Viimeisimpää, osa2 // Macao

November 22nd 2007
Published: November 30th 2007

HK -> Macau

Siinäpä ne kaksi Kiinan erityishallintoaluetta kartalla rintarinnan. Vihreä piste kuvaa yliopiston sijaintia ja lähtöpistettä. Keltaisia pisteitä seuraamalla voit uida Macauun - fiksut tietysti käyttävät lauttaa.

...on täällä muutakin tehty, kun suomalais-eurooppalaista elämän menoa murehdittu ja pohdittu. Viime viikko vei miehen (pojan) pois Hong Kongin kotoisista oloista. Kotoisista todellakin: Hong Kong tuntuu melkein kotikaupungilta - ainakin väliaikaiselta sellaiselta.

Tiistaina ilta venähti tietokoneella pitkäksi, yli viiteen asti. Niinpä aamuinen herätyskello kymmenen aikaan ei 4,5 tunnin yöunien jälkeen hymyä saanut huulille. Reppu kuitenkin oli nakattava urhoollisesti selkään ja liikkeelle oli päästävä. Paikallisjuna, metro, lautta -yhdistelmä vei viitisenkymmentä kilometriä länteen päin Macauhun.

Macau on Hong Kongkin tavoin Kiinan erityishallintoalue, mutta siihen yhtäläisyydet Hong Kongin kanssa käytännössä loppuvatkin. Hong Kongin historiaahan värittää pääosin brittiläinen perintö. Macau sen sijaan on kasvanut portugalilaisen hallinnon alla aina vuoteen 1999 asti ja niiltä ajoilta muistona kaupungista voi bongata paljon portugalilaista arkkitehtuuria sekä portugalinkielisiä opasteita. Macau eroaa myös kokonsa puolesta Hong Kongista, sillä Hong Kongin 7 miljoonan sijaan Macaussa on ainoastaan reilu puoli miljoonaa ihmistä. Paino edellisessä lauseessa oli tosiaan vaistomaisesti sanalla 'ainoastaan', sillä niin hassulta kuin se tuntuukin, niin puoli miljoonaa asukasta saa aikaa enää vain pienen kaupungin minun päässäni. Ehkä Hong Kong, Guanhzhou ja Shenzhen ovat tehneet tehtävänsä.

Vaikka Macau on kohtuullisen länsimaalainen, jälleen kerran jo rajaprosessit muistuttivat tosiasiasta, että Kiinassa ollaan ja pysytään. Jono matelee. Tiskillä passin ojentajaa tuijotetaan kuin vierasta sikaa ennen kuin maahan päästetään. Toki tässä asiassa eurooppalainen passi on kovaa valuuttaa ja se toimii huomattavasti nopeammin kuin meksikolainen, luultavasti puhumattakaan esimerkiksi taiwanilaisesta.

Macaussa meillä oli aikaa vain neljä tuntia ennen Malesian-lennon lähtöä, joten se oli käytettävä tehokkaasti. Niinpä otimmekin lauttaterminaalista riksan ja päätimme pistää papan polkemaan meidät kaupungin halki Macau towerille. Lauttaterminaalissa näkemämme kolme riksaa paljastuivatkin ainoiksi, jotka koko kaupungissa näimme ja ilmeisesti kyseiset riksat olivat tarkoitettu vain lähialueilla liikkumiseen. Silti yli kuusikymppinen mies urhoollisesti meitä siirteli rahankiilto silmissään ympäri kaupunkia autojen tööttäillessä ympärillä ja satunnaisten ohikulkijoiden ihmetellessä.. sieltä riksan takaosasta oli kiva hymyillä kaikilla, vilkutella ja napsia valokuvia. Liekö Englannin kuningatarkaan saa noin innokasta fanijoukkoa suorittaessaan ohimarssia majesteettisen edustusautonsa takapenkillä auton ikkunasta vilkutellen.. =)

Macau towerillekin lopulta päästiin. Kyseessä on maailman 10. korkein rakennus korkeudeltaan 338 metriä - luonnollisesti kiinalaisten onnennumerojen 3 ja 8 mukaisesti. Kyseisessä kerrostalon tyngässä on näköalatasanne 233 metrissä, jonne oli toki päämääränä luikkia. Samaiselta näköalatasanteelta on mahdollista suorittaa myös maailman korkein benjihyppy: 200 metrin pudotus 30 metrin korkeuteen maanpinnasta. Hintaa olisi 100 euroa. Nuo 100 euroa lyötiin jo tiskiin tornin ala-aulan palvelutiskillä, mutta valitettavasti (onneksi) benjihyppy oli täyteen buukattu kyseiseltä päivältä ja tämän vuoksi en voi tarjota teille videota, jossa kiljun köyden varassa taivaalla. Lopulta ylös torniin päästyäni totesin kyllä, että se benjihyppy ei olisi ollut mikään piece of cake, sillä jo ikkunasta katsominen - puhumattakaan lasisen alustan päällä kävelystä - pelotti. Vanhuus ei näköjään tule yksin.

Macau towerin jälkeen pistäydyimme vielä läheisessä ruokamarketissa kiskomassa japanilaista apetta nassuumme, kunnes otimme taksin ja suuntasimme lentokentälle ja Malesiaan kohti. Lento tosin oli muutaman tunnin myöhässä ja lopulta laskeuduimme Malesiaan lähes konkreettisesti tappelemaan paikallisten rajaviranomaisten kanssa vasta klo 02.00 yöllä. Yö jäi siis lyhyeksi ja aamulla suunnaksi otettiin vielä korkeammat paikat kuin mitkään towerit..

JellonaJellona
Jellona

En viitsinyt ottaa kyseistä patsasta matkamuistoksi mukaan.. ei se ehkä kirjahyllyyn olisi kyllä mahtunutkaan. :·
Aurinko laskee länteenAurinko laskee länteen
Aurinko laskee länteen

Siellä se Suomikin jossain kaukana varmaan on..

Tot: 0.053s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 30; dbt: 0.0328s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb