De Queeste naar Solar

Asia » Indonesia » Java
August 29th 2014
Published: September 3rd 2014

In de stoetIn de stoetIn de stoet

Kalibaru

Maandag 25 augustus 2014 : Yogyakarta – Kediri

We trekken verder in oostelijke richting.

Onderweg houden we halte in het Sultanaat Solo. Hier brengen we ook een bezoek aan de Kraton. Het is beduidend kleiner dan dat van Yogya maar veel overzichtelijker, wat het bezoek aangenamer en interessanter maakt. Daarbovenop genieten we van een glasheldere toelichting in een onberispelijk Nederlands.

Het is vandaag een lange rit door zeer gevarieerde landschappen.

Kediri is een middelgrote stad, niet echt bijzonder. Het is ook maar een tussenstop.

Ons hotel – Grand Surya Hotel – ligt in het centrum en is zowat het beste dat de stad te bieden heeft. Het is groot, (would be) chic en karakterloos. De dienst is onberispelijk en de prijzen navenant. Het zwembad, ingesloten tussen de 3 vleugels van het gebouw, heeft haast olympische afmetingen!

dinsdag 26 augustus 2014 : Kediri – Bromo

Ons einddoel vandaag is de Bromo-vulkaan.

Onderweg houden we een korte break bij een sierlijk watervalletje (Coban Rondo).

Malang was in het verleden een populaire verblijfplaats voor koloniale gepensioneerden, vanwege het koelere klimaat. Vandaag geen kolonialen meer, maar toch nog gepensioneerden van allerlei allooi. Bij 'Toko Oen' – het restaurantje dateert van 1930 en straalt een en al nostalgie – worden we op een bir Bintang getrakteerd door Ian (Schot) en zijn kompanen (uit Nederland, Oost- en West-Australië). Zij zijn ook allen 'retired'...

Wanneer wij Malang verlaten begint Cepi bezorgd naar alle benzinestations te kijken. Nochtans is onze tank nog meer dan half vol... Wanneer we informeren naar de reden van zijn bezorgdheid , blijkt dat er dieseltekort zou zijn. De staatsoliemaatschappij blijkt zo nu en dan 'bewust' tekorten te veroorzaken (wat speculeren op de spotmarkt...). Het was ons nog niet opgevallen, maar inderdaad bij de meeste stations prijkt het onheilspellend bericht 'HABIS" die erop wijst dat de Solar (diesel) is uitverkocht...

We geraken, bij valavond, zonder problemen bij de 'Lava View Lodge'.

woensdag 27 augustus 2014 : Bromo – Kalibaru

03:00 opstaan.

Een kwartier later hobbelt onze 4x4 over de smalle wegen naar het uitzichtpunt op de Gunung Penanjakan (2770m), om de zonsopgang over de vulkanen te bewonderen. Wie op een ingetogen ervaring had gehoopt, is eraan voor de moeite. Nog geen 04:00 en het ziet zwart van het volk. Op en naast de banken. Dik ingeduffeld, maar met smartphone, tablet en fototoestellen in aanslag.

Rond 05:00, de massa is nog stevig aangedikt, begint het te schemeren in het oosten. De overgrote meerderheid heeft enkel oog voor de zonsopgang over de rand van de 'moederkrater', daar waar het spektakel gaat om het ochtendlicht te zien vallen op de vulkanen.

Ontstaan vanuit de oude Tenger-caldera, de Bromo (2392m) is een van de 3 vulkanen die zijn opgestegen vanuit een oerkrater van zowat 10 km doormeter. Geflankeerd door de Kursi (2581m) en de Batok (2440m), staat de smeulende conus van de Bromo in een zee van as en vulkanisch zand ('Laotian Pasir'), omringd door de kliffen van de oude kraterrand. Op de achtergrond profileert zich de Gunung Semeru, Java's hoogste piek en meest actieve vulkaan.

Van de honderden mensen hier aanwezig, heeft misschien 10% in de gaten waar het echte spektakel plaatsvindt... Tegen dat het licht voldoende wordt om een kiekje uit de hand te maken, is de grote massa al afgedropen. We nemen onze tijd, want de logische volgende stap is naar de Bromo zelf gaan kijken. Dan hebben we liever dat de opkomst van toeristen wat meer gespreid is.

