Boernehjem

Kazakhstan's flag
Asia » Kazakhstan » Taraz
April 13th 2007
Published: April 13th 2007

Pyha, vi har 35 grader i dag, og foraaret er kun lige startet. Til trods for de varme grader ser man ingen kazakher i shorts eller nederdel. Tvaertimod har de stadig masser af toej paa. Nogle enkelte har valgt at smide jakken, men det er virkelig et mindretal!

Vi har vaeret paa to boernehjem i dag. Det ene var for helt almindelige boern og boern der var lettere retarderede. Det andet var for doeve. Begge steder var meget interessante, selvom man maaske kan undre sig over, hvorfor det er vigtigt at se hver eneste sovevaerelse i hele boernehjemmet, naar de alle er ens.

Paa boernehjemmet for doeve fik vi lov til at se nogle helt smaa boern, som laerte at bruge forskellige lyde. De var rigtig soede, og kunne naesten sige "Strasswuertje" (goddag) selvom de var doeve. Det var rart at se, at de havde det saa godt, i forhold til de handicappede paa det foerste boernehjem vi saa. De var virkelig soelle.
Det andet boernehjem var ogsaa meget rart. Det lod ogsaa til at de havde det godt, boernene. Vi ved ikke helt hvad vi skal arbejde med endnu, men jeg tror vi kommer til at arbejde paa det foerste vi saa i dag.

Der er mange ting, der er forbudt her. Man maa for eksempel ikke sidde paa gulvet eller laene sig op ad vaeggene i internetcafeen. Saa kommer der en vagt og kigger strengt paa een. Der er utroligt mange vagter og militaerpersoner hernede. De er simpelthen overalt. Selv i vores kontorbygning sidder der to vagter. De keder sig virkelig meget kan man se paa de tegninger de laver. De har desuden kaempestore hatte paa, saadan nogle rigtig sovjet-agtige kasketter. Jeg toer ikke rigtig tage billeder af dem, for jeg er bange for at man ikke maa. Men de er meget imponerende.

De foerste dage vi var her, kunne vi ikke helt forstaa hvorfor vi altid gik meget hurtigere end kazakherne. Vi er altid 50 meter foran, ligegyldigt hvor vi skal hen. Men nu har vi luret dem: Det er fordi de gaar i nogle totalt upraktiske sko. Her er ingen der gaar i sandaler eller kondisko. Alle piger gaar i stilethaele, og alle fyre gaar i spidssnudede sko. Selv de smaa piger og drenge har den slags sko. Vi var paa bjergtur, oppe at se nogle mausolaeummer (det har jeg vist naevnt) sammen med Aigerim - een af de frivillige. Vi havde selvfoelgelig kondisko paa, fordi vi skulle paa bjergtur! Men hun havde stilethaele. Crazy. Man kunne se hvordan hendes foedder rystede. Her lider man virkelig for skoenheden.

Jeg har planer om at tage billeder af en muslimsk "traditionel" pige ved siden af en "moderne" pige paa et tidspunkt. Der er meget stor forskel.
Traditionel kontra moderne er ogsaa noget de gaar meget op i. Man hoerer det som argument for alt muligt de goer eller ikke goer... Nej, for jeg er traditionel.. Eller Nejnej vi er skam moderne. Lidt diffust argument for, at man har pink netstroemper paa, eller saadan noget: Fordi man er moderne. Det er i hvert fald en anden mode end i danmark! HAHA.

Naa, jeg vil slutte af her. Der er altid tusind ting jeg vil fortaelle, men det er ikke let at huske det hele.

Tak for mails og kommentarer og beskeder, alle sammen. Dejligt at hoere fra jer.

Tot: 0.107s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 49; dbt: 0.0459s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb