Op vakantie in Kuta en Ubud!

Indonesia's flag
Asia » Indonesia » Bali » Kuta
January 9th 2009
Published: January 10th 2009

Kuta-Auckland

Kuta, Bali

Na 7 weken rondreizen zijn we weer beland in Bali. Het toeristische hoogseizoen (kerst en oud & nieuw) is weer begonnen en dat is wel te merken ook. In Kuta zijn praktisch alle hotels en homestays bommetje vol, en er wordt vaak ook nog de dubbele prijs voor kamers gevraagd. We waren een beetje bang dat we nergens meer terecht konden, maar in de homestay waar we onze reis zijn begonnen hadden ze nog kamers over (de goedkoopste van Kuta!). Hier hebben we afscheid genomen van onze duitse vriend Horst, die na een geslaagde visa-verlenging (met behulp van veel geld en een zooitje corrupte immigratie-beambten), zijn reis voortzette naar Java. En toen waren we weer met zijn tweetjes 😊

Bas had al snel een surfplank gekocht, wat betekende dat de volgende dagen bijna volledig op de scooter en het strand zijn doorgebracht. Helaas vielen de golven deze week een beetje tegen, en heeft Bas het ook nog eens gepresteerd twee keer achter elkaar zijn vinkast (waar de vinnen vast zitten in de plank) er uit te surfen.

Kerst en Oud & Nieuw hebben we gevierd onder het genot van een lekker hapje eten in een van de vele goede restaurants in Kuta. Met Oud & Nieuw hebben we met een groep andere reizigers lekker biertjes zitten drinken. We hadden moeite met wakker blijven, en waar de andere om 12 uur strak-in-het-pak naar de nachtclub gingen, hebben wij nog een biertje op het strand gedronken. Hier ontstond enige consternatie over het precieze tijdstip (aftellen op de tv doen ze hier niet aan 😊 van het nieuwe jaar. Aan de linkerkant ging het vuurwerk 5 minuten eerder de lucht in dan aan de rechterkant van het strand. Ook de indonesiers (die werkelijk uit alle hoeken en gaten kwamen!) 'feliciteerden' elkaar op verschillende tijdstippen.

Ook op vakantie in Bali, waren de surfclub-vrienden van Bas (Eef, Diane, Hans en Joanne). Daar hebben we natuurlijk eventjes mee afgesproken. Waar de mannen een aantal dagen in zee hebben gelegen, hebben de vrouwen lekker op het strand gezeten en geshopt. We hebben ze nog mee genomen naar ons favoriete restaurant, waar we een paar dagen heerlijk hadden gegeten. Natuurlijk gaat het altijd mis als je andere mensen meeneemt, want bij Joanne bevatten de BBQ-ribs meer bot dan vlees, en bij de vlees-voor-twee schaal van Eef en Diane werd een levende worm geconstateerd ("there is a beast in my food!"). Gelukkig werden beide gerechten vervangen. Het vlees-voor-twee gerecht was al bijna op toen er weer een nieuwe verscheen, waardoor we vervolgens met z'n allen als een tonnetje zo rond naar het hotel gingen.

Ubud

Onze laatste nacht in Indonesie hebben we doorgebracht in het meerst luxe hotel dat je je voor kunt stellen. Deze nacht hebben we cadeau gekregen van Bas zijn zus Dieneke en zwager Aloys. Zij hebben hier hun huwelijksreis doorgebracht, en dat zegt wel wat. Alila Ubud is een 5 sterren resort tussen de rijstvelden en prachtige groene bomen. Toen we naar onze kamers werden gebracht vielen onze monden open; het is wel een levensgroot contrast met waar we het begin van onze reis in hebben geslapen (zie foto's: woorden zijn niet genoeg 😊. Een kluis, waterkoker, minibar (waar we uiteraard onze zelf meegebrachte biertjes in hebben gekoeld) een buitendouche, zelfs het WC papier was gevouwen. En het zwembad! 25 metertjes wonderschoon, zonder rand (waardoor het water lijkt over te gaan in de bossen) en spiegelglad water; je zou er bijna niet in durven te springen.

Omdat het eten op de kaart toch een beetje buiten ons backpackers budget lag zijn we op de fiets (ja we zijn toch Nederlanders!) naar het centrum van Ubud gefietst, dit tot het vermaak van de locals. Hier hebben we een pizaatje gegeten onder het genot van een werkelijk geweldig uitzicht.

Toen we terugkwamen in onze kamer, hadden we nieuwe handdoeken (tja na een uurtje worden ze toch vies!), een opengeslagen bed, gesloten gordijnen, opnieuw gevouwen WC-papier en sfeerverlichting. Natuurlijk hebben we nog een avondduikje gemaakt in het zwembad (waar plateautjes met kaarsen in dreven!), onder het genot van een biertje en snacks.

Na een nacht in, volgens Eva, het lekkerste bed waarin we ooit geslapen hebben, kregen we ook nog een supergezond ontbijt. De rest van de dag hebben we doorgebracht in de lounge-stoelen aan de rand van het zwembad. Het waren twee geweldige dagen!

5 januari vliegen we via Sydney naar Auckland, waar we een auto hebben gehuurd om zowel het noorder- als het zuidereiland te verkennen.

Tot hoors!

OfferbakjeOfferbakje
Offerbakje

Om de goden gunstig te stemmen offeren de boedistische Balinezen drie keer per dag een bakje met daarin rijst, bloemen en geld. Daar over heen sproeien ze een soort van wijwater en prevelen ze een spreuk.

Tot: 0.111s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 58; dbt: 0.0593s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb