Lombok - island hopping

Indonesia's flag
Asia » Indonesia » Lombok » Gilli Trawangan
July 30th 2011
Published: July 30th 2011

Så har vi fået set os om på Lombok og nogle af de omkringliggende øer. Vi har ikke været helt så kulturelle som tiltænkt, men i stedet fået slappet af og er kommet heeelt ned i tempo. Det bliver uden tvivl hårdt at skulle i gang med den hjemlige hverdag lige om lidt.

Vi startede vores besøg på Lombok med en køre tur poå et par timer ned til den sydvestlige del af øen. En helt fantastisk smuk tur, hvor en stor del af turen foregik langs den smukkeste helt øde strand med udsigt til en række små bounty-øer. Helt klart stort potentiale for initiativ rige entreprenører. Gad vide om der er lige så øde om 15 år?! Vi blev sat af ved stranden, hvor en lille båd lå klar i vandkanten og ventede på at sejle os over til Gili Gede (betyder stor ø). Stor og stor er så meget sagt - man kunne efter sigende gå rundt på 3½ time), men den var stor sammenlignet med "naboerne". Øen er totalt uspoleret, der bor ca. 1500 mennesker fodelt på flere små landsbyer. Turister er de ikke vant til, for der er kun tre steder man kan overnatte med i alt ca. 15 værelser. Det betød, at når vi gik gennem landbyerne kom såvel børn som voksne os i møde med "hallo", og ville mæftigt gerne fototgraferes. Da vi passerede øens skole, mens der var frikvarter blev næsten hele skolegården tømt, da de skulle ud og se os hvishuder. Der var ingen biler, knallerter og veje på øen. Blot nogle stier. Der var virkelig tale om "simple living". Beboerne ernærede sig tydeligvis ved fiskeri - hvor de så tog ind til Lombok og solgte den del af fangsten, de ikke selv spiste. Pengene kunne de ikke umiddelvbart bruge på øen (vi så i hvertfald ingen steder). Der var vist ingen tvivl om, hvad menuen stod på der hver dag! Frisk vand og elektriciet var heller ikke noget øen kunne mønstre. Vi boede det mest fredfyldte og idyliske sted med kun 4 store og hyggelige bungalows i strandkanten. Her var i den tørre tid, som det er nu, ikke vand i vandhanen, men en kæmpe krukke med vand på badeværelset, som man så på bedste spejdermaner måtte forsøge at anvende til bad. Det var ikke lange og varme bad vi fik under vores ophold der, men det havde også sin charme. Og elektricitet blev skaffet et stedets generator, som var i gang et par timer omkring frokost og aften, så de kunne lave mad. Da der ikke var skyggen af en restaurant på øen, blev alle måltider spist i det åbne køkken på stedet - og vi blev "kaldt" til middag, så alle spiste samtidigt - helt familiært. Og her var kun én menu. For det første havde vi medbragt en del kiks, chips og æbler som nødberedskab til børnene, og for det andet havde vi tænkt os at bede dem tænke lidt i specialkost til vores kræsne børn. Det viste sig dog helt overflødigt. Børnene smagte uden protester på det, der blev serveret, men nogle aftener blev der indtaget store mængder plain ris, ligesom der også blev spist flere pandekager med palmesukker end risbudding med kokosmælk til morgenmad! Typisk blev der slukket for elektriciteten, når vi havde spist til aften, og så sad vi ellers og hyggede i stearinlysets skær, mens en af de ansatte spillede guitar. Super hyggeligt. Vi kom dog ret tidligt i seng om aftenen, og når vi vågnede om morgenen var det til lyden af bølgeskulp. Nogle helt fantastiske samt afslappende og fredfyldte dage. Det sjove var, at børnene ikke kedede sig og heller ikke spurgte til computer og Nintendo. Det var alt rigeligt at bade, samle muslingeskaller mv. Gåture rundt på øen og snorkleture til nogle af de øde nabo-øer var det mest vilde vi fik foretaget os.
Fra Gili Gede tog vi nogle dage i civilisationen på Lombok, og derfra videre til det der bliver kaldt Gili-øerne (egentligt ret misvisende, da Gili betyder ø). Der er tre øer i alt. Vi startede på én af de mindst udviklede. Her var der en sandsti rundt om øen, nogle bungalows og restauranter og en del "dykkerbutikker", men ikke så mange menesker. Her var heller ikke noget natteliv, men øen er dog indrettet på turister. Her fås alverdens vestlig mad og grillet fisk og hertil et rigt udvalg af coktails. Butikker er der ikke noget af. En enkelt dykkerbutik og et par boder med drikkervarer og diverse ting lavet af kokosnødder var udvalget, så ganske billigt på shoppingfronten. Igen en masse afslapning, badning og snorkling, Tog videre til Gili Trawangan, som er den største af Gili øerne. En noget større ø med en hel del flere turister, men det betyder jo også større udvalg af restauranter, så vi har fået en del rigtig god mad her. Vi er fortsat hvor vi slap på forrige ø med sol, strand, badning og snorkling. Marcus har nu "fanget" snorklingens kunst; nemlig at det er rigtigt svært at snorkle og snakke samtidig!!
Alt for snart går det mod de sidste dage i Singapore inden vi er hjemme om mindre end en uge. Hulk snøft. Håber der blliver en anden gang........

PS: Der skulle igen gerne være nogle flere billeder "længere nede på siden"

Tot: 0.099s; Tpl: 0.029s; cc: 8; qc: 52; dbt: 0.0471s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb