週末

Asia » Japan » Osaka » Hirakata
February 24th 2008
Published: February 24th 2008

PresentPresentPresent

Present-letande innan vi skulle till Chika.
Fredagen då. Efter att vi haft våra lektioner för dagen så gick jag och David hemmåt. Han hittade en frisör så han stannade och färgade håret när jag gick hem och fixade mig. Det blev rätt stressigt men vi hann iaf tillbaka till skolan till 17.00 då vi skulle möta Sofia och Emelie. Vi var bortbjudna hem till Chika på okonomiyaki-party så lite desperat gick vi in i en tårtaffär på vägen till Hirakata från skolan. Köpte lite olika sorter och gick fort igen då jag var galet hungrig vid det här laget.

Åkte iväg till grannstaden och Chika kom och hämtade oss med en väldigt liten kompakt bil och så handlade vi på vägen dit. Väl där så mötte vi Chikas mamma som verkade väldigt snäll. Vi kröp ner under kotatsun. Kotatsu är ett bord med täcke som kanter och ett värmeaggregat därunder. Den var obekvämt. Väldigt obekvämt. Man fick inte plats med benen och hur man än satte sig fick man kramp efter ett tag. Det var för varmt därunder och förkallt utanför.

Vi fick okonomiyaki (eller modan-yaki om man ska vara petig) och den var väldigt god. Iaf första biten. Sen gjorde hon en till och...
Cold reading.Cold reading.Cold reading.

David blir spådd av Chikas mamma.
den var lite svårare att få ner. Blev så enormt mätt. Jona var även där. Killen som bor med Chika som home-stay. Chikas lillebror med två kompisar kom också så det blev rätt fullt i det lilla japanska köket. Det var en mycket trevlig kväll med många konstiga konversationer. Blev även spådd av Chikas mamma. Har så svårt för sånt. Gör ju inte saken bättre att jag själv pluggat cold reading (Cold reading är en teknik som används för att övertyga personer om att man vet mer om dem än vad man faktiskt gör som t.ex spåtanter använder).

När sista tåget började närma sig så sprang vi iväg och tog det. Väl tillbaka i Hirakata gick vi till Mono där det verkligen var fullt med folk. Var väldigt trevligt men var så hemskt trött så gick hem ganska tidigt.

- Lördagen.

Morgonen och dagen spenderades med anime och plugga lite. Gick till Kappa och åt också. Sååå gott. Sen så fixade vi oss och begav oss till centrala Hirakata. Åt en hamburgare på MOS Burger då vi inte ätit där än. Verkar väl sådär. Men Chika berättade sen att de skulle ha en risburgare som
MonoMonoMono

Massa folk på Mono. (Wah! Uppdatering. Skriver detta hemma i Sverige igen när jag tittar igenom bloggen. Tjejen i vit-svarta tjackan är ju Kozue, som blev en av mina bästa vänner här sen. Hade ingen aning om att vi "träffades" redan här på Mono. Galet.)
skulle vara väldigt god. Måste pröva.

Mötte upp Chika och Jona på stationen och åkte iväg. Fanns först inga sittplatser för alla fyra men när en kille framför oss gick iväg sparkade plötsligt Chika till sätet som... vände sig och det blev en fyrplats istället. Jag och David skrattade länge åt det för vi blev så förvånade. Japan goes Transformers.

Väl där skulle vi möta Kosuke och hans vänner vid Shinsaibashi vid 09.00. Men ingen Kosuke kom. Han var tydligen nära en gång när vi sms:ade men kom aldrig dit. Fick aldrig någon riktig klarhet på varför heller... Hm, japaner.

Gick omkring och frös massor innan vi till slut hittade till Sam&Dave. Där hittade vi även Kosuke och dom andra. S&D visade sig vara ett riktigt schyst ställe. Lite dyrt men lokalen var bra och personalen verkade helt ok.

Gick till McDonalds medan vi väntade på att morgontågen skulle börja gå. Frös. Åkte tåg. Frös. Tog taxi. Frös. Kom hem och upptäcker att vår underbara AC... inte fungerar. Varför just nu? Men efter en kvart eller så började den komma igång iaf och vi somnade.

Söndagen var plugg, massa godis och anime.

RisfältRisfält
Risfält

På väg till Kappa Sushi. David innan den långa vindiga passagen över risfälten.
7:00 AM7:00 AM
7:00 AM

En tidig morgon på väg till Makino.
05.3005.30
05.30

Väldigt trötta på väg hem... Men David är glad iaf.

Tot: 0.088s; Tpl: 0.014s; cc: 8; qc: 47; dbt: 0.0613s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb