hverdagenshelte- kristine og katrine

July 1st 2008
Published: July 1st 2008

Hverdagenshelte

!

En af de ting der er vigtig i vores hverdag her på hospitalet i Sandapetti, er de camps vi tager på fredag og lørdag eftermiddag.
Det går i alt sin enkelhed ud på at vi er et lille hold der fra sygehuset, der kører ud i en af de mange små landsbyer rundt omkring Tirukoliur, for at helbrede de sygdomme som lokalbefolkning kommer med. •I de landsbyer vi er kommet til er det fattigdommen som slår os. Det er de fattige familier, der lever i huse som består af noget faldefærdig muresten og med et stråtag, hvor der er huller i. Det er de familier der ikke lever af andet end det de høster i marken, og måske sælger det for 50 ruppes(6,50 kr.) på markedet de næste dage. Det er de familier der kun har råd til at sende deres drengebørn i skole, imens pigebørn skal blive hjemme og arbejde i familien.
Men der er også den befolkning der tager imod os med kyshånd og smiler og vinker overalt hvor vi kommer frem. Vi har mødt utrolig mange børn som kiggede, grinet og smilede levende til os - for hvem er vi? - os hvide mærkelig væsner.

Vi møder også overalt en åbenhed overfor os. Et eksempel var der den første fredag vi var med på campen , gik en tur i marken hvor vi mødte en 3-4 familier der var i gang med at høstet deres kokosnødder. Der gik ikke ret lang tid efter vi var kommet, før vi stod og smagte på deres kokos saft- vi var måske ikke de bedste til at drikke af dem - men den der glæde ved at se at befolkning var stolte over at vi drak af deres kokosnødder, var for os uforglemmeligt. Det endte med at vi som tak bad en bøn for en mand i koks marken, og der vidste vi at vi havde gjort dagens gode gerning.

Tot: 0.131s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 49; dbt: 0.0507s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb