Purissa

Asia » India » Orissa » Puri
November 18th 2008
Published: November 18th 2008

Loysin suomalaisen kirjan! Se oli taman paivan kohokohta, vaikka muutenkin tama paiva on ollut onnistunut.

Junamatka Bhubaneswarasta tanne Puriin kesti vain pari tuntia ja junassa oli mukavasti tilaa. Tulipahan sekin todettua, etteivat intialaiset junat aina ole aariaan myoten taynna! En ymmarra, miksi aina kaikkialla puhutaan, etta junaliput pitaisi varata Intiassa ehdottomasti etukateen. Nytkin homma eteni niin taysin kivuttomasti. Ostimme liput luukulta, johon olisin naisena saanut etuilla, mutta jonotimme kiltisti, koska jono oli lyhyt. Liput maksoivat 11 rupiaa yhdelta eli noin 15 senttia. Juna lahti 20 minuutin paasta ja nyt sinne ei tarvinnut edes kyynerpaa taktiikalla tunkea. Kyllahan siella kaikki istumapaikat tulivat tayteen, mutta kenenkaan ei kuitenkaan tarvinnut roikkua ulkona, kuten viimeksi. Varmaankin junien vakimaaran vaihtelut selittyvat silla, kuinka tiheeseen junia menee. Puriin niita tuntui lahtevan vahan valia. Isojen kaupunkien valilla junat ovat myos taydempia kuin pikku paikkojen, joihin kai Purikin lukeutuu. Ei tama nyt mikaan aivan pieni kyla ole, vaan paremminkin hyvin eloisa kaupunki. 150 000 asukasta taalla pitaisi olla. Olemme tosin majottautuneet kalastajakylan lahelle, jossa on mukava kylamainen tunnelma kapeine hiekkateineen, joten paikka ei tunnu noinkaan isolle kaupungille.

En nyt kirjoita kovin pitkasti, silla keskittymiseni menee kuvien laittoon. Postireissusta Bhubaneswarassa on kuitenkin viela pakko kertoa. Tuntui kuin olisin tehnyt aikamatkan ja eksynyt postitaloon 100 vuotta sitten! Luulin, etta homma etenisi vain siten, etta loisin tavarat pahvilaatikkoon ja kirjoittaisin paalle osoitteen. Olin kuitenkin totaalisesti vaarassa. Mikaan ei Intiassa suju nain tylsan helposti. Ensin meita heiteltiin virkailijalta toiselle, kunnes meita pyydettiin seuraamaan erasta setaa. Menimme ulos pihalle kadun varteen, jossa sedalla oli jonkinlainen poyta ja tuoli, jotka muodostivat hanen konttorinsa. Kyselin pahvilaatikkoa, mutta seta leikkasikin puuvilla kankaasta palasen. Mietin, mita han aikoo, mutta pian han alkoi ommella neulalla ja langalla kangasta muovipussin ymparille, jossa minulla oli lahetettavat tavarat. Tassa meni reilu 10 minuttia, kun han pisteli huolellisia pistoja neulallaan. Seuraavaksi han kaivoi esille epamaaraisen vanhan purkin, jonka avaamiseen saksilla kului aikaa. Siella oli jonkinlaista sinettivahaa, jota han sulatteli tulella huolellisesti ja tiputteli puuvillakankaaseen. Ennen kuin vaha ehti kuivua,han loi jokaiseen (moneen kymmeneen) vahalaiskaan leimalla kuvion. Lopuksi meidan piti tayttaa eras paperi, jossa kysyttiin monenlaisia kysymyksia aina lahetyksen arvoon asti, ja kirjoittaa pakettikankaaseen osoitteet. Ei riittanyt, etta kirjoittaisin vastaanottajan osoitteen, vaan myos lahettaja piti tarkasti kirjata. Ongelmia meinasi tulla, kun meilla ei tietenkaan taalla ole mitaan osoitetta. Mutta onneksi Kallella oli hotellin avain mukana, jonka osoitteen pystyimme laittamaan pakettiin, joten kaikki tarkat maaraykset tuli taytettya. Intialaiset ovat kylla viela ihastuneempia papereihin ja kaikkien henkilotietojen tayttoon kuin kiinalaiset!

Puri on tahan astisista Intian kohteistamme ehdottomasti ykkonen! Taalla on kirkkaat vedet, ihania pienia hiekkateita, joissa ei tarvitse vaistella autoja. Halpoja ja tasokkaita majapaikkoja on paljon. Loysimme paikan, joka maksaa vain 150 rupiaa yolta ja tastakin hinta olisi tippunut jos lupautuisimme olemaan pitempaan. Tallaiseen sopimukseen emme kuitenkaan ryhtyneet, silla petipunkeista ei koskaan tieda missa ne lymyavat. Ei siella kylla tayty mitkaan petipunkki varoitusmerkit. Lattia on siistia marmorikivea, lakanat puhtaat, patja ei vanhan myhkyrainen ja seinatkin ovat uutta maalia.(ihanasti vaaleanpunaiset) Ehdottoman hienoa taalla Purissa on myos ravintoloiden monipuolisuus. Bhubaneswarassakin oli hienoja ravintoloita ja niita oli paljon joka puolella, mutta kaikissa oli samat ruuat, ei mitaan etnisyytta. Taalla on lansimaista, japanilaista, kiinalaista ja hyvin monenlaista intialaista. Lansimainen ruoka tulee minulle hyvin tarpeeseen, silla olin jo hieman kyllastynyt Parathaan, Aloo butter fryn, omeletteihin ja naaneihin, jotka ovat lahes ainoita mita voin intialaiselta listalta tilata.

Tot: 0.288s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 40; dbt: 0.247s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb