Victory Day

Kazakhstan's flag
Asia » Kazakhstan » Taraz
May 9th 2007
Published: May 9th 2007

Her kommer lige et lille indlaeg om i dag.

I dag er det nemlig sejrsdag fra 2. verdenskrig, og derfor har alle selvfoelgelig fri, og der er stor militaerparade paa torvet. Paraden skulle starte kl. 10, men vi moedtes med BS (det hedder han altsaa bare!) og nogle af hans venner kl 9, for at faa gode pladser. Det var nok meget godt, for der var virkelig en frygtelig masse mennesker. Ved ti-tiden begyndte paraden saa, efter at en del krigsveteraner var gaaet op paa scenen, og sad med deres medaljer og skuede ud over paraden til aere for dem. De var virkelig meget gamle - det er klart.

Foerst kom der nogle rambo-lignende soldater og viste forskellig kampteknikker. Det var helt maerkeligt at se, det var lidt karateagtigt, men de var meget dygtige. Det lignede lidt noget kreativ dans eller saadan noget.

Bagefter var der en lang lang tale, som man ikke kunne faa et ord ud af, heller ikke selvom man var russer. Lyden var simpelthen saa daarlig. Bagefter begyndte soldaterne at paradere. I mellemtiden var der godt nok lige en politimand, der havde mast sig foran os paa tilskuerraekkerne - det var jo hans job, sagde han. Uden at sige noget til os, for oevrigt. Han masede bare paa. Heldigvis kunne vi godt se lidt alligevel.

Jeg tror der var omkring 20 forskellige slags soldater. Nogle af dem var bare drenge paa 12-14 aar, som gik paa en militaerskole. Desuden var der nogle kvinder, selvom kvinder ikke kan komme i militaeret her. De var aabenbart bare en slags sekretaerer, og saa sendte de radiosignaler fra den ene deling til den anden.

Efter paraden gik vi en tur i parken sammen med Ira og BS' ven Konstantin, som ikke kunne et ord engelsk, men som ville vide alt om Danmark alligevel. Saa Ira kom paa en opgave med at oversaette, men det tror jeg nu ikke hun havde noget imod. Konstantin gav ogsaa is til mig, fordi jeg taenkte jeg ville vaere social, hvis han gerne ville have is, men han skulle ikke selv have noget, saa der sad jeg altsaa alene og spiste is. Det var lidt underligt, men pyt.

Ellers har vi ikke lavet noget saerligt idag. Vi har set en film, fordi vejret ikke er saa super, og saa skal vi ud at spise i aften, for paa fredag skal vi jo i bjergene.

- Hanne

Tot: 0.101s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 50; dbt: 0.049s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb