Planlaegning og praesidenter

Kazakhstan's flag
Asia » Kazakhstan » Taraz
April 24th 2007
Published: April 24th 2007

I dag har vaeret lidt rodet. Foerst var det planen, at vi skulle moedes paa kontoret kl. 3, og saa besoege boernehjemmet med de doeve boern, men det blev aflyst, fordi praesidenten har vaeret paa besoeg her i dag, saa vi kunne altsaa ikke komme. Hvorfor ved jeg ikke helt, men der var sikkert en god grund. Vi ville gerne have set praesidenten, eller vaeret med til at hylde ham, eller et eller andet, men vi vidste ikke hvor vi skulle kigge, saa det blev ikke til noget. I stedet planlagde vi at tage en tur op i bjergene igen, og nyde solen. MEN kort foer bussen kom, blev jeg ringet op af Irina, vores "manager", som spurgte om vi kunne komme ned til kontoret til kl. fire. Det sagde jeg ja til, og ringede til Mette og Maria. De havde siddet udenfor og ventet paa bussen i naesten en time, og i samme sekund jeg ringer og siger, at de ikke skal tage den, kommer den koerende. Haha, surt show.

Fra kontoret blev vi koert (af Sophia, ak og ve) til et hjem med handicappede boern. Der var omkring 125 boern paa hjemmet, de 40 var foraeldreloese. Resten var blevet afleveret af deres foraeldre, som ikke gad tage sig af dem - det var ikke deres boern! Vi gav dem legetoej, og de blev saa glade. Men det var haardt at se. De mest agressive boern var lukket inde i en slags bure, og vi maatte mase legetoejet ind mellem tremmerne. Doeren var godt nok aaben, men de maatte ikke gaa ud. Maaske var det bare fordi vi kom, det haaber vi. Det var virkelig ikke saerlig sjovt.

Der var ogsaa nogle boern, som var saa daarlige, at de ikke kunne gaa. De fik ikke noget legetoej, og vi maatte ikke gaa ind til dem. Hende, der viste os rundt sagde, at mange af boernene ikke kan gaa, naar de kommer ind, selvom de maaske er ti aar, men efter nogle maaneder paa hjemmet, kan de laere det. De maa altsaa vaere meget understimulerede naar de kommer, for der var nok 10 kvinder paa hjemmet til at passe dem.

Efter dette besoeg skulle vi ud og besoege et hospital med boern, der har tuberkulose. Desvaerre maatte vi ikke komme ind, det var lidt en skam. Alle organisationer er bange for at faa gaester, fordi hvis det er regeringen der kommer, kan man risikere at de tager nogle penge fra hjemmet med een eller anden daarlig grund, eller presser penge fra dem, for ikke at lukke det. Saa det er tit svaert at faa lov til at besoege stederne.

MEN (fanfare her) vi har faaet lov til at komme paa hjemmet med de handicappede boern nogle dage i ugen i halvanden times tid pr gang. Altsaa ARBEJDE! Hurra. Vi har ogsaa faaet lov til at komme paa hjemmet med de doeve boern et par gange om ugen, saa i dag gaar det virkelig fremad.
I morgen gaar det loes med danskundervisning. 15 tilmeldinger er der nu. Det bliver spaendende at se om vi kan finde ud af at undervise...

- Hanne

Tot: 0.139s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 50; dbt: 0.082s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb