Kuala Lumpur & fashionistas

Published: June 27th 2012

We hadden ook geluk om mee te genieten van een gratis moslima modeshow in de shoppingmall! Een bekende vrouw uit Indonesië had net een 2e shop geopend en kwam haar hoofddoeken en jurken showen. Heel speciaal om te zien! Iets unieks eigenlijk! Vrouwen, wel bijna 2 meter lang op torenhoge sandalen wandelen met een rondgewikkelde jurk (je kan het beter omschrijven als een gordijn – toile) de catwalk op. Hun haar mooi weggestoken in de bijpassende hoofddoek.
Wat er ons nog opviel tijdens het halfuurtje modeshow...was dat naast me en over het ganse shoppingcenter wel honderden mannen stonden te gapen! Allemaal netjes op een rij, met de gsm en het fototoestel ingedrukt.

De vrouwen zijn hier ook net hetzelfde als bij ons, behalve dat er een zeer groot verschil is in kledij tussen deze verschillende culturen.
Zo kan je in Bukit Bintang alles zien:

Chinese meisjes met de nieuwste Gucci tas, hoge hakken, mini rokjes, topjes, tatoos, piercings, speciale kapsels, hun smarthphone wordt gewoonlijk in de hand gedragen en ze willen het liefst zoveel mogelijk 'opvallen'!

Dan heb je de Indische vrouwen, de oudere generatie draagt vaak traditionele sari's. Gekleurde sjaals en een blote buik. Dik of dun, maakt niet uit, ook de jonge meisjes zijn trots op hun dure zijden sari's en lopen hiermee rond. Ze dragen net dezelfde schoenen als de Chinezen, en ook de handtas is hetzelfde. Grote merknamen (daarom niet allemaal 'echt', meestal is dit 'fake'😉.
De dochters echter lopen vaak op flip flops, skinny jeans, topjes, uitdagende t-shirts, en veel bling bling én goud in hun oren, ringen, armbanden etc.

De moslima's...wel hier heb je 2 hele grote verschillen! 1 we hebben hier nog nooit in Maleisië zoveel vrouwen en jonge meisjes in nikab zien rondlopen!! Echt niet te doen! Ze zijn van kop tot teen bedekt, en als je denkt dat onder hun rok/kleed nog iets van vel zou te zien zijn...vergeet het maar! Daaronder dragen ze meestal een broek.
Enkel hun ogen zijn vrij. De vrouwen hier zijn vaak héél erg trots op hun nikab!
De nikab is zwart of donkergekleurd. Men wil niet opvallen...maar eigenlijk valt men héél erg op!

Vrouwonvriendelijk? Verplichte klederdracht van hun man en de familie? Geen idee. We zien hier ook kleine meisjes (tussen 5 en 16 jaar) hiermee rondlopen.
Of doen vrouwen dit om henzelf te beschermen tegen mannenblikken en schunnige opmerkingen? Hun man daarintegen loopt lekker in korte broek en marcelleke.

Wél de andere moslima's, (die gelukkig in de meerderheid zijn) hebben bijpassende hoofddoekjes bij hun kledij. Skinny jeans, fleurige rokjes, diepe uitgesneden t-shirts, topjes, veel blingbling, veel make-up rondom de ogen, flipflops met gekleurde steentjes, hoge sandalen,...de nieuwste trend hier is dat vrouwen hoogopgeleid zijn en universitaire diploma's hebben. Eerst denken aan een carrière uit te bouwen en dan pas tijd hebben om een lief te zoeken. Uithuwelijken? Vergeet het! Dat is veel te ouderwets...Kinderen? Dat kan tussen de 30 en de 40 nog perfect voor een kindje.

1 ding hier heeft iedereen gemeen! Of je nu van boven tot onder bedekt loopt of helemaal vrij, alle vrouwen houden van een nieuwe handtas en de nieuwste hoge schoenen!
Allemaal willen ze groter zijn en met de allernieuwste gadgets rondlopen!

Dat is zoals in België, en dat is ook zoals ik ben. Alhoewel...sandalen van 3 jaar oud, kapotte teensletsen en afgedragen all stars. Maar ik ben ook behoorlijk zot van schoenen hoor!

Tot: 0.061s; Tpl: 0.009s; cc: 13; qc: 31; dbt: 0.0334s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb