Vardag i en vilt främmande stad


Advertisement
Laos' flag
Asia » Laos » West » Vientiane
September 15th 2008
Published: September 15th 2008
Edit Blog Post

Efter nästan 3 veckor börjar man få lite ordning på livet. Man börjar fatta vilka ställen som har bra mat, vad man kan äta till frukost och vilka vägar som är snabbast till och från jobbet. Det händer saker hela tiden tycker jag och veckorna går fort som bara den! Man börjar även vänja sig vid att se lite lustiga saker emellanåt. Häromdagen såg jag två poliser på en motorcykel utan hjälm eller jacka i fullkomligt spöregn. Dom såg inte så värst kaxiga ut där dom satt och kramade varandra...

Vientiane verkar vara proppfullt med falanger och det är nog lite så att vi umgås rätt mycket med varandra, även om det ofta är någon enstaka laot med. I fredags var jag och käkade middag hemma hos ett franskt/mexikanskt par och bland 8 personer var det 5 olika nationaliteter. Sjukt kul och alla man träffar är grymt öppna och trevliga. I lördags var jag ute och tog en öl med en snubbe från Rättvik, världen är bra liten ibland.

Exjobbet fortsätter att rulla på och jag får mycket hjälp av Sunlabob. De är ju vana att jobba med folk i byarna och har mycket värdefulla kontakter i de olika distrikten, så förberedelserna går undan som bara den. Jag åker, tillsammans med 4 laoter, ut till Ban Turhea och sätter igång projektet redan på onsdag och kan sen göra utvärderingen en månad senare. Det skulle innebära att jag blir klar med all research i senast i början av november och sedan ha drygt en månad på mig att fundera och skriva innan det är dags att möta upp Sofie i Bangkok i mitten av december. Det här är sjukt spännande! Jag kommer bo hos byöverhuvudet, eller vad man ska kalla det, onsdag till fredag i en by med 60 invånare som ligger mitt i ingenstans. Det är grymt skönt att jag kommer igång så här snabbt så att jag får gott om tid på mig efter att utvärderingen är klar.

Igår såg jag för första gången ett utryckningsfordon med blåljus igång. Vet inte riktigt hur man ska tolka det. Antingen så är det en sjukt lugn stad eller så finns det inte så mycket ambulanser och grejer. Antar att det är någon slags kombination.

Vädret kan man verkligen inte klaga på. Det börjar bli lite svalare än det var i början, så nu svettas man inte dygnet runt längre, men det är fortfarande ordentligt varmt i solen på dagarna. Grymt skönt.

Hoppas att alla har det bra där hemma i kylan och höstrusket. Jag avundas er inte.

Kramkram.

//T



Advertisement



15th September 2008

sweet
fortsatt lycka till med plugget. hörs snart igen

Tot: 0.058s; Tpl: 0.009s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0372s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb