Kunst?


Advertisement
Kazakhstan's flag
Asia » Kazakhstan » Taraz
April 26th 2007
Published: April 26th 2007
Edit Blog Post

Igen en dag med meget varme og for lidt arbejde. Vi havde faaet fortalt, at vi skulle moede kl. 10 til russisklektion, men da vores laererindes bedstemor var blevet syg, kunne vi altsaa ikke faa timen. I stedet brugte vi timen til at forberede danskundervisning til i morgen og forberede os lidt paa kulturklubben paa mandag.
Derefter havde vi ikke rigtig noget at lave. Vi planlage naeste uge med Andrey, og fik et skema, som var ca halvfyldt. Bedre end ingenting, og det bliver meget spaendende at komme ud paa hjemmet med de handicappede boern isaer. Det skal vi tirsdag og torsdag fra kl. 17.00 til kl. 18.30. Desuden har vi doeve boern onsdag og loerdag fra 11-13. Saa lidt planer har vi da, naar vi ogsaa taeller vores klubber med, og vores russiskundervisning, som forhaabentlig snart kommer igang igen. Ikke fuld tid overhovedet, eller det der ligner, men det virker lidt som om, de ikke forstaar, at vi gerne vil igang. Vi har snart vaeret her i en tredjedel af tiden, saa det er sandelig paa tide!!!

Efter frokost var vi paa kunstgalleri sammen med Irina. Vi havde det ogsaa paa planen i vores introduktionsperiode, men det blev udsat, og saa skulle vi altsaa besoege det i dag. Vi havde forventet noget lidt stort, naar nu det var saa vigtigt at vi kom derud. I virkeligheden var det et rum med en masse billeder malet af folk, der bare godt kunne lide kunst. Ikke saerlig interessant. Mange af billederne var saadan lidt a la "Skovsoe med kronhjort", og resten var billeder, der forestillede det antikke Taras. Desuden var mange af kunstnerne boern paa tolv aar, saa det var i det hele taget ikke saa spaendende.

Men igaar havde vi vores foerste danskundervisning. Vi startede med at laere dem ord som "goddag", "farvel", "Jeg er", "Du er" og saadan noget. Vi laerte dem ogsaa at taelle til ti, og hoestede meget latter over tallet seks. Faktisk kunne de naermest ikke komme over det.
Desuden legede vi en lille skorstensleg med dem, som de gik utroligt meget op i, og som de var rigtig gode til. Faktisk var de overraskende hurtige til at laere, og vi havde overhovedet ikke brugt en hel time paa det vi havde planlagt. Vi kunne jo ikke vide, at de var meget bedre til dansk, end vi er til russisk.

I aftes var jeg saa alene hjemme. Det var kedeligt. Faktisk er mine aftener som regel meget meget kedelige, for jeg kan ikke se fjernsyn paa russisk, jeg har laest mine boeger og jeg kan ikke snakke med moderen, fordi vi ikke forstaar hinanden. Saa har jeg brugt et par aftener paa at gense Harry Potter nr. 4, saa nu har jeg set den 3 gange mens jeg har vaeret her. Det er nu ogsaa en god film.
Problemet er, at jeg spiser kl syv mens maria og mette foerst spiser kl halv ni, saa vi kan ikke vaere sammen til senere end kl. halv syv, men kan paa den anden side heller ikke moedes kl. otte igen.
Men jeg fik da ogsaa lige at vide, at jeg ikke maatte aabne doeren for fremmede, da jeg skulle vaere alene hjemme.

Naa, ellers er der ikke mere at fortaelle. I morgen har vi endnu en dansklektion som eneste programpunkt, loerdag skal vi besoege een eller anden institution, og soendag skal vi paa tur i bjergene og se petroglyffer, som er meget gamle tegninger paa sten. Det bliver spaendende. De siger, det maaske bliver haardt for os, saa jeg er lidt spaendt paa hvad det betyder. Maaske bliver det rent faktisk haardt, men som regel regner de jo ikke med, at vi kan klare noget som helst, saa det bliver lidt sjovt at se.

Forresten kom praesidenten slet ikke den anden dag. Han skulle til Boris Jeltsins begravelse. I stedet kommer han i morgen, saa maaske kan vi stadig naa at se ham?!

Advertisement



Tot: 0.281s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 51; dbt: 0.1332s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb