Grym gammal moppe, rosa hjälm, rugby och det börjar bli ordning på exjobbet:-)


Advertisement
Laos' flag
Asia » Laos » West » Vientiane
September 6th 2008
Published: September 6th 2008
Edit Blog Post

Så har ännu en vecka gått. Jäklar vad tiden går fort! Det har hänt rätt mycket under den gångna veckan dock. Bitar börjar falla på plats och de nya erfarenheterna samlas på hög. Jag trivs fortfarande grymt bra och exjobbet verkar kunna bli riktigt meningsfullt.

Jag har köpt en moppe! En gammal och sliten Suzuki Love med medföljande rosa hjälm. Riktigt skönt att kunna ta sig fram på samma sätt som alla andra här. Trafiken passar mig ganska bra; om det ser ut som att går att köra så gör man det, enkelriktad, stopplikt eller rött ljus spelar ingen större roll. Officiellt så får man svänga höger även om det är rött, i praktiken så innebär det dock att folk svänger höger utan att se sig för för fem öre. Det är lite som i en slalombacke, man får hålla utkik efter allt som kan tänkas hamna i ens väg.

I tisdags var jag och Andy och spelade rugby med Vientianes rugbylag. Det bestod av 5 galna britter och resten laotiska studenter. Man har nån slags idé om att asiater är små och spinkiga. Dom här var antingen små och snabba som fan själv eller feta och sjukt snabba
LunchställetLunchställetLunchstället

Nästan hela gänget på stället tvärs över gatan från kontoret. Ägarinnan, Tham, stående. Till vänster om henne sitter Mariano, som jag bor med. I övrigt en massa falanger och Souliyah och Eik.
ändå. Det kunde bli rätt bra smällar. Efteråt kom jag fram till att det kanske inte är så värst smart att spela rugby i ett land vars sjukvård knappt existerar, men kul var det!

Exjobbet har förändrats/konkretiserats avsevärt under veckan. I utvecklingssyfte så kommer Sunlabobs ”Battery Lantern” att introduceras i Ban Turhea, en by ca 4 timmar från Vientiane, som i dagsläget inte har någon el överhuvdtaget. Efter ca en månad kommer invånarna (ca 60) att få utvärdera lampan. Resultaten kommer att tas i beaktning inför produktionen av version 2. Grymt bra! Det innebär att jag verkligen kan komma igång!

Hoppas att alla har det grymt bra där hemma eller var ni än må befinna er. Skriv gärna en liten kommentar och berätta vad ni pysslar med. Det är skoj att höra!

Om ni vill så kan ni kika in på tokmas.svettas.nu där jag lägger upp lite fler bilder.'

Kram på er!

//T


Advertisement



6th September 2008

Bra skit!
Höj på dig! Verkar som om du har det bra!! Här hemma är allt som vanligt har jobbat dubbelt hela veckan...börjat 0600 på Clas och sen avslutat med att gräva hos Tobbes pappa mellan 16-2030 så kan lova att det är rätt skönt att det är helg! Ska verkligen bara ta det lungt Lisa är hemma på besök så allt är toppt! Skönt med en lugn helg för engång skull!! Har fixat lite med min resa vi får ta ett snack nån gång i veckan!!! ha det king!!
6th September 2008

halloj
låter som du har det bra. själv står jag nere i stan i västerås och väntar på bussen ska till några polare och kolla på fotbollen... men tror matchen är slut.. hör av dig om du hittar något att göra åt mig är lite nervös, vintern närmar sig! ha det bra tomas!
7th September 2008

Hej Tomas! Skönt att höra att du har det bra! /Petter
15th September 2008

kul
...för dig att du kommer in i vardagen därnere. Söt hjäälm som du förmodligen kände dig tvungen att kompensera med lite manlig sport som rugby...:) Allt verkar under ktrl annars. Fint! Carro o jag flyttar till La Coruna i Spanien den 9 okt. Hon fick en annan tjänst på Zara så hon sa upp sig och var tvungen att gå samma dag. Dramatiskt men nödveändigt då man går till största konkurrenten. Kan bli intressant att uppleva den lilla stan och känna på sydeuropeiska kontinenten lite. Det blir fortsatta distansstudier för min del och ev lite lokala spanskastudier. Fridens Liljor!

Tot: 0.078s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 28; dbt: 0.0304s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb