Min straebsomme "soester"


Advertisement
Kazakhstan's flag
Asia » Kazakhstan » Taraz
April 14th 2007
Published: April 14th 2007
Edit Blog Post

Maaske er det paa tide at skrive lidt mere om min familie. Jeg bor, som naevnt, sammen med Aizhan og hendes mor (som hedder noget maerkeligt noget jeg ikke kan huske). Faderen arbejder i en anden by, og jeg har aldrig set ham.

Skolesystemet her er ret anderledes end i Danmark, selvfoelgelig. Deres universitet minder meget om det amerikanske universitet, som man har hoert om gennem berverly hills (sig ikke, at man ikke kan laere noget af det). I folkeskolen, hvor Aizhan gaar i 9. klasse, har man russisk, kazakh og engelsk. (og selvfoelgelig alt muligt andet) Zham-Zhas gaar meget op i at laere unge engelsk, saa alle deres klubber foregaar paa engelsk.
Aizhan gaar meget op i sin skole. Hendes stoerste droem er at komme til USA for at laese, og det kan man kun komme, hvis man faar lov af regeringen, og faar et stipendium medmindre man har rigtig rigtig mange penge. Saa en almindelig hverdag for hende ser ca. saadan her ud:

Kl. 8 starter skolen.
Kl. 15 faar hun fri.
Kl. 15.30 deltager hun i een eller anden klub i Zham-Zhas, hvor hun laerer engelsk.
kl. 17 tager hun hjem
kl. 18 tager hun til dans.
kl. 21-22.30 laver hun lektier
Og saa gaar hun i seng.

Den sidste uge har hun haft ferie, men paa trods af det, har hun deltaget i adskillige debatter paa skolen, og i alle klubber i organisationen. Desuden gaar hun til dans hver aften, og laver mange lektier, fordi hun ikke kan lide at spilde tiden. Jeg synes hun maa kede sig rimelig meget, men jeg synes ogsaa det er meget sejt, hun kan vaere saa straebsom.

Hvad ellers kan jeg fortaelle...? Jo, hun plejer som regel at gaa i noget rimelig afslappet toej, men idag var hun gaaet helt amok i miniskoert og stilethaele og alt muligt. Jeg blev helt chokeret over at se hende.

Men hun er bestemt en rigtig soed pige...

Alle piger her fniser enormt meget. De spoerger hele tiden: "Har I kaerester", og saa svarer vi paa det, og siger: "Hvad med jer?" og saa fniser de! Ligesom de fniser hver gang Spry taler til dem, eller siger en vittighed. De fniser HELE TIDEN. Man kan godt blive lidt irriteret over det engang imellem. Men de er alle sammen soede.

Forresten: Jeg fik at vide i gaar, at alle gik og sagde, at jeg virkede som en person der var oprigtigt interesseret i alle folk omkring mig, og jeg var glad for at snakke med alle! SEJT NOK!!

I dag er vi blevet "fuldbyrdige medlemmer" af Zham-Zhas. Det er nok det pinligste jeg nogensinde har vaeret med til. Vi skulle afsige en ed paa russisk, som vi ikke fattede, og alle stod med alle mulige stearinlys og saadan noget. Alle var der, folk havde oveni koebet taget deres boern med, og vi skulle fotograferes med dem. Og synge den danske nationalsang. Jeg har aldrig vaeret saa flov. Men jeg overlevede trods alt.

I aften har vi lavet dansk mad - hakkeboef, fordi de ikke spiser svinekoed - til Mettes og Marias familie. Det var super hyggeligt, og sovsen blev bare mega god. De sagde faktisk de godt kunne lide det. Og Maria og Mette har faaet deres "mor" til at koebe corn flakes til dem til morgenmad. Jeg er meget misundelig, men troester mig med, at mit toilet er mindst klamt.
Jeg faar tit omelet til morgenmad, og i dag tror jeg den var lavet af 5 aeg. Den var gigantisk. Desuden bliver de ved med at servere den der modbydelige varme spegepoelse for mig, hver eneste dag! Og jeg levner det hver eneste dag. De fatter aabenbart ikke en hentydning. Men det er altsaa virkelig en ulaekker poelse. Jeg tvivler paa, at nogen ville spise den, medmindre de selvfoelgelig er kazakher. Aizhan spiser masser af det.

Naa, jeg vil slutte nu. Husk at skrive kommentarer, beskeder og mails til mig. Jeg er paa internettet hver dag, og jeg vil gerne hoere nyt.

Advertisement



Tot: 0.131s; Tpl: 0.014s; cc: 8; qc: 48; dbt: 0.0651s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb