Borneo

Asia » Malaysia » Sabah » Kota Kinabalu
August 11th 2008
Published: August 10th 2008

Borneo (Sabah)
Vi floej til Kota Kinabalu, hvor vi skulle moedes med Christian (Thomass bror) og hans svigerfamilie. Her blev vi indkvarteret i kaempe luksus villa paa Signal Hill.. Det var lidt underligt at have boet i junglen og sovet i lufthavne og saa pludselig naesten have sit eget hus incl. Tjenestefolk og Chauffoer.
Datuk Herman Luping (familiens overhoved) havde arrangeret en rundtur i Sabah regionen. Her fik vi bl.a. svoemmet med havskilpadder og hajer ud fra Sipidan Island, det var helt fantastisk, fuldstaendig som at stikke hovedet ned i et akvarium med eksotiske fisk.
Vi fik ogsaa set vilde Orangutaner og Naeseaber (ligner fuldstaendig en voksen mand med en kaempe naese...).
Et af hoejdepunkterne paa turen var ogsaa at vi besteg Malaysias hoejeste bjerg.
Mt. Kinabalu (4095m)... Puha det var haardt og koldt. Vi havde godt nok hoert at der skulle vaere koldt paa toppen, men Thomas var som saedvanlig optimist og mente BESTEMT ikke at det kunne vare saa slemt. Men det var det!!!! vi var fuldstaendig forfrosne da vi naede toppen, og jeg var efterhaanden ved at give den fantastiske solopgang fingeren, men saa kom den og det var et fantastisk syn. Humoeret blev lidt bedre indtil vi var ca.50m nede, og vi pludselig kunne se hvad det var vi havde klatret paa i moerke...der var lige ved at komme en lille uvelkommen taar i bukserne, men paa den anden side, det kunne maaske ha varmet lidt..hmm...men vi naade bunden i god behold og kunne se tilbage paa en fanastisk opleveelse.
Vi var ogsaa ude paa turtle island og se hvor meget de goer for at bevare bestanden af havskilpadder. Det var ret fantastisk at se. Om natten saa vi hvordan de kom op paa starnden og lagde aeg og efter aeggene var samlet ind blev nogle af de allerede udrugede unger sat fri. De har nu ikke de bedste odds mod sig, da kun ca. 1 ud af 1000 overlever.
Der var jo ogsaa et par familiefester, mens vi var derude. Den foerste var en hair cutting ceremonie for et af boerneboernene (Isabella). Det var en ganske fornoejelig begivenhed indtil Rikke og mig blev beordret ud paa gulvet for at udfoere den traditionelle stammedans, som det nok maa siges vi ikke at have helt styr paa, men det hjalp at tante molly stak et krus palmevin i haanden paa os under udskejelserne. En anden lidt problematisk ting var at Isabella faktisk ikke havde noget haar og meningen med festen er at alle tanterne skal klippe en tot haar af barnet. Det var ogsaa kun pga. foraeldrenes indgriben at Isabella ikke blev totalt skamferet da de forskellige tanter fibrilsk proevede faa noget haar klippet af det lille hoved.
Vi fik lov at blive boende efter de andre var taget afsted igen og vi blev der en uges tid mere. Her var vi bla. ude paa en super rafting tur i padas river. I vores baad var der ud over rikke og mig 4 smaa japanere. Da alle rapids var paa grad 3-4 var vi en anelse spaendt paa hvor meget kraeft de kunne saette i aaren. Det gik nu udemaerket indtil vi ramte en sten og en af de japanske piger blev katapulteret ud af baaden, hun blev heldigvis hevet ind i en anden baad inden hun havde ramt alt for mange andre sten.
Vi var ogsaa en tur oppe ved the tip of Borneo, som er det nordligste punkt, her blaeste der godt nok en vaeldig vind den daw ud fra waest. Her var vi ogsaa paa besoeg hos de smede der lavede den slags gonger som bandet brugte til festen.
Vi floej herefterr tilbage til vest malaysia, hvor havde en nat i kuala lumpur inden turen gik mod cameron highlands laengere nord paa.

Tot: 0.098s; Tpl: 0.019s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0672s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb