ひきこもり

Asia » Japan » Osaka » Hirakata
February 18th 2008
Published: February 22nd 2008

Stage CircleStage CircleStage Circle

I tisdags var det väldigt vårigt och soligt så då satt jag här och åt min frukost.
Har blivit lite dåligt med uppdateringar sista tiden men det är pga av två saker. 1. Varit sjuk och inte orkat. 2. Haft massa läxor. Så detta blir en snabb recap över veckan med några fungeringar.

- Kanska ska börja med att säga att pluggandet gjorde utdelning och det var inga problem med testen torsdagen och fredagen. Dock på en av kanji-lektionerna häromdagen tittade vi på ett reportage om hikikomori. Bråkiga barn. Eller ja, riktigt bråkiga barn som vägrar gå ut och förstör inredning och sånt. Nåväl, då såg vi något man inte skulle se i Sverige. För det första slog dom sina barn. Skulle man inte göra i Sverige. För det andra filmade dom det hela och sände på TV. Skulle inte hänt i Sverige. Och för det tredje lät man skolelever sitta och titta på när barn blir slagna på lektionstid. Skulle INTE hänt i Sverige.

- Har hittat tunnt bröd! Japanernas brödskivor är tjocka som 4-5cm. Inte jättejobbigt att tugga eftersom det är vitare än vitt men rätt jobbigt iaf. Men ja, nu är det slut med det iaf.

- Vår speaking-lärare är en pigg kvinna/tant som heter Shikaura. Alltid väldigt glad och skämtar om
JeroJeroJero

Den mycket udda sångaren
allt som jag skrivit tidigare. Känns lite som en pajas. Så häromdagen när jag pratade med en tjej här sa hon "Oj, har du Shikaura? Hon är typ ledare över halva Kansai Gaidai." Kommer inte ihåg exakt vad hon sa men något sånt. Hade jag verkligen inte kunnat tänka mig att hon var. Det gör det lite extra ballt att hon beter sig så iaf.

- Såg en rolig sak på TV häromdagen. Satt och åt tillsammans med Fredrik och i ett program kom en svart kille in, verkligen hip-hoppad med sne keps, bandana och allt. Vi trodde såklart att han skulle använda tolk, han såg verkligen inte ut att kunna japanska. Så pratade han själv... enormt bra. Blev lite förvånade. Sen skulle han tydligen sjunga också så vi undrade "Undrar om han rappar på japanska också". Han rappade inte ens utan brist ut i gammal japansk smörsång (Enka) som skulle kunna komma från en film på 60-talet eller något. Vääldigt annorlunda och coolt. Han hade tydligen studerat på Kansai Gaidai också.

EDIT: I fredags pratade Shikaura om honom och enka-sångstil. Hon hade iaf haft honom som elev.

- Reading and writing-läraren Sisley är HEMSKT grinig med
Grammatik.Grammatik.Grammatik.

Försök fatta det där.
artighetsformer. Tilltalade henne med short forms och hon blev väldigt sur. Irriterande.

- Japanska tjejer älskar korta shorts och korta kjolar och har det även om det är galet kallt ute. Och det bästa av allt. Dom har fattat att man inte ska använda strumpbyxor. Inte sett ett par strumpbyxor sen jag kom hit. Jätteskönt, så enormt fult plagg. Tar bort det fina med att ha kjol.

- Det var en japansk tjej med på vår lektion häromdagen. Hon pluggade till lärare och när hon delade ut våra provresultat så frågade hon mig om jag gått på Göteborgs Universitet vilket jag hade och det hade hon också. Vi hade tydligen träffat varandra på någon fest där. Och nu sådär på andra sidan jorden i Japan. Small world.

- Har även hittat kortkommandon mellan att byta mellan japanska och svenska på tangentborden vilket är enormt skönt. Byta 変える byta 変える byta 変える.

- Osaka-ben. Osaka-dialekt håller vi på att pluggar i skolan, mycket roligare än man kan tro.

- Nyheter. Inte tänkt på nyheter på en månad. I Sverige blir man påtryckt av nyheter överallt. Fruktansvärt skönt att slippa alla tråkiga löpsedlar om vem som gjort
SunsetSunsetSunset

På väg hem från skolan en dag.
vad, hur man hittar bästa sommarsexet, bästa maten för att gå ner i vikt med, etc.

Det var det. Avslutar med en länk till en krönika om hur det är att studera japanska ;D

Vending Machines.Vending Machines.
Vending Machines.

Finns verkligen överallt här.
Våldsamt.Våldsamt.
Våldsamt.

Jag och Mari på Big Wave.

Tot: 0.112s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 57; dbt: 0.0701s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb