Van de poppenmaker, botanische tuinen en makelaars

Indonesia's flag
Asia » Indonesia » Java » Bogor
August 16th 2014
Published: August 17th 2014

Ik ben makelaar in koffie, en woon op de Lauriergracht No 37. Het is mijn gewoonte niet, romans te schrijven, of zulke dingen, en het heeft dan ook lang geduurd, voor ik er toe overging een paar riem papier extra te bestellen, en het werk aan te vangen, dat gij, lieve lezer, zo-even in de hand hebt genomen, en dat ge lezen moet als ge makelaar in koffie zijt, of als ge wat anders zijt…”

(Multatuli – Max Havelaar)

Of ik een ‘droogstoppel’ ben laat ik aan jullie persoonlijke appreciatie over, maar ik ben geenszins een ‘makelaar in koffie’. Toch werd het tijd om even een kijkje te nemen in het voormalig wingewest van Nederland : Indonesië.

We gaan er ook geen roman over schrijven, maar enkele indrukken neerpennen moet kunnen. In deze papierluwe (??) tijden, hoeven we hiervoor geen extra riemen te bestellen : we doen het maar via cyber space.

In grote lijnen : we gaan (vrij klassiek) Java doorkruisen van west naar oost, van Jakarta via Bandung, Borobudur, Yogyakarta en de Bromo-vulkaan, waarna we even oversteken naar Bali.

vrijdag 15 augustus 2014 : Vertrek Amsterdam
OrchideeenOrchideeenOrchideeen

Botanische tuin Bogor

Uit respect voor de slachtoffers (en toch ook een beetje om het wat klantvriendelijk te houden) werd de beruchte MH17 van Amsterdam naar Kuala Lumpur omgedoopt naar MH 19.

Vandaag zou het niet precies mijn eerste keus zijn, maar de tiketten waren geboekt in tempore non suspecto, dus moest het maar...

Als je deze regels leest, is alles goed verlopen...

zaterdag 16 augustus 2014 : KL/Jakarta naar Bogor

We zijn na een vlucht van ruim 12 uur, netjes 'on schedule', in KL geland, en de verbinding naar Jakarta is even rimpelloos verlopen 😊

Het is bijna 9 uur 's ochtends (lokale tijd) als we in Jakarta landen. We zijn ondertussen zowat 19 uur onderweg. Veel slapen was er niet bij.

Wij worden opgewacht door Cepi, onze chauffeur voor de komende dagen. Hij loods ons feilloos door het chaotisch ver keer van de hoofdstad, op weg naar Bogor, onze eerste bestemming, die we rond de middag bereiken.

En we gaan meteen onze cultuur wat bijtimmeren : een bezoekje aan Pak Endai, naar verluid de enige die nog houten Wayang golèk-poppen maakt.

Wayang golèk-poppen moeten niet verward worden met de vlakke figuren die ook in het schaduwtheater worden gebruikt.

Grootvader zou in 1920 met dit klein atelier begonnen zijn, die vandaag de enig nog bestaande blijkt te zijn. Er worden in souvenirwinkels heel wat namaak (in kunststof - made in China!) aan de toeristen gesleten, maar dit is de enige plek waar je de echte vindt.

Deze zijn gewoon prachtig, en de zin bekruipt ons om er eentje te kopen, maar we houden ons in : ons huis zou op de duur op een museum gaan lijken, en dat is echt niet de bedoeling.

En vermits we toch bezig zijn, waarom niet even langs de Botanische tuinen ! We moeten toch noch lunchen, en daar blijkt ook een restaurant te zijn.

We hadden van een botanische tuin wel wat anders verwacht. Hier is heus ook wel een plantencollectie, maar... Hier rijden auto's rond, wordt er gepicknickt op het gazon, loopt er een kleurrijke menigte speciaal uitgerust met telescopische houders om... selfies te trekken, wordt er luide muziek gespeeld en would-be-zangeresjes hun talent beproeven, een foto-shoot voor een jonggehuwd paartje... Rustig is het alleszins niet.

We zijn pompaf en besluiten ons hotel op te zoeken. Die ligt aan net buiten de stad.

Het verkeer dat van nature uit vrij chaotisch verloopt, draait nu compleet in de soep. Omwille van de drukte beslist de politie om een aantal wegen in een richting te onderbreken om het verkeer in de andere richting vlotter te laten verlopen, met - wat dacht je - monster files tot gevolg. Er is dan ook een heel actieve filehandel : verkopers van fruit, snoep en andere voedingswaren, drankjes, speelgoed, noem maar op, die ostentatief hun waren aanprijzen. Maar er zijn ook 'makelaars'... Die hebben helemaal niets bij zich. Sommigen dragen wel een motorhelm. Wat hebben die mensen te verkopen zal u vragen? Het zijn de makelaars in … sluipwegen !

Tegen een schappelijke vergoeding zijn ze bereid u onder begeleiding van een bromfiets via de meest onwaarschijnlijke sluipwegen te loodsen tot voorbij de wegversperringen. We moesten zelfs door een tunnelkoker waar ons busje haast het plafond raakte. Millimeterwerk.

Het hoeft geen betoog dat dit een bloeiende handel is. Wees dan ook bewust van het feit dat je niet alleen op de sluitwegen zit!

We geraakten dan ook niet helemaal voorbij, maar wel tot vooraan in de file, op een 3-tal kilometers van het hotel.

Om niet langer te hoeven wachten hebben wij maar 2 bromfietsen gecharterd om ons, via nog smallere sluipwegen, naar onze eindbestemming te laten voeren.

Sepi volgde dan een paar uur later...

18th August 2014

Ha Philippe, je roots als makelaar achterna zie ik. Java, Bali, Lombok was onze huwelijksreis. Enige tijd geleden. Have fun - Ik volg je fratsen!

Tot: 1.896s; Tpl: 0.053s; cc: 17; qc: 82; dbt: 0.0504s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.5mb