Aan de voet van de Bromo staat een Hindoetempel, maar die is enkel open bij speciale gelegenheden (volgens Hindoekalender). Hier staan ook mannen met paarden. Te huur voor (een deel van) de beklimming. De 4x4's zijn op ruime afstand gebleven om de business met de paarden te vergemakkelijken. Als je te voet wat verder loopt, dalen de prijzen...

De laatste etappe is een vlucht van 253 trappen die je leiden tot op de rand van de krater.

A lunarlike landscape of epic proportions and surreal beauty, the vocanic Bromo region is one of Indonesia's most breathtaking sights.” commentarieert Lonely Planet. Maar hier mag je breathtaking

wel heel letterlijk nemen. Als je de pech hebt zoals wij, dat er geen zuchtje wind de emanaties van de vulkaan de andere kant uitstuurt, dan wordt de omgevingslucht niet meer te harden. Prikkelende zwavelverbindingen dringen tot diep in je longen en het is net of er binnen in je brand is ontstaan. Tranende ogen, hoesten,...

Halverwege de trappen hebben we het opgegeven. En wij waren zeker niet de enigen...

Eens weer beneden, konden we onze longen weer zuiveren en was het kwaad gelenigd.

Nog eerst ontbijten en we vertrekken weer naar de laagvlakte. Naar Kalibaru.

Queeste naar solar blijft aanhouden. HABIS ! Maar de tank is bijna leeg. Cepi kan, met de goedkeuring van zijn werkgever, toch 20 l 'premium solar' in jerrycans te pakken krijgen tegen exorbitante prijzen, tot zijn grote opluchting. Hiermee raken we tot onze bestemming vandaag.

Anders moest er worden overgeschakeld naar 'plan B' waarbij iemand anders ons had moeten oppikken, maar, naar we later vernamen, het vermoedelijk niet zou gewerkt hebben, omwille van... dat zelfde brandstoftekort!).

Inmiddels heeft het brandstoftekort zich verder uitgebreid tot alle soorten. Met gevolg : kilometerslange files aan de benzinestations waar nog iets voorhanden is, of werkloze pompen... HABIS !

Ons hotel ligt op een plantage, waar o.a. koffie, specerijen en palmsuiker wordt gewonnen. Er zijn ook melkkoeien, en er wordt er boter en een eigen versie mozzarella artisanaal gemaakt.

De kamers liggen midden een prachtig onderhouden tuin.

donderdag 28 augustus 2014 : Kalibaru

Kaibaru zelf is een klein stadje (4000 inw.) in de heuvels. Er valt hier op zich weinig te beleven, maar het klimaat is er bijzonder zacht en er zijn talrijke plantages in de omgeving.

We gaan een 'kleine' plantage (25 ha) bezoeken en onder begeleiding van een landbouwingenieur worden we ingewijd in de teelt van o.a. vanille, nootmuskaat, kruidnagels, peper, cacao, koffie (robusta) en verschillenden soorten rijst, het tappen van rubber van de hevea, het winnen van palmsuiker...

In de namiddag staat het hele stadje in rep en roer! De hele bevolking is enthousiast langs de straat toegestroomd voor de stoet! Een carnavaleske parade gehouden door de scholen en het lokaal bestuur. Hier en daar een burleske praalwagen en kinderen uitgedost in kleurrijke kostuums en prachtig geschminkt onder begeleiding van de leerkrachten die er een erezaak van maken.

Een beetje spijtig dat heel wat kinderen de indruk geven dat dit een verplicht nummertje is en er nauwelijks een glimlach af kan. Maar zij die het wel kunnen, maken heel wat goed...

Spijts het feit dat we inmiddels enkele tankwagens hebben zien passeren, heeft Cepi heeft nog steeds geen solar gevonden... HABIS !

Image00024Image00024
Image00024

Coban Rondo-waterval

... ook proberen... ook proberen
... ook proberen

Plaatselijke Chiro-meisjesPlaatselijke Chiro-meisjes
Plaatselijke Chiro-meisjes

Coban Rondo-waterval

Tot: 1.988s; Tpl: 0.056s; cc: 15; qc: 78; dbt: 0.0496s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.5mb