cannabisplantjes groeien als onkruid in de berm
OorballenOorballen
Oorballen

De oorbellen van de Tamang vrouwen (nauw verwant aan de Tibetaanse cultuur) zijn zo zwaar dat ze een extra koord achter hun oren moeten spannen
Flower girlFlower girl
Flower girl

Anne leeft zich helemaal uit temidden van enkele rhododendrons
Als een muilezel Als een muilezel
Als een muilezel

Het wandelpad wordt regelmatig door een Mani Wall doormidden gesneden. Deze muurtjes dragen de ietwat raadselachtige boeddhistische inscriptie "om mani padme hum (hail to the jewel in the lotus)".
Breakfast with a viewBreakfast with a view
Breakfast with a view

Ontbijt op bed...welmende hoogte: Kyanjin Gompa (3870m)
De Himalaya in je voortuin De Himalaya in je voortuin
De Himalaya in je voortuin

Panoramisch zicht op de Himalaya vanuit Kyanjin Gompa
Leven op een bergkamLeven op een bergkam
Leven op een bergkam

Thulo Syabru is een bergdorpje dat de Langtang vallei met de Gosainkund regio verbindt
Rhododendron overloadRhododendron overload
Rhododendron overload

Mountain lodge in Sing Gompa (3300m).
Prayer flags boven GosainkundPrayer flags boven Gosainkund
Prayer flags boven Gosainkund

Tijdens het volle maan festival in augustus trekken duizenden Hindu's (al dan niet blootvoets) naar het heilige Gosainkund meer (4460m)
Kuifje in de HimalayaKuifje in de Himalaya
Kuifje in de Himalaya

nvdr: geen Bobbie op de foto vermits Anne na meerdere verzoeken koppig bleef weigeren een vacht van sneeuw aan te trekken en zich kwispelend op handen en voeten naast Kuifje te zetten
Opening in het gebedsvlaggenbosOpening in het gebedsvlaggenbos
Opening in het gebedsvlaggenbos

Zicht op één van de frozen lakes vanop een 'chorten'
De frozen lakesDe frozen lakes
De frozen lakes

Verzamelnaam voor de verschillende meren in de Gosainkund regio

15th May 2008

Pillekes
*zwaait met vingertje* Vergeet uw Iodiumpillekes niet voor in de bergen hé :p Het ziet er ijzingwekkend uit, voelt het niet een beetje alsof je op het dak van de wereld loopt, een beetje 'buitenaards'? Je hebt gelijk om een stevige mars in te zetten, India wacht op jullie! groetjes, L.
17th May 2008

memories...
De mooie foto's doen me mijmerend terugdenken.... Geniet van het mooiste deel op aarde en denk eraan....de monsoon is in aantocht in India !

Tot: 0.159s; Tpl: 0.012s; cc: 23; qc: 106; dbt: 0.1024s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb