Foerste nyt fra Kazakhstan


Advertisement
Kazakhstan's flag
Asia » Kazakhstan » Taraz
April 6th 2007
Published: April 6th 2007
Edit Blog Post

Hej.
Saa er der endelig tid og ledig computer samtidig.

Vi ankom til Taraz i tirsdag om aftenen. Bag os havde vi en lang lang rejse, isaer for Maria og Mette, som havde vaeret frygtelig luftsyge. Det var jeg bare slet ikke, jeg havde det fint. I Almatys lufthavn blev vi hentet af Andrij, som fulgte os hen til et sted med morgenmad. Vi var bare rigtig rigtig traette, saa vi spiste ikke rigtig noget. Men han forstod det vist godt.
For at komme fra Taraz til Almaty, maa man tage bussen. I ti timer! Maaske ikke lige hvad man har brug for, naar man ikke har sovet hele natten, men vi maatte jo bare tage det som en oplevelse. En anden oplevelse er ogsaa toiletterne, som virkelig varierer MEGET!! Jeg taenkte paa busturen som en mulighed for at se en dejlig masse af landet. Og det var da ogsaa en mulighed, men jeg faldt hele tiden i soevn.

Men det mest bemaerkelsesvaerdige ved turen, var nok at der er saa meget ingenting i det her land. Bare 10timers stepper med et par utroligt fattige byer imellem. At kigge ud af vinduet i de landsbyer, er som at kigge 200 aar tilbage i tiden. Meget maerkeligt, naar man sidder ved siden af Kazakher med MP3afspillere, og smarte mobiltelefoner.

Endelig endelig ankom vi til Taras. Det eneste vi ville var at sove, saa vi blev indkvarteret - Maria og Mette hos Serena, og jeg hos Aishan og hendes mor. Jeg sover i deres stue, som nu er mit vaerelse i de naeste tre maaneder. Jeg haaber ikke de savner den for meget. Det maerkeligste er nok morgenmaden, som bestaar af pizza, burgere eller i dag kartoffelmos med boef. Lidt underligt og uappetitteligt, men det er nu ok. Min seng er en udslaaet sofa, og hvis jegskulle klage, var det nok over den. Den er altsaa ikke saa god.

Ellers er vi igang med vores adoptation-fase. Vi skal optages i organisationen Zham-Zhas, saa vi har en masse info om Kazakhstan og russiskundervisning. Og saa har vi besoegt en boernehave sammen med een af de rige kvinder. Det er sjovt med de gigantiske forskelle der er - sjov er maaske ikke lige det rette ord - men Hun var bare saa userioes. Hun fjoller bare rundt. Vi snakkede om, at hun minder om de rige toeser i amerikanske teenagefilm. Og saa er der folk der lever uden stroem og vand. Underlig sammensaetning.

Naa, slut for denne gang, ellers er der bare ikke nogen, der gider laese det hele.

Hilsen Hanne

Advertisement



Tot: 0.106s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 51; dbt: 0.0486s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb