Viela Purista

Asia » India » Orissa » Puri
November 23rd 2008
Published: November 23rd 2008

Bussialttari,Jagannath sisaruksineenBussialttari,Jagannath sisaruksineenBussialttari,Jagannath sisaruksineen

Universumin luojajumala Jagannath oli suosittu Purissa ja tama kultti oli levinnyt sielta muuallekin Orissaan.
Huomenna hyvastelemme Purin ja lahdemme kohti Chilica lakea. Tuo jarvi on Aasien suurin matalasuolainen jarvi. Tassa vesialtaassa siis sekoittuvat jarvi ja merivesi. Juuri tasta syysta se nahtavasti houkuttelee puoleensa monenlaisia, useita harvinaisiakin, elaimia. Paikka on samalla laaja luonnonsuojelualue ja siella on mm. delfiineja, flamingoja ja kilpikonnia. Jarven keskella sijaitsee saari, jonka luononkauneutta ylistetaa kaikissa esitteissa maasta taivaaseen.

En tieda onko Chilicalla nettia, joten tahan kirjoitteluun saattaa taas tulla taukoa. Kylla sen isompi paikka pitaisi olla kuin Chandipurin, mutta kuitenkin huomattavasti pienempi kuin tama Puri. Puri on kylla ollut mahtava sekoitus vilkasta kaupunkia ja rauhaisaa maaseutua! Keskustan alueella on uskomaton vilske: porukkaa tunkee jokasuunnalta, tuktuk-mopot toottailevat, autot yrittavat vaistella kaikkea muuta liikkuvaa ahtailla kaduilla, pyorariksat pujottelevat kaiken keskella, lehmat ja koirat makoilevat milloin missakin, torimyyjat ovat asettuneet teiden sivuun ja tekevat kauppojaan yms. Meteli, ennen kaikkea tooteista lahteva, on korvia huumaava. Vahan matkan paassa rantaa kohden edetessa touhu kuitenkin rauhoittuu, liikenne harvenee ja tiet kaventuvat entisestaan. Sri aurobindonivas (muistaakseni kirjoitetaan nain) gueshousekadullamme tunnelma on viehattava. Edelleen ihmisia rittaa, mutta kaikki kuljeskelevat leppoisasti tai istuvat kotiensa edessa, lapset pelaavat usein tiella lasikuulapeliaan. Tunnelma on hyvin kodikkaan rauhallista!

Tallainen paikka, joka on joskus ollut hyvin suosittu matkailukohde, on usein kylla paras. Sellainen kaupunki, jonne on aikanaan luotu kaikki puitteet reissaajille ja sitten kohde on lahes unohdettu, tai ainakin porukka on siirtynyt suurimmaksi osaksi muualle, on yleensa ihanne tallaisille reissaajille kuin me. Pidamme pienista rauhallisista paikoista! Chandipurikin oli tallainen. Se ei ole kuitenkaan koskaan ollut merkittava turistipaikka, joten sielta puuttuivat mm. ravintolat, joissa olisi minun mahallen sopivaa ruokaa. Purissa on kaikkea, mita reissaja sattaa toivoa! Tietenkin omaa rauhaa voisi olla enemman, mutta se on yleensa mahdoton toivomus Intiassa. Kaupittelu on sita paitsi ollut aivan siedettavaa ja kerjaajia ei ole ollut juuri lainkaan. Jotkut lapset juoksivat eras paiva laumassa meita kohden rannalla ja kun tulivat lahelle, kailottivat ''one rupia''. Kun emme antaneet mitaan, he kuitenkin rauhoittuivat nopeasti, mita nyt repivat minua kasista vahan aikaa. Usein lapset voi tehda tyytyvaisiksi vain kattelemalla heita ja sanomalla ''Hello''. Myos valokuvista useimmat tuntuvat olevan hyvin innoissaan ja he poseeraavat mielellaan kameralle. Valilla kuvauksesta ei ole ollut tulla loppua, kun lapsia on tullut aina vain lisaa paikalle ja he ovat kaikki halunneet kuvaan. Kuvan jalkeen he keraantyvat aina innokkaina kurkkimaan kamerannaytolleni ilmestyvaa kuvaa, osoittelevat sita ja nauraa kikattelevat.

Nama koneeni nappaimet ovat taysin jumissa, joten kirjoittaminen on ollut hidasta. En siksi voi paljon pitemmasti kirjoittaa. Taman paivan tekemisista: Kavin aloevera(suomalaisittain kirjoitettu) hoidossa, johon sisaltyi mm. tehokas paahieronta, ostimme matkamuistoja, ostin homeobatisia laakkeita kuumeeseen, kavimme aamu-uinnilla, katselimme jalleen yksien hindufestifaalien juhlintaa (en tieda mika juhla on kyseessa, mutta juhliahan hinduilla riittaa) ja kavelimme kaupungilla.

Matkustaminen Intiassa on kylla tyolasta ja hidasta! Toivottavasti huomenna paasemme istumaan bussissa. Taas pitaisi olla vain 3h matka, mutta Konarkinkin matkassa meni yli tunti, vaikka piti vain puoli tuntia. Bussit pysahtelevat 5 minuutin valein ja koko ajan porukkaa tunkee bussiin kyytiin tai ripustautuu siihen roikkumaan. No, onhan se aina mielenkiintoista nahda, kuinka paljon voi yhteen bussiin mahtua ihmisia ja siina kaytetaan ihailtavasti mielikuvitusta, mihin rakoseen aina voi tunkea viela yhden ihmisen.

Tot: 0.124s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 48; dbt: 0.0858s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